با وجود بروز شدن مدل بزرگ سدان کرایسلر برای ۲۰۱۵، این خودرو اساساً همان مدل قبلی در زیر پوسته‌ای جدید است.
کد خبر: ۷۶۲۷۱۵
کرایسلر 300، مدلی قدیمی با پوسته ای جدید + عکس

در «کرایسلر 300» جدید تغییراتی مانند یک جلوپنجره جدید، طراحی تازه چراغ‌ها، لوله‌های اگزوز جدید و ارتقای سیستم فرمان و تعلیق و همچنین بازنگری در طراحی داخل کابین دیده می‌شوند البته همین موارد کافی است تا این مدل دیفرانسیل عقب کرایسلر همچنان با ظاهری زیبا وارد دومین دهه از پرچم‌داری این کمپانی شود.

کرایسلر 300 مدل ۲۰۱۵ یک سدان چهار در فول‌سایز با طیف وسیعی از تجهیزات و آپشن‌ها است.

در کمترین سطح از این مدل، یک سدان خانوادگی مجهز شاهد هستیم و این در حالی است که بالاترین نسخه‌های آن در سطح خودروهای لوکس ظاهر می‌شوند.

این خودرو بر روی فاصله محوری ۳۰۵۳ میلی‌متری خود، طولی به اندازه ۵۰۴۴ میلی‌متر دارد؛ یعنی همان ابعادی که در مدل سال گذشته وجود داشته است البته اگر بخواهیم مقایسه‌ای با گذشته‌ها و به عنوان مثال خودروهای دهه ۹۰ میلادی کرایسلر داشته باشیم، این طول حدود ۱۵۰ میلی‌متر از آن مدل‌ها بیشتر است.

ابعاد کرایسلر 300 کنونی برای استفاده‌های روزانه حالت بسیار مناسبی دارد؛ این خودرو به اندازه کافی در داخل کابین فضا دارد و همچنین ابعاد آن به اندازه کافی کوچک است تا بتواند به راحتی جای پارک خود را پیدا کند.

این خودرو در کنار پسر عموی مشابه مکانیکی خود، یعنی دوج چارجر، آخرین سدان امریکایی است که موتور V8 و دیفرانسیل عقب را ارائه می‌دهد؛ چیزی که به عنوان یک شرایط مناسب برای یک خودرو با عملکرد بالا تعریف نشده است.

با این حال، بسیاری از 300 ها به صورت موتور 3.6 لیتری V6 با توان ۲۹۲ اسب‌بخار در زیر کاپوت خود ارائه خواهند شد. ولی انتخاب گزینه 5.7 لیتری همی V8 با قدرت ۳۶۳ اسب‌بخار بر شخصیت خودرو خواهد افزود.

فرم‌های بدنه و تریم‌ها

تنها یک فرم بدنه سدان برای 300 درنظر گرفته شده که به‌جز یک پنل که چراغ‌های عقب به آن متصل می‌شوند، بقیه اجزا از طراحی دوباره این مدل برای سال ۲۰۱۱ هستند.

کرایسلر نخواسته که کاراکتر اصلی 300 را برهم بزند و شاید دلیلی هم برای این کار نباشد.

مدل پایه 300 لیمیتد شروع قیمتی برابر ۳۲ هزار و ۳۹۰ دلار دارد و مانند تمام دیگر مدل‌های 300، صاحب یک جلوپنجره بزرگ‌تر جدید و چراغ‌های LED جدید در جلو با طراحی لبه بهتر شده است.

جلوپنجره با لوگوی بال های کرایسلر که در یک شبکه مشکی رها شده، جلوه‌ای خاص پیدا کرده است.

همچنین حتی با استفاده از چرخ‌ها و تایرهای استاندارد ۱۷ اینچی، این خودرو باز هم ظاهر عضلانی خود را حفظ خواهد کرد.

مدل‌های لیمیتد به صورت استاندارد از یک موتور 3.6 لیتری V6 با قدرت ۲۹۲ اسب‌بخار استفاده می‌کنند که با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک همراه خواهد بود. در این میان، سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک به صورت یک آپشن ۱۵۰۰ دلاری ارائه می‌گردد.

استفاده از این آپشن برای مدل لیمیتد بسیار به‌صرفه است؛‌ چرا استفاده از آن برای تریم‌های سطوح بالاتر هزینه‌ای برابر ۲۵۰۰ دلار خواهد داشت.

مدل 300S یک خودروی چابک‌تر و با ویژگی‌های اسپورتی بیشتر است که قیمت پایه‌ای برابر ۳۵۸۹۰ دلار دارد.

تریم کروم تیره جایگزین المان‌های برّاق در مدل لیمیتد شده و چهره‌ای شیطانی برای آن ایجاد می‌کند. چرخ‌های مدل S قطری به اندازه ۲۰ اینچ دارند و به رنگ مشکی «هایپر بلک» هستند. نتیجه، یک کرایسلر 300 عضلانی است.

علی‌رغم ظاهر تهاجمی 300S، موتور V6 پنتا استار هنوز هم به صورت استاندارد برای پیشرانه در این مدل استفاده می‌شود.

در عین حال، خریداران می‌توانند با پرداخت ۳ هزار دلار دیگر، موتور قوی‌تر و هیجان‌انگیزتر 5.7 لیتری همی V8 را انتخاب کنند.

در سطح بالاتر 300C را داریم که قیمت پایه ۳۸۹۹۰ دلاری دارد. این مدل، زمانی فقط از موتور «همی» استفاده می‌کرد؛ ولی اکنون می‌توان برای پیشرانه از بین موتورهای V6 و V8 یکی را انتخاب کرد.

حقیقت این است که V6 عملکرد بسیار خوبی دارد و موتور قدرتمندی است و گیربکس ۸ سرعته نیز هماهنگی خوبی با آن دارد بنابراین عملاً نیازی به استفاده از موتور همی برای 300C نیست.

از لحاظ ظاهری، مهم‌ترین وجه تمایز مدل‌های C مربوط به آینه‌های بغل کرومی آن‌هاست. در همین حال، در داخل کابین مواردی مانند روشنایی پیرامونی LED اضافه شده که برای یک شب خاطره‌انگیز تدارک دیده شده است.

در صدر تمام کرایسلر 300 ها، مدل 300C پلاتینیوم قرار دارد که آغاز قیمت آن از ۴۳ هزار و ۳۹۰ دلار است. در این مدل، تمام تجهیزات ممکن استفاده شده است؛ از جمله پوشش چرم پنل ابزارها با طرح «فرانسوی» و سیستم صوتی هارمن کاردون با ۱۹ اسپیکر. اگر به طراحی و دوخت سطح بالای چرمی در داخل یک کابین علاقه دارید، در اینجا یکی از بهترین‌های آن‌ها را مشاهده خواهید کرد.

تفاوت طراحی داخلی

تمام مدل‌های 300 از یک کابین بازنگری‌شده بهره‌مند شده‌اند که مجموعه‌های ابزارهای آن در یک آبی خوش‌رنگ می‌درخشد.

همچنین یک صفحه‌نمایش ۷ اینچی LCD در بین تاکئومتر و سرعت‌سنج و همین‌طور یک نمایشگر دوم 8.4 اینچی به صورت تاچ‌اسکرین در وسط داشبورد، در بالا قرار گرفته است.

نرم‌افزار UConnect کرایسلر ارتقا یافته و اکنون به سطحی رسیده که نسبت دکمه‌ها و کلیدها ترجیح داده می‌شود حتی در تریم لیمیتد نیز از طراحی چرم داخلی استفاده شده و صندلی‌های با تنظیم ۸ جهته همراه با گرم‌کن و تنظیم چهار جهته تکیه‌گاه کمر ارائه شده‌اند.

همچنین یک کنترل چرخشی جدید برای گیربکس اضافه شده است. امّا کرایسلر طراحی کامپکت خاص خود را به کار نبرده است.

به عنوان مثال در پیکاپ‌های رام، یک کنترل مشابه بر روی داشبورد قرار دارد که فضا را در کنسول میانی خالی کرده است ولی در 300 این کنترل تقریباً همان فضایی را اشغال می‌کند که دسته‌دنده قبلی در آن وجود داشته است بنابراین، مزیّت چندان بزرگی در استفاده از این ابزار حاصل نشده است.

شرایط رانندگی در شهر

با وجود انتقال قدرت موتورهای V6 با گشتاور حداکثر ۳۵۲/۵ نیوتن‌متر از طریق یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک، هیچ‌کدام از مدل‌های 300 در سطح شهر به صورت یک خودروی آرام و سازشکار ظاهر نمی‌شوند.

در واقع، رفتار گیربکس به اندازه‌ای متوازن است که شاید اکثر خریداران متوجه حجم کمتر موتور نشوند. تمام این‌ها در شرایطی است که حتی سبک‌ترین 300 وزنی به اندازه ۱۸۲۷ کیلوگرم دارد.

تفاوت چندانی در مورد سیستم فرمان الکتریکی با تنظیمات جدید احساس نمی‌شود، ولی راننده همیشه در مورد اتفاق رخ‌دهنده در مورد چرخ‌های جلو باخبر است.

به لطف دوربین نمای عقب که محدودیت دید عقب خودروی 300 را برطرف می‌کند، انجام مانورهای پارکینگ بسیار ساده است.

در همین حال، استفاده از تجهیزات آپشنی مانند سیستم الکترونیک حفظ حالت عبور از بین خطوط، کروز کنترل انطباقی همراه با المان توقف کامل، هشدار برخورد و تشخیص ترافیک پشت‌سر، 300 را تبدیل به یک خودروی مجهز می‌کند.

سیستم تعلیق بدون آنکه آرامشش را از دست بدهد، ناهمواری‌های سطح جاده را در خود هضم می‌کند.

همچنین سیستم ترمز این غول بزرگ را از سرعت بالا به‌راحتی متوقف می‌کند و تمام خودرو در یک حالت آرامش و وقار در فضای شهری قرار دارد.

شاید هیجان زیادی در اینجا وجود نداشته باشد، ولی مسلماً اطمینان قابل‌توجهی وجود خواهد داشت.

موتور همی V8، فارغ از غرش اگزوزش، تفاوت زیادی در سطح شهر ایجاد نمی‌کند و این تفاوت بیشتر در یک جاده باز مشخص می‌شود.

اگر هر کدام از مدل‌های 300 را به یک بزرگراه مستقیم و خلوت ببرید، سرعت و چابکی آن را به طور کامل حس خواهید کرد.

در همین حال، به پیچ‌وخم‌های جاده که می‌رسید، محدودیت‌های راحتی سیستم تعلیق خود را نشان می‌دهند و چالش وزن زیاد برای این سیستم واضح‌تر می‌شود. در واقع، 300 یک سدان اسپرت نیست.

با این وجود، هنوز هم رانندگی در 300 لذت خاص خود را دارد؛ به‌خصوص در زمانی که موتور همی در جلوی خودرو قرار داشته باشد و با حرارت و اشتیاق آن را به جلو حرکت دهد.

همچنین دلیل برای خاموش کردن سیستم کشش و کنترل پایداری نیست حتی با وجود روشن بودن این سیستم‌ها، راننده احساس می‌کند که به سمت جلو کشیده می‌شود.

استفاده از پدل‌شیفترهایی که در مدل‌های 300S و 300C وجود دارند، برای عبور از چند دنده هیجان زیادی دارد؛ چرا صدای غرش V8 به گوش می‌رسد و احساس می‌کنید که خودرو به سمت جلو حمله‌ور می‌شود.

مصرف سوخت

کرایسلر 300 با توجه به ابعاد بزرگی که دارد، مصرف سوخت منحصر به فردی از خود نشان می‌دهد. طبق برآورد سازمان حفاظت محیط زیست امریکا، این خودرو با موتور V6 و دیفرانسیل عقب در هر ۱۰۰ کیلومتر در شهر 12.4 لیتر و در جاده 7.6 لیتر سوخت مصرف می‌کند.

در همین حال، وقتی از سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک در کنار V6 استفاده کنید، ارقام ایپا به 13.1 لیتر در شهر و 8.71 لیتر در جاده می‌رسند.

موتور همی V8 که تکنولوژی صرفه‌جویی سوخت کرایسلر را در خود دارد، شرایط برای حرکت با بار سبک تنها با استفاده از چهار سیلندر فراهم می‌کند.

با این حال، عطش خاص خود برای مصرف سوخت بیشتر را هنوز دارد. سازمان حفاظت محیط زیست امریکا مصرف سوخت آن را در حالت استفاده از دیفرانسیل عقب، در شهر 14.7 لیتر و در جاده 9.41 لیتر تخمین زده است.

نزدیک‌ترین رقبا

شورولت ایمپالا: این خودرو که بر اساس یک پلتفرم دیفرانسیل جلو ساخته شده، ابعادی کمابیش برابر کرایسلر 300 دارد.

ظاهر مدرن و زیبای ایمپالا با کرایسلر کنتراست خشونت‌آمیزی دارد. کابین این مدل نیز حالتی راحت و جادار است.

فورد توروس: توروس به عنوان مدلی که مدت زیادی از عمر آن می‌گذرد، به عنوان خودروی بزرگی که از کیفیت فضای داخل کابین مناسبی برخوردار نیست، به‌درستی نقد شده است.

با این حال، هنوز هم یک خودرو با رانندگی بسیار خوب است.

تویوتا آوالون: آوالون در حال حاضر شلختگی قبل را کنار گذاشته و نه‌تنها یک خودروی با ابعاد مناسب و ظاهری زیباست، بلکه به صورت هیبریدی (بنزینی-الکتریکی) نیز در دسترس قرار گرفته است. کابین فوق‌العاده و امروزی آوالون آن را در ردیف کابین کرایسلر قرار می‌دهد.

در پایان باید گفت که برای کسانی هنوز هم به دنبال یک سدان امریکایی دیفرانسیل عقب سنتی هستند، کرایسلر 300 یکی از نزدیک‌ترین گزینه‌هاست.

همچنین کسی که به دنبال یک سواری راحت است، بهتر است قبل از رفتن به سراغ گزینه‌های گران و با پرستیژ بالای آلمانی مانند ب‌ام‌و سری 5 و مرسدس کلاس E، این مدل کرایسلر را امتحان کند.(پدال)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها