جام جم سرا: یک نوزاد کوچولو می‌تواند زندگی‌تان را پر از شادی کند، اما پذیرش مسئولیت هم کار راحتی نیست. اگر می‌خواهید صاحب فرزند شوید، هر هفته با ما همراه باشید. از اولین گام تا تولد فرزندتان با شما خواهیم بود.
کد خبر: ۷۶۵۲۳۲
توصیه‌های غذایی برای دوران بارداری

***

بدون شک سلامت غذا و رژیم غذایی سالم برای خانم‌های باردار از اهمیت زیادی برخوردار است، اما در این میان باورهای زیادی درباره مصرف مواد غذایی وجود دارد که با هم به چهار باور غذایی شایع دوران حاملگی می‌پردازیم.

یخ زده‌ها خوب است یا بد؟

آیا شما هم جزو افرادی هستید که فکر می‌کنید مصرف خوراکی‌های فریز شده در مقایسه با محصولات تازه ارزش غذایی کمتری دارند و مناسب خانم‌های باردار نیستند؟ فریز کردن مواد غذایی شرایط خاص خود را دارد که اگر رعایت نشود روی ارزش غذایی آنها تاثیر منفی می‌گذارد. در مورد گوشت هم باید گفت فریز کردن یک روش مناسب برای نگهداری طولانی‌مدت این ماده غذایی است. البته طی فرآیند انجماد مقدار بسیار کمی از مواد مغذی مثل ویتامین‌ها، املاح و پروتئین‌ گوشت از بین می‌رود، اما در حدی نیست که قابل توجه باشد و با مصرف مناسب آن پروتئین مورد نیاز خانم‌های حامله تامین خواهد شد. البته بر خلاف باور عموم، فریز کردن گوشت، تمام میکروب‌های آن را از بین نمی‌برد، اما با انجماد می‌توان از رشد میکروب‌ها جلوگیری کرد. پس هیچ‌گاه غذاهای منجمد را در آشپزخانه و در دمای اتاق، از حالت انجماد خارج نکنید، چون باکتری‌ها در دمای اتاق به سرعت رشد کرده و تکثیر می‌شوند و با ایجاد عفونت‌های گوارشی در مادر روی سلامت جنین تاثیر می‌گذارند.

ماهی، جیوه و حاملگی

ماهی یک منبع غنی و بسیار مفید از پروتئین، آهن، روی و البته اسیدهای چرب امگا ۳ است که باعث رشد مغزی جنین می‌شود، اما خیلی‌ها می‌گویند مصرف ماهی در دوران حاملگی به دلیل ترکیبات سمی جیوه‌ای ممنوع است. بد نیست بدانید ماهی آزاد، قزل‌آلا، ساردین و میگو از جیوه کمتری برخوردارند و انتخاب خوبی برای دوران بارداری هستند، اما کوسه ماهی و از همه مهم‌تر تن ماهی معمولا حاوی مقدار جیوه‌ای است که می‌تواند سلامت جنین را تهدید کند، اما در حدی نیست که برای افراد عادی مشکل‌زا باشد.

اعتدال کافئینی

به گفته متخصصان در دوران بارداری باید مصرف کافئین را به کمتر از 300 میلی‌گرم در روز محدود کنید. بد نیست بدانید یک فنجان قهوه به طور میانگین حاوی 150 میلی‌گرم کافئین و یک فنجان چای سیاه حدود 80 میلی‌گرم کافئین دارد.

کنسروی‌ها ممنوع

بیسفنول یا BPA یک ماده شیمیایی مصنوعی است که در ترکیب قوطی‌های کنسرو، ظروف پلاستیکی یا یکبار مصرف نگهداری غذا و... یافت می‌شود و خطر بروز نارسایی‌های مادرزادی را در نوزادان افزایش می‌دهد. به همین دلیل خانم‌های باردار باید از مصرف غذاهای کنسروی و نگهداری مواد غذایی در ظروف گفته شده خودداری کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
androidApp
-
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
۰
۰
مطلب خوبی بود
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها