فوجیتسو درصدد است تا امنیت رایانه‌ها را با "نرم‌افزار پروفایل" و بهره‌گیری از الگوریتم‌های روانشناسی برای کاربران فضای سایبر به ارمغان آورد و راهکارهای مقابله با حملات اینترنتی بر لحظه گوشزد کند.
کد خبر: ۷۶۲۴۵۸
کماندوی سایبری در ژاپن

به گزارش جام جم کلیک: فوجیتسو درصدد است تا امنیت رایانه‌ها را با "نرم‌افزار پروفایل" و بهره‌گیری از الگوریتم‌های روانشناسی برای کاربران فضای سایبر به ارمغان آورد و راهکارهای مقابله با حملات اینترنتی بر لحظه گوشزد کند.

آزمایشگاه‌های این شرکت ژاپنی در حال توسعه ابزار بسیار بدیع و حائز اهمیتی هستند که قابلیت شناخت و توصیه بر لحظه به کاربران رایانه‌ها را در برابر حملات سایبری دارد.

قرار است راهکارهایی که توسط این ابزار بدیع به کاربران ارائه می‌شود، این گونه باشد که چگونه از ایمیل و مرورگرهای وب به خوبی ماوس و کیبورد استفاده کنند تا آسیب‌پذیری آنها در برابر اقدامات سودجویانه به حداقل کاهش یابد.

نرم‌افزار پروفایل در گام اول این گونه برنامه‌ریزی شده که بیشترین عامل رخدادهای سایبری را مربوط به اشتباهات کاربری از قبیل کلیک روی لینک‌های مخرب یا باز کردن هر نوع محتوای جذابی که شاید با هدف کلاهبرداری ایمیل شده باشد، می‌داند.

فوجیتسو مدعی شده که برای اولین باری است که چنین مفهومی قرار است به شکل تجاری مورد بهره‌برداری قرار گیرد و با تحلیل ویژگی‌های رفتاری و روانی کاربران رایانه، یک تنه جلوی جرائم سایبری بایستد.

سخنگوی پروژه نرم‌افزار پروفایل گفته است که این برنامه برخلاف آنتی‌ویروس‌ها، به تجزیه و تحلیل اقدامات عملیاتی کاربران در شبکه می‌پردازد و روی ریسک‌های بالقوه انگشت می‌گذارد و به کاربر می‌گوید که براساس عادت اشتباه، به فرض چنین کاری را انجام نده.

طبق گفته وی، این نرم‌افزار مانند قاضی درابتدا به جمع‌آوری اطلاعات و بعد تحلیل و پرده‌برداری می‌پردازد و تمامی این اعمال را برگرفته از رفتار کاربران انجام می‌دهد.

از این حیث قادر است تا با تحلیل‌هایی که انجام می‌دهد، قضاوتی درست از رفتار کاربران و آسیب‌پذیری انها داشته باشد؛ راهکارهایی که ارائه می‌شود نیز این توانمندی را دارد که با درجه نسبتا بالایی مقابل تهدیدات سایبری قد علم کند.

فوجیتسو در راستای توسعه این پروژه با متخصصان روانشناسی اجتماعی مشورت و همچنین با دو هزار ژاپنی صحبت کرده است.

نیمی از ژاپنی‌ها که تجربه حملات سایبری را داشته‌اند، معتقدند صفاتی که کاربران را بیشتر در معرض خطرات ویروسی، کلاهبرداری و افشای اطلاعات قرار می‌دهد، روحیه ریسک‌پذیری بالا و بی‌پروا بودن نسبت به اطلاعات موجود در رایانه‌هاست.

قرار است که این نرم‌افزار در مراحل نه چندان بحرانی تنها به کاربران با پیام‌هایی چون "شما در برابر فریب‌های سایبری آسیب‌پذیرید، مراقب باشید" هشدار دهد.

نرم‌افزار پروفایل بعد از تجزیه و تحلیل ریسک می‌تواند گراف‌ آسیب‌پذیری کاربران در برابر ویروس‌ها، کلاهبرداری‌ها و نقض داده‌ها در مقایسه با پروفایل‌های ریسک دپارتمان‌ دیگر کمپانی‌های امنیتی کاربر (دیگر آنتی‌ویروس‌ها) را تولید کند؛ به این ترتیب، به وضوح می‌توان نقاط آسیب‌پذیر رفتاری را کشف کرد.

این نرم‌افزار در آینده قادر خواهد بود تا با تعقیب فواصل حرکتی ماوس، میزان هوشیاری و سطح توجه کاربران را اندازه‌ بگیرد. اگر تشخیص دهد که سطح هوشیاری کاربران بالا نیست هشدارهای راهبردی‌تری را ارائه خواهد کرد.

البته گفته شده که پیش از تمامی این موارد و جمع‌آوری اطلاعات برای تجزیه و تحلیل، رضایت کاربران پرسیده می‌شود.

فوجیتسو امیدوار است که این سیستم را در سال 2016 به بهره‌برداری تجاری برساند.

منبع: تسنیم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها