مدیر برنامه‌های ازدواج خود باشید

فهرستی از کارهایی که باید برای جشن عروسی انجام داد

جام جم سرا: این روز‌ها در گوشه و کنار شهر، بازار عروسی گرم است و شاید شما هم جزو خیل تازه عروس و داماد‌ها باشید؛ لابد «بلوغ‌های ششگانه» لازم برای ازدواج، یعنی عاطفی، جنسی، شخصیتی، اجتماعی، مالی و معنوی را داشته‌اید که اکنون در شرف عروسی و برگزاری مراسمش هستید. حال، باید بدانید چگونه اولین مهمانی بزرگِ زندگیِ مشترک خود را مدیریت کنید.
کد خبر: ۷۶۴۰۱۶
فهرستی از کارهایی که باید برای جشن عروسی انجام داد

اولین کار این است که با مدیریت برگزاری این مراسم به دیگران نشان بدهید که مرد و زن زندگی هستید. شب عروسی که بگذرد، زندگیِ مشترک، زیر یک سقف با تمام تلخی و شیرینی و فراز و فرودش شروع می‌شود و شما می‌شوید نقش اول نمایش غیر قابل پیش‌بینی زندگی؛ پس سعی کنید با در نظر گرفتن راهنمایی‌های پی‌آمده، شروعی خوب و پرانرژی داشته باشید.


توصیه‌هایی به عروس خانم‌ها

یکی از دوستان، از عروس خانمی تعریف می‌کرد که بعد از چندین ماه دوندگی و هماهنگی، برای برگزاری یک جشنِ باشکوه و بی‌نقص، به واسطه بدشانسی‌های پی در پی در روز عروسی، مثل قطع شدن برق آرایشگاه و به تبعش، عقب افتادن برنامه عقد و آتلیه و کنسل شدن برنامه‌هایی مثل نورافشانی و پرواز دادن کبوتر، درست وسط مجلسی که این همه برایش زحمت کشیده بودند، از شدت فشار و استرس، غش کرده و راهی بیمارستان شده بود!
برای اینکه شما هم به این حال و روز نیفتید و بتوانید همه ابعاد یکی از مهم‌ترین روز‌ها و شب‌های زندگیتان را به خوبی مدیریت کنید، توصیه‌هایی را که در ادامه می‌آید عملی کنید:


یک هفته پیش از جشن
* دکور و چیدمان خانه مشترک، آخرین خریدهای ریز و درشت شخصی و آخرین هماهنگی‌های جشن را انجام دهید؛ اگر کاری روی زمین مانده، وسواس را کنار بگذارید و با اعتماد به خانواده و دوستان، از آن‌ها کمک بگیرید و کم کم با تهیه یک فهرست از زمانبندی و کارهای روز جشن، به استقبال یک روز و شبِ خوب بروید.
* از بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و آنفلوآنزا پیشگیری کنید. اگر به میگرن دچار هستید، سعی کنید در این روزهای باقی مانده تا جشن، از مصرف غذاهای تند و تیز، استفاده از مواد معطر یا قرار گرفتن در معرض نور شدید اجتناب کنید. اگر به چیزهایی مثل گرده گل، گرد و غبار، زینت آلات بدلی، برخی خوراکی‌ها و... آلرژی دارید، از این مواد حساسیت زا اجتناب کنید و هر چند روزهای شلوغی را می‌گذرانید، تلاش کنید با مصرف غذاهای خانگی و سالم به جای غذای بیرون، از مسمومیت‌های غذایی جلوگیری کنید.
* شب زنده داری و تماشای فیلم و سریال و غرق شدن در وایبر و استفاده زیاد از کافئین، ریتم زندگی را به هم می‌ریزد. در این یک هفته سعی کنید با خواب و استراحت و تغذیه کافی و مناسب، ظاهر و درونی آرام داشته باشید.
*حتی اگر آرایشگرتان، یکی از بهترین‌هاست، یک هفته مانده به جشن، در ظاهرتان تغییرات بزرگی مثل کوتاه کردن یا رنگ کردن مو ایجاد نکنید.
* اگر علاقه‌مندید، حالا وقتِ مراجعه به دندانپزشک برای جرم‌گیری و سفیدکردن دندان‌ها و البته شنا و ماساژ است.


یکی دو روز قبل از جشن

* پرخوری نکنید. بعضی‌ها وقتی استرسی می‌شوند، شروع به پر خوری می‌کنند. کم بخورید و با مصرف نکردن مواد غذایی قنددار که سریع جذب می‌شوند، از گرسنگی و خستگی و افت انرژی و با مصرف نکردن مواد غذایی فیبردار از نفخ و معده درد پیشگیری کنید. در مواقع گرسنگی و استرس، خوردن یک تکه کوچک نان تست که کربوهیدراتِ بدن را تامین می‌کند، کمک بزرگی برای حفظ آرامش است.
* یک کیف دستی راحت و سبک برای اتفاقات غیرمنتظره روز جشن آماده کنید و وسایلی مثل سوزن و نخ، سنجاق قفلی، قیچی کوچک، گیره مو، عطر، آینه، دستمال کاغذی، جورابِ اضافی، آدامس، شارژر موبایل، مقداری پول و... را درون آن بگذارید.
* ساک وسایل روز جشن مثل لباس عروس، کیف و کفش و تاج و تور و شنل، حلقه و سرویس طلا و... را آماده کنید.
* وضعیت آب‌وهوای روز جشن را بررسی کنید و اگر جشنتان در روزهای سرد و بارانیِ زمستان برگزار می‌شود، حتما چتر و کت و دستکش به همراه داشته باشید.


روز جشن

* صبح روز جشن، یک دوشِ آبِ گرم، می‌تواند حالتان را خوب کند و قرار و آرامش را به وجودتان برگرداند.
* سعی کنید حتما یک صبحانه سبک میل کنید.
* این، آخرین روز حضور شما در خانه پدریتان است. سعی کنید در حد چند دقیقه، پدر و مادرتان را بغل کنید و بابت تمام زحمات و دلسوزی‌هایشان از آن‌ها تشکر کنید. هوای خواهر و برادر کوچکترتان را به شکل ویژه داشته باشید.
* برای رفتن به آرایشگاه، بعد از چک کردنِ همه وسایلی که باید همراه داشته باشید، کمی زود‌تر از خانه خارج شوید تا دغدغه ترافیک و دیر رسیدن به آرایشگاه را نداشته باشید.
* حتما یک دست لباسِ نرم و راحت به تن کنید.
* وقتِ ورود به آرایشگاه، کیف دستی و ساک وسایل را به یک شخص مطمئن تحویل دهید و رسید بگیرید.
* سعی کنید قبل از شروع آرایش صورت، وضو بگیرید، نماز بخوانید، ناهار سبک میل کنید و مسواک بزنید و بعد زیر دست آرایشگر بنشینید.
* هر لحظه که دچار استرس و تپش قلب شدید و فکرِ اینکه از حالا به بعد چه می‌شود، به ذهنتان هجوم آورد، با ذکر و نفس عمیق، خودتان را آرام کنید.
* اگر بی‌انرژی هستید، یک نوشابه خنک انرژی زا و اگر عصبی هستید، یک دمنوش پاکتی در فنجانِ آب جوش، حالتان را بهتر می‌کند.
* بد نیست وسطِ روز، حالی از دامادِ خوشبخت بپرسید و تاکید کنید که فقط به خاطر خوشحال کردنِ او، اینجایید و فقط نگاه و نظر او، اهمیت دارد.
* لحظه خروج، تمام وسایلی را که به همراه داشتید چک کنید تا چیزی جا نگذارید.
* نامحرم، نامحرم است و روز عروسی و غیر عروسی ندارد. پس حسابی مراقب حجابتان باشید.
* اولین لحظه دیدنِ همسرتان، لحظه طلایی و مهمی است. حتی اگر خسته و نگرانید، خوب و مهربان برخورد کنید.
* معمولا در فاصله بین آرایشگاه تا آتلیه و تالار، خانواده‌ها با تماس‌های پی در پی، سراغتان را می‌گیرند. لطفا آرام و خوش اخلاق باشید.
* در روند عکاسی و فیلم برداری، وسواس به خرج ندهید و با خلق ژست‌ها و فیگور‌ها و نگاه‌ها و لبخندهای طبیعی و بانشاط، از لحظه‌های حضور در آتلیه لذت ببرید.
* در طولِ جشن، به مهمانان، به خصوص مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها و دختربچه‌ها که عاشق عروسی هستند، توجه ویژه داشته باشید.
* معمولا عموم درباره گریه عروس خانم، وقت جدایی از خانواده‌اش بر این باورند که «عروس در جشن عروسی، همه اشک‌هایش را ریخته و در زندگی، دیگر گریه نخواهد کرد.»؛ بنابراین راحت باشید و اگر گریه‌تان گرفت، بی‌اینکه دلواپس قضاوت دیگران باشید، گریه کنید!


توصیه‌هایی به آقاداماد‌ها

برای اینکه در این روز، هوش و مدیریت و اخلاق خوبتان زیر سوال نرود، سعی کنید به این توصیه‌ها عمل کنید.
* خرده کاری‌های خانه مشترک مثل نصب پرده‌ها، نصب بخاری و لوازم برقی، چک کردن لامپ‌ها و شیرآلات و...، آخرین خریدهای شخصی و آخرین هماهنگی‌های جشن را انجام دهید و با تمرکز و انعطاف به پیشواز یک روز و شبِ به یادماندنی بروید.
* هرچند روزهای شلوغ و پر استرسی را می‌گذرانید اما سعی کنید با پرهیز از مصرف کافئین و نیکوتین، ظاهر و درونی شاداب و آرام داشته باشید. ورزش‌هایی مثل شنا، یوگا و پیاده روی را که تاثیر مهمی بر آرامش و تمرکز شما دارند فراموش نکنید.
* جشن عروسی، جلوه هماهنگی و همراهی شما و عروس خانم است. سعی کنید با ظاهری هماهنگ، این جلوه را پررنگ‌تر کنید. مثلا اگر همسرتان لباسی پرنسسی می‌پوشد، شما هم کت و شلوار کلاسیک بپوشید.
* یک فهرست از پیگیری‌های روز جشن مثل آخرین هماهنگی با تالار و رستوران و گلفروشی و آرایشگاه و آتلیه و عاقد و... به همراه شماره تلفن هر کدام تهیه کنید و به خانواده یا دوستانتان بسپارید تا بتوانند بی‌اینکه نیاز به حضور و توضیح شما باشد، کمکتان کنند.
*حتما یک هدیه کوچک برای غافلگیر کردنِ همسرتان در شبِ جشن، آماده کنید. یک عکس قدیمی، یک یادداشت مختصر یا یک شاخه گل.
* وسایل موردنیازتان برای روز جشن مثل کت و شلوار و جلیقه و پیراهن، جوراب و کفش، حلقه و ساعت و عینک و ادکلن و... را آماده کنید.
* آب‌وهوای روز جشن را بررسی کنید تا اگر هوا بارانی بود، کلاه و پالتو به همراه داشته باشید.
* روغن و بنزین و لاستیک‌های خودرو را چک کنید تا روز جشن، در خیابان نمانید.
* شب قبل از جشن، تلفن همراه‌تان را فول شارژ کنید.
* سعی کنید نماز صبح را اول وقت و با توجه بجا بیاورید و از خدای مهربان که انس دهنده دل شما و همسرتان بوده، سپاسگزاری کنید.
* روزتان را با یک دوش آب گرم و یک صبحانه سبک، شروع کنید.
* آخرین روز حضور در خانه پدری را با یک تشکر گرم و محبت آمیز از والدین، خاطره انگیز کنید. در فرصتی مناسب غافلگیرشان کنید و دستشان را ببوسید.
* برای انجام کار‌ها، کمی زود‌تر از خانه خارج شوید تا نگران ترافیک و شلوغی نباشید.
* برای اتفاقات پیش بینی نشده، کارت شناسایی و پول نقد به همراه داشته باشید.
* این روز، یکی از مهم‌ترین روز‌ها برای اثبات مدیریت، انعطاف و هوشمندی شماست. سعی کنید فرز و خوش اخلاق و صبور باشید. ممکن است خیلی لحظه‌ها، خیلی چیز‌ها روی اعصاب باشد. از کوره در نروید و امور را با درایت، مدیریت کنید.
* یک مقدار دیر و زود شدن، تاخیر و ترافیک و عقب و جلو شدن برنامه‌ها در این روز طبیعی است. آرام باشید. امروز قرار است قشنگ‌ترین روز زندگی شما باشد. پس با آرامش، زمان را مدیریت کنید.
* یادتان نرود، امروز باید تکیه‌گاه محکم و مطمئنی برای همسرتان باشید. حتما در طول روز، با هم در تماس باشید و با لحنی آرام، مطمئنش کنید که همه چیز روبراه است. امروز روز پرخاش و قهر و لجبازی نیست؛ حتی اگر همسرتان آشفته و به هم ریخته است، این وظیفه شماست که او را آرام کنید.
* سعی کنید ظاهری آراسته اما مردانه و جدی داشته باشید. یک وقت جوگیر نشوید و صورت و ابرو‌هایتان را دستکاری کنید. مطمئنا همسر شما، یک مردِ متین و موقر با ظاهری طبیعی می‌خواهد.
* از انجام کارهای دقیقه نودی و بدون هماهنگی با عروس خانم مثل تغییر آنچنانی مدل مو و ریش و سبیل یا تغییر رنگ و مدل دسته گل، جدا پرهیز کنید.
* اولین لحظه دیدن همسرتان، لحظه مهمی است که تا همیشه در ذهنش ماندگار است. پس لطفا ذوق زدگیتان را بروز بدهید!
* در طول مراسم، با همه، کوچک و بزرگ و پیر و جوان، با خوش اخلاقی، احوال پرسی کنید و دست بدهید. به خصوص از بچه‌ها غافل نشوید.
* تا جایی که شرع و عقل اجازه می‌دهد، در نحوه اداره مراسم، دل بزرگتر‌ها را به دست بیاورید.
* در طول جشن، با یک نگاه مهربان، یک فشار دست، یک جمله محبت آمیز، هوای همسرتان را به شکل ویژه داشته باشید.
* امشب، شبی است که هدیه‌های زیادی به شما داده می‌شود. از همه مهمانان، فارغ از ارزش مادی هدیه‌هایشان، صمیمانه تشکر کنید.
* نهایتا، از کارهای خطرناکی مثل کورس گذاشتن و لایی کشیدن و ویراژ دادن و... که ممکن است در یک لحظه، زیبا‌ترین شب زندگیتان را به تلخ‌ترین اتفاق عمرتان تبدیل کند، جدا بپرهیزید.
* نکته آخر اینکه کلا فلسفه امروز و امشب، شادی شما و همسرتان و به اشتراک گذاشتن این شادی با اطرافیان است. پس در برابر اتفاقات ریز و درشت و خوب و بد و غیرمترقبه امروز، خوش‌بین و راحت باشید. از کوره درنروید و با لذت به همه چیز نگاه کنید. (روزنامه خراسان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۱۱
نسرین
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
۰
۰
عالی بود ...ممنون
سارا
-
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
۰
۰
سلام واقعا عالی بود مرسی.
نرگس
-
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
۰
۱
ممنونم واقعا عالی و كاربردی بود. جزای خیرتان با خدای بزرگ
مهدیه
-
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
۱
۱
مرسی از متنتون
علی
-
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
۰
۱
سلام خیلی مچكر از راهنماییتون
برقرار باشین
یاسی
-
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
۰
۰
عاااالی
یاس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
۰
۰
از اینكه راجع به رفتار و اخلاق و برخورد با بزرگترا توی اون روز نوشتین ممنونم. واقعا خیلی خوب بود
فاطمه
Russian Federation
۰۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
۰
۰
خیلی عالی بود
با تشكر فراوان
معصومه
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۰
۰
۱
مررررررررررررسی...دمتون گرم..یكم از استرسم كم شدآآآآآآآ
شهاب
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
۰
۲
ممنون كه درباره حجاب و .. هم نكاتی نوشتید
واقعا ارزش خوندن داشت متنتون
مونا
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
۰
۰
خیلی خوب بود مرسی

نیازمندی ها