وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 2 خط از راه آهن تهران ـ کرج تا پایان امسال و 2 خط دیگر تا پایان سال 94 به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: این خط آهن به مترو هشتگرد متصل می‌شود.
کد خبر: ۷۶۰۱۱۱
راه‌آهن تهران - کرج به هشتگر متصل می​شود

عباس آخوندی با بیان اینکه دولت در شرایط فعلی در تنگنای مالی قرار دارد گفت: با سرمایه‌گذاری کمتر می‌توانیم حمل و نقل ریلی را در استان البرز افزایش دهیم تا بخشی از بار ترافیکی جاده به ریل منتقل شود.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه استان البرز مسیر ارتباطی ۱۲ استان شمال و شمال غرب کشور است و جمعیت این استان به شدت روبه رشد است، یادآور شد: جمعیت هشتگرد قدیم ۶۰ هزار نفر و هشتگرد جدید نیز ۶۰ هزار نفر است؛ ضمن اینکه قرار است ۵۰ هزار واحدمسکن مهر هم به متقاضیان تحویل داده شود که با واگذاری این واحدها حدود ۲۰۰ هزار نفر به جمعیت فعلی این شهرها اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد: استان البرز سالانه حدود ۴ درصد رشد جمعیت دارد و یکی از مشکلات در این ساختار جمعیتی فاصله بسیار زیاد محل سکونت تا محل کار افراد است. این گونه شهرها خاصیت خوابگاهی دارند و اشتغال در آن کم بوده و این مسئله موجب بار ترافیکی انبوهی در آن شده است.

آخوندی با اشاره به حجم تردد و جمعیت رو به رشد شهر هشتگرد توضیح داد: باید نظریه‌ای برای حمل و نقل در این منطقه داشته باشیم؛ رشد ترافیکی و جمعیت آن قاعدتا بیش از ظرفیت حمل و نقل موجود خواهد بود که با وجود تکمیل پروژه‌های در دست احداث باید در همان ابتدای بهره برداری انتظار ترافیک را داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه دنیا حمل و نقل این میزان جمعیت را به سوی ریل سوق داده است، گفت: ریل ارزانتر و ایمن تر از جاده است و صرفه جویی در سوخت آن نسبت به جاده نیز یک سوم است.

آخوندی تصریح کرد: با چهار خطه شدن راه آهن- تهران کرج ظرفیت فوق العاده ای در این خطوط ایجاد می شود که 2 خط آن تا پایان سال و 2 خط دیگر تا سال آینده به بهره برداری می رسد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه با 2 خطه شدن راه آهن کرج- تبریز بخشی از ترافیک البرز کاسته می شود، گفت: با اتصال ایستگاه کرج در جنوب به ایستگاه گلشهر در شمال و همچنین با اتصال ایستگاه های شهر جدید و قدیم کارایی این خطوط افزایش چشمگیری پیدا می کند و همچنین در کاهش تردد خودرو ها تاثیر بسزایی دارد.

آخوندی به توسعه ایستگاه های کرج اشاره کرد و افزود: ایستگاه های کرج باید توسعه چشمگیری پیدا کند به طوری که علاوه بر جابجایی مسافران محل پارک خودرو نیز در آن تعبیه شود تا مسافران با استفاده از خطوط ریلی تردد خودروها در شهر را کاهش دهند.

وی با اشاره به احداث رینگ شمالی و جنوبی اتوبان همت، گفت: زیر ساخت های رینگ شمالی بسیار مطلوب ارزیابی شده و با سرمایه گذاری در این خطوط هیچ مشکلی نداریم اما در احداث رینگ جنوبی باید بازنگری مجدد انجام شود تا راه اندازی رینگ جنوبی توسعه آینده شهر به خطر نیفتد.

آخوندی در ادامه اضافه کرد: با احداث آزاده راه آبیک چرم شهر که از جنوب شهریار و شهر قدس با طول 150 کیلومتر عبور می کند بخش عمدهای از ترافیک این مسیر را برطرف می کند، از همین روی در احداث رینگ جنوبی باید با دقت نظر بیشتری پیش برویم.

راه آهن تهران کرج چهارخطه می شود

وی افزود: رینگ ریلی تهران – کرج را آغاز کرده ایم و به زودی خط آهن تهران کرج چهارخطه می شود و مترو هشتگرد به این خط متصل می شود. در هشتگرد نیز ایستگاه شهر جدید و قدیم را با یک رینگ به هم متصل می کنیم. به این ترتیب هزینه این کار نسبت به احداث جاده حدودا یک دهم است و کارایی آن خیلی بیشتر خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه روزانه ۸ رام قطار از کرج به تهران سیر دارند یادآور شد: ایستگاه موجود کرج بسیار کوچک است و می توان با احداث پارکینگ بزرگ آن را به ایستگاه بزرگ و مجهز تبدیل کرد.

وی ادامه داد: ما به دنبال گسترش ایستگاه کرج و دو ایستگاه مترو در گلشهر هستیم؛ همچنین با سرمایه گذاری، یک پارک سوار در ایستگاه کرج ایجاد خواهیم کرد؛ به طوری که شهروندان این استان از تمام ایستگاه های متروی کرج و هشتگرد استفاده کنند.

وزیر راه و شهرسازی اعتبار احداث آزادراه همت را هزار و ۴۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: قسمت شمال آزادراه همت را بر اساس برنامه احداث خواهیم کرد اما مسیر جنوب نیاز به بازتعریف مجدد دارد.

آخوندی درباره ساماندهی راه های روستایی نیز گفت: ساماندهی پیشنهاد خوبی است ضمن اینکه احداث و نگهداری راه طالقان باید به طور جدی در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه سرعت احداث واحدهای مسکن مهر خوب است گفت: مشکلات خدمات زیربنایی در این واحدها وجود دارد که باید با کمک وزیر نیرو مبنی بر تکمیل خدمات زیربنایی، ۱۰ هزار واحد باقیمانده را به متقاضیان تحویل دهیم البته ۵ هزار واحد دیگر هم تا پایان امسال افتتاح می شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: اولویت وزارت راه و شهرسازی نسبت به طرح مسکن مهر تامین تعهد به مردم، ایجاد خدمات روبنایی و توسعه سیستم حمل و نقل است تا امکان سکونت اولیه فراهم شود. همچنین با توجه به رشد جمعیت در استان باید تعریف جدیدی از جمعیت داشته باشیم؛ باید طرح جدیدی برای مجموعه شهری کرج و پیرامون آن تدوین شود.

ایجاد پارک لجستیک گمرکی در بندر خشک آپرین

وزیر راه و شهرسازی در سفر یکروزه خود به استان البرز در بازدید از ایستگاه راه آهن آپرین دستور داد: برای جلوگیری از انحصاری شدن زمین های اطراف بندر خشک آپرین، شرکت راه آهن یک هفتم این زمین ها را در اختیار شرکت کشتیرانی قرار دهد. همچنین ایجاد پارک لجستیک گمرکی در آپرین یکی دیگر از پروژه‌هایی است که باید در شورای حمل و نقل و ترابری به تصویب برسد.

در این بازدید محسن پورسید آقایی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت راه‌آهن فضای این استگاه راه 437 هکتار توصیف کرد و کاربری آن را ریلی و صنعتی خواند و گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خواستار مدیریت و تجهیز 200 هکتار از این بندر خشک است زیرا اکنون کشتی رانی 80 درصد حمل و نقل کانتینرهای کشور را انجام می دهد.

در این بازدید مقرر شد فضای اطراف این بندر خشک درختکاری شود ضمن آنکه اگر صاحبان اراضی اطراف این سایت تمایل به فروش زمین خود دارند راه آهن به خرید زمین های آنها اقدام کند.

در ادامه، وزیر راه و شهرسازی از ایستگاه راه‌آهن شهر قدس بازدید کرد و مقرر شد شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ایستگاه موقت آن را تا پایان بهمن ماه و ایستگاه اصلی را در سال 94 تحویل راه آهن دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها