درباره گزارشگران فوتبال تلویزیون

عادل فردوسی‌پورهای تازه از راه می‌رسند

از قدیم‌الایام در ایران گزارشگران ورزشی رادیو و تلویزیون بویژه گزارشگران کشتی و فوتبال ستاره‌های محبوب مردم بودند. از عطاءالله بهمنش تا گزارشگران دیگر همه تلاش کردند با گزارش‌های دقیق و جذاب، مخاطب، خود را در ورزشگاه حس کند.
کد خبر: ۷۶۳۰۸۸
عادل فردوسی‌پورهای تازه از راه می‌رسند

گزارشگری کاری عجیب، جالب و البته در این عصر مهم است. امروز باتوجه به ازدیاد شبکه‌ها و مسابقات مختلف بین‌المللی و داخلی، گزارشگران ورزشی تلویزیون بیش از هر زمان دیگری مورد توجه هستند. بی‌خود نیست تلویزیون دست به کار شده و قصد دارد دومین مسابقه گزارشگری که در آن استعدادهای گزارشگری در آزمون آن شرکت می‌کنند (و برنده‌ها شانس حضور در تلویزیون را می‌یابند) را برگزار کند. بعد از جام جهانی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای متمرکز جهانی، این روزها مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا بهانه خوبی است تا عیار گزارش‌های ورزشی تلویزیون بیشتر مشخص شود. با وجود این به نظر می‌رسد نیروهای جوان‌تر و صداهای تازه‌تری در راه ورود به عرصه گزارشگری هستند و تلویزیون سعی دارد نسل تازه‌ای را با اتکا یکی از دوره‌های درخشان این حرفه که از دهه 70 هجری شمسی آغاز شد، بسازد. امروز کسانی الگو و برنامه‌ریز شناخت و پرورش گزارشگری هستند که تقریبا بخش اعظم گزارش‌های مهم تلویزیونی را انجام می‌دهند.

البته که در ایران به دلیل کثرت پخش مسابقات داخلی و خارجی، به نظر می‌رسد تعداد گزارشگران ورزشی مانند روزنامه‌های ورزشی کمی از حد نیاز فراتر باشد چراکه مسابقاتی به بزرگی لیگ برتر انگلستان در طول سال‌ها یک یا دو گزارشگر اصلی داشته و دارد، اما در ایران تعداد گزارشگران روز به روز افزوده می‌شود و این در حالی است که گزارشگری در ایران شغلی محبوب به حساب می‌آید.

بسیاری از نوجوانان و جوانان از قدیم به این حرفه علاقه‌مند بوده و هنوز هم مسابقات توی خانه و کوچه‌شان را گزارش می‌کنند، اما از لحاظ کیفی باید گفت انگار تلویزیون در زمینه پرورش گزارشگر ورزشی به یک نتیجه واحد رسیده، آنها الگویی به نام عادل فردوسی‌پور را محور تمامی انتخاب‌ها و ارزیابی‌ها قرار داده و از همین‌روست که به نظر می‌رسد بخش ورزشی نه گزارشگر، که به‌دنبال ساخت و تولید عادل فردوسی‌های بیشتر است.

طی چند روز اخیر برخی گزارشگران جدید پا به عرصه گذاشته‌اند که تمام تلاششان این است که نه فقط نوع صدا که نحوه بیان، اصطلاحات و سبک گزارششان شبیه عادل فردوسی‌پور باشد، اما نکته مهم اینجاست که این اتفاق نه‌تنها آینده گزارشگری را تحت تاثیر قرار می‌دهد که بیشترین لطمه را به آینده حرفه‌ای عادل فردوسی‌پور به‌عنوان بهترین گزارشگر و برنامه‌ساز تلویزیون می‌زند. شبیه همان اتفاقی که پیش از این افتاد و انواع و اقسام برنامه‌های ورزشی و حتی غیرورزشی با الگوبرداری از ساختار برنامه نود ساخته شد و نه‌تنها هیچ‌کدام موفق نشد که باعث شد خود برنامه نود نیز از نظر جذابیت و بکر بودن، آسیب ببیند.

درواقع تولید آثار مشابه بیش از هر چیز اثراصلی را از سکه می‌اندازد. این اتفاق در گزارشگری هم افتاده و باوجود تلاش‌هایی که برای رو کردن پدیده‌ای تازه در عرصه گزارشگری وجود دارد، از آنجا که نهایتا هدف ساختن فردوسی‌پورهای تازه است، امروز به جز گزارشگران اصلی تلویزیون چند مشابه عادل فردوسی‌پور نیز ساخته شده‌اند و بازی‌ها را گزارش می‌کنند. اتفاقی که زمانی در سینمای هنگ‌کنگ رخ داد و چه بسیار فیلم‌هایی که با هدف آفرینش بروسلی‌های تازه ساخته شد، اما نه‌تنها دیگر بروسلی ساخته نشد که عاقبت سینمای هنگ‌کنگ به اشتباهش پی برد و یک جکی‌چان اورجینال را به صد بروسلی قلابی ترجیح داد.

قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
۰
۰
منطقا كار خوبی انجام میگیره.
اما متاسفانه هیچ خبری كه برندگان پارسال آیا تونستند در تلویزیون ملی جایی كار كنند یا خیر پخش نشده و اگه نتونن جایی در تلویزیون برای خودشون پیدا كنند كه مسابقه هیچ فایده ای نداره.
ضمنا مسابقه پارسال بسیار ضعیف بود و كل ضعف هم بر میگشت به كارشناسان! مسابقه، كسایی كه اونجا نشسته بودند برخی هاشون اونقدر در گزارش گری بد هستند كه شده تلویزیون رو خاموش كنم فقط بخاطر اینكه صداشون رو نشنوم.

امیدوارم امسال بهتر بشه
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها