مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: گیلان بالاترین درصد نیترات آب را دارد.
کد خبر: ۷۶۱۱۹۲
وجود بالاترین میزان نیترات در آب گیلان

محمدرضا برجی وضیح داد: محیط زیست گیلان با این شرایط بدترین وضعیت محیط زیست را در کشور داراست. این امر به علاوه آلودگی‌های دیگری که در آب و خاک گیلان وجود دارد موجب شده است که سرطان دومین عامل مرگ و میر در بین گیلانیان باشد.

وی، یکی از دلایل مهم بالا رفتن درصد نیترات آب را مصرف بیش از اندازه مواد شوینده و استفاده از سموم کشاورزی خطرناک عنوان کرد و افزود: با برنامه ریزی‌های انجام شده و نگاه و تاکیدی که استاندار گیلان نسبت به کاهش آلودگی‌های محیط زیست گیلان دارند، در سال 94 اعتبارات خوبی به استان گیلان برای کاهش آلودگی های زیست محیطی اختصاص خواهد یافت.

برجی تصریح کرد: فاضلابهای خانگی و شیرابه زباله‌های جنگل سراوان هر روزه به رودخانه‌های زرجوب و گوهررود سرازیر می‌شود، این امر موجب شده است که این دو رودخانه به آلوده‌ترین رودخانه‌های گیتی تبدیل شوند.

وی اضافه کرد: آلودگی این رودخانه‌ها به سوی تالاب انزلی رفته و انباشت این همه آلودگی موجب شده است که عمق تالاب انزلی که از اکوسیستم‌های ارزشمند بین المللی است در برخی مناطق تا 10 متر کاهش یابد و به این ترتیب عمق تالاب در حال حاضر در برخی نقاط به کمتر از 2 متر رسیده است.

برجی با بیان اینکه دریای خزر پذیرنده نهایی آلودگی‌های تالاب انزلی و رودخانه‌های گیلان است، خاطرنشان کرد: همه این آلودگی‌ها وارد خزر می‌شود و گونه‌های جانوری و گیاهی این دریاچه ارزشمند جهان را با تهدید مواجه می‌کند.

وی از حل شدن معضل شیرابه جایگاه دفن زباله سراوان طی سه سال آینده خبر داد و تصریح کرد: گیلان استانی پرجمعیت نسبت به مساحتش است اما جمعیت باعث افزایش آلودگی یک محیط نمی‌شود بلکه نبود استانداردهای لازم در مدیریت شهری است که محیط زیست در استان را با چالش مواجه می‌کند. ( ایسنا )

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها