جام جم سرا: ‌ من و همسرم اصلا نمی‌توانیم پس انداز کنیم و هر درآمدی را زود خرج چیزهای بیهوده می‌کنیم. همسرم مدیریت زندگی ندارد، خودم هم همین طور، آیا صلاح است که مدیریت درآمدمان را به فرزند ۲۰ساله‌مان بدهیم؟
کد خبر: ۷۶۵۳۶۷
چرا من و همسرم نمی‌توانیم پس انداز کنیم؟

پاسخ مشاور: درباره مهارت‌های مدیریت منابع مالی و چگونگی پس انداز کردن در ادامه به نکاتی اشاره می‌کنم که امیدوارم مفید باشد:


۱- بهتر است منابع مالی خود را بار دیگر فهرست کنید. همین طور فهرستی از خرج و مخارجتان تهیه و این بار با توجه به توان مالی خود و منابع مالی در دسترس، برای خرید مایحتاج برنامه ریزی کنید. لازم است تمامی این مراحل مکتوب باشد چرا که شما قصد دارید آنچه را که در انت‌ها جمع‌آوری کرده‌اید به طور عملی تمرین کنید.


۲- بسیار مهم است که در تمامی مراحل زندگی و تصمیماتی که اتخاذ می‌کنید، مسئولیت آن را بپذیرید و به میزانی که در تصمیمات سهم دارید تلاش کنید تا در راستای بهبود آن گام بردارید.


۳- انتقال تجربیات به فرزندان و اطرافیان همیشه در بعد مثبت اتفاق نمی‌افتد گاهی لازم است آنچه را خودمان در حال تمرین آن هستیم و همچنین آنچه را که در این مسیر به دست آورده‌ایم در اختیار عزیزانمان بگذاریم تا راه گشای آن‌ها نیز باشد. تکرار تجربیات دیگران‌گاه قیمت گزافی دارد که بزرگ‌ترین آن از دست دادن زمان و فرصت هاست.


۴- توصیه می‌کنم اگر تاکنون اقداماتی برای عملکرد بهتر در صرف و خرج هزینه‌هایتان انجام داده‌اید، بار دیگر آن اقدامات را بررسی کنید و نقاط ضعفش را شناسایی و مجدد اجرا کنید.


۵- در رابطه با پیشنهادی که ارائه کرده‌اید (واگذاری مدیریت مالی به فرزند ۲۰ ساله‌تان) بهتر است معایب و مزایای این تصمیم را به خوبی بررسی کنید. پاسخ به چند سوالی که در ادامه می‌آید، می‌تواند شما را برای اتخاذ یک تصمیم منطقی یاری کند:

الف:
چه مهارت‌ها و قابلیت‌هایی در فرزندتان سراغ دارید؟ با توجه به اینکه شما به عنوان والدین (به گفته خودتان) هنوز نقص‌هایی در عملکردتان در مدیریت منابع مالی دارید آیا می‌توانید به مهارت‌ها، مدیریت و تصمیمات فرزندتان اعتماد کنید؟

ب:
آیا تاکنون در موقعیت‌هایی این مهارت را در فرزندتان آزموده‌اید؟ توصیه می‌شود در موقعیت‌هایی مدیریت بخشی از هزینه‌ها را به عهده فرزندتان بگذارید. در نظر داشته باشید این گونه موقعیت‌ها به گونه‌ای باشد که در صورت به دست نیاوردن نتیجه مطلوب ضرر زیادی را متحمل نشوید.

پ:
فرزندتان پول هفتگی یا ماهانه خود را چطور مدیریت می‌کند؟ و یا صرف چه چیزهایی می‌کند؟ آیا از عملکرد وی رضایت دارید؟ به نظرتان توانایی مدیریت هزینه‌های یک زندگی را داراست؟


با این حال به نظر می‌رسد واگذار کردن این مسئولیت به صورت کامل به فرزندتان علاوه بر فشار و استرسی که به او وارد می‌کند، ممکن است باعث بروز مسائل و مشکلات دیگری نیز بشود. هرچند لازم است فرزندتان این مهارت را آموزش ببیند ولی لازم است شما به عنوان والدین، مسئولیت‌های خود را شخصاً انجام دهید. (سیمین قربانی - کار‌شناس ارشد مشاوره خانواده/خراسان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
كیانا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
۰
۰
خدا پدر و مادرتون رو بیامرزه.... پس انداز اون هم با این اوضاع اسفناك تورم و درآمد مردم، چیزی شبیه رویاست!!!
آرزو
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
۰
۰
من كارمند عالیرتبه هستم.
همسرم هم شركت خصوصی دارد.
من مدام دنبال پس انداز كردن و بیمه كردن و حساب كردن روی ریالهای درامدم هستم. به اضافه اینكه خیلی هم از درآمدم را خرج زندگی و مدرسه غیر انتفاعی و مهدكودك پسرها میكنم.
همسرم هم مدام می گوید پول نیست كه. مملكت پول توش نیست كه. خلاصه كمرم داره میشكنه از دخل و خرج زندگی و همسرم هم میگه هیچ پولی در مملكت نیست.
خیلییییی خسته شده ام.
مشدی اكبر
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
۰
۰
یكی میمرد از درد بینوایی یكی میگفت خانم زردك میخواهی یكی مث من در خرید مایحتاج خانواده مانده ام دیگری از پس انداز صحبت میكند
حمید كلباسی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
۰
۰
واحد پول آلمان قبلا مارك بود و هر مارك هم 100 فنیك ارزش داشت . سال 70 شمسی میهمان دوستی بودیم در فرانكفورت آلمان . ایشان سه عدد شیشه خالی بزرگ داشت برای جمع آوری سكه های 1 و 2 و 10 فنیكی . میگفت وقتی این سكه ها زیاد میشود آنها را تبدیل به اسكناس كرده یا با سكه ها خرید می نماید .
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها