تحلیل یک رسانه غربی از مناسبات تهران - ریاض

همراهی با ایران تنها راه فرار عربستان از مخمصه فعلی است

یک رسانه غربی با اشاره به بدتر شدن اوضاع امنیتی عربستان به دلیل تحولات یمن و همزمان شدن آن با مرگ ملک عبدالله، ایران را کشوری دانست که می تواند زندگی را برای ریاض آسان تر یا سخت تر کند.
کد خبر: ۷۶۳۷۲۶
همراهی با ایران تنها راه فرار عربستان از مخمصه فعلی است

المانیتور در تحلیل خود می نویسد: مرگ پادشاه عربستان و همزمان شدن آن با شدت گرفتن تحولات یمن و سقوط دولت این کشور موجب شده تا امنیت ملی عربستان در شرایط بدی قرار بگیرد.

در همین رابطه برخی کارشناسان با استناد به شایعات مربوط به ارتباط حوثی های یمن با ایران می گویند که سقوط دولت یمن یک شکست برای آمریکا و عربستان و یک پیروزی کوچک برای ایران بود البته سقوط دولت یمن برای شاخه القاعده در این کشور نیز یک موفقیت محسوب می شود.

در شرایطی که داعش فعال در عراق در نزدیکی مرزهای عربستان قرار دارد و همانند گرگی است که در جلوی خانه نشسته و القاعده یمن نیز در آن سوی مرزهای عربستان حضور دارد و هر دوی این گروه ها (القاعده و داعش) خواستار سقوط حکومت عربستان هستند اوضاع امنیتی عربستان سعودی در مخمصه بدی گیر کرده است و در این میان، ایران کشوری است که بر هر دو گروه حاکم در عراق و یمن تسلط دارد و می تواند در مبارزه علیه داعش و القاعده کمک زیادی به ریاض کند.

البته در این میان بحرین نیز وجود دارد کشوری که اکثریت جمعیت آن خواهان تغییر در نحوه حکومت هستند و تحقق این امر یعنی یک شکست دیگر برای عربستان. هر چند ایران و عربستان اختلافاتی با یکدیگر دارند اما تهران خواستار براندازی حکومت عربستان نیست.

بر همین اساس تحولات جاری منطقه ممکن است موجب تغییر روش عربستان سعودی در خصوص ایران شود.

عربستان عضو ائتلاف ضد داعش و القاعده است و البته ایران نیز در مبارزه با داعش منافعی را دارد.

بر همین اساس، ایران می تواند زندگی را برای عربستان سعودی سخت تر و یا آسان تر کند البته عربستان همانند کشورهای ۱+۵ می تواند ایران را آزمایش کند.

یکی از مواردی که می تواند کمک زیادی به حل اختلافات عربستان و ایران کند دیدار «ملک سلمان» پادشاه جدید عربستان، با «حسن روحانی» رییس جمهور ایران، است، این دیدار در صورت وقوع می تواند موجب بهبود شرایط موجود در منطقه شود.

در غیر این صورت مخمصه ای که عربستان در آن گیر کرده بدتر شده و البته بدتر شدن شرایط برای ایران و سایر کشورهاری حوزه خلیج فارس نیز تبعاتی را دارد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها