جام جم سرا: وارد مرکز خرید شده‌اید، هوای مطبوع، موزیک ملایم و قفسه‌های بلند و رنگارنگی که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آن پیدا می‌شود. ساک کوچک یا نایلونی ساده‌ای وجود ندارد تا بتوانید خریدهای دم دستی و کوچکتان را در آن بگذارید؛ تا چشمتان کار می‌کند هم فقط سبدهای چرخدار بزرگی است که شما را به خریدهای بیشتر و بیشتر تشویق می‌کند. اما آیا‌‌ همان قدر که فروشندگان به اصول دقیق فروش محصولاتشان واقفند، شما هم به اصول یک خرید صحیح اشراف دارید؟
کد خبر: ۷۵۹۸۹۲
چگونه خریدی موفق داشته باشیم؟

بشتابید بشتابید، ارزان‌تر از همه جا...

از کنار فروشگاه رد می‌شوی و کاغذهای بزرگی با علامت درصد را می‌بینی که نشان دهنده حراجی (OFF) محصولات فروشگاه است. پشت وی‌ترین مغازه‌ها، لباس‌ها و وسایل لوکس و خوش آب و رنگی نظرت را جلب می‌کند و با خودت می‌گویی الان بهترین زمان خریدشان است، هم صاحب این اجناس زیبا می‌شوم و هم کمترین هزینه ممکن را می‌پردازم.

* پیشنهاد ما به شما برای اینکه حراجی‌های واقعی را شناسایی کنید این است که حتما قبل از خرید، قیمت نسبی و حدودی اجناس آن را در حالت غیر از حراجی بدانید. از طرف دیگر می‌توانید بررسی کنید آیا مبالغی که فروشگاه اعلام کرده است به محصولاتش می‌خورد یا نه، مثلا ارزشش را دارد بابت یک کیف پول ساده که مشابه آن در بسیاری از فروشگاه‌ها پیدا می‌شود، این مبلغ را به عنوان حراج بدهید یا نه؟
بسیاری از فروشگاه‌ها و مراکز خرید به دلایل مختلف در زمان‌های متفاوت اعلام حراج می‌کنند در حالی که قیمت‌ها دقیقا‌‌ همان قیمت‌های قبلی است و در آن میان ممکن است فقط یک یا دو محصول شامل تخفیف شود و شما هم به بهانه حراج وارد مغازه می‌شوید و دست به خرید می‌زنید در حالی که جنس مورد نظرتان اصلا مشمول تخفیف نبوده است.


در مقابل نیازهای کاذب جوگیر نشوید

به هر قفسه‌ای که نگاه می‌اندازید به نظرتان می‌رسد این راهم لازم دارید، قفسه تنقلات نگاه‌تان را جلب می‌کند، به نظرتان یکی دو بسته کوچک شکلات و یکی دو آبمیوه که طعم‌های جدید دارد و خوراکی‌های کوچک دیگر هزینه خاصی برایتان نخواهد داشت پس همگی را بر می‌دارید، به صندوق می‌روید و بعد از دیدن فاکتور کلی متحیر می‌شوید. این هنوز آخر ماجرا نیست چون بعد از اینکه به خانه می‌آیید، می‌بینید کلی از اقلام مورد نیاز را تهیه نکرده‌اید در حالی که مبلغ قابل توجهی هم از حسابتان خارج شده است.

* این ماجرا احتمالا برای بسیاری از ماپیش آمده، شاید بهترین راه برای جلوگیری از این اتفاق و داشتن یک خرید کامل و موفق نوشتن فهرست خرید باشد. سعی کنید همه موارد مورد نیاز را در فهرست یادداشت کنید و با یک برآورد مشخص درباره هزینه حدودیشان به خرید بروید.
در فروشگاه مدام فهرستتان را چک کنید تا چیزی از قلم نیفتد اگر خوراکی‌های جدید و مختلف هم به شما چشمک زدند با آرامش از کنارشان عبور کنید و خریدشان را به تعویق بیندازید. روش دیگری که برای یک خرید موفق به کمکتان می‌آید این است که در فهرست خرید حتما اولویت بندی را رعایت کنید. یعنی مواردی که نیازهای اصلیتان است در صدر قرار بگیرد و بعد به ترتیب موارد دیگر را بیاورید. این طوری می‌توانید با توجه به بودجه‌تان اول نیازهای اساسی را تهیه کنید و بعد اگر هنوز پول داشتید سراغ اولویت‌های بعدی بروید.


مثل مادربزرگ‌ها خرید کنید

خوش و خرم خریدتان را کرده‌اید و به منزل رسیده‌اید، همسرتان کیسه‌های خریدتان را خالی می‌کند تا هرچیزی را در قفسه خودش بگذارد اما متوجه می‌شود تاریخ مصرف مواد غذایی که خریده‌اید گذشته و یا مثلا فروشنده فلان کالایی را که می‌خواستید برایتان نگذاشته است.

* ساده‌ترین و راحت‌ترین راه جلوگیری از این گونه مشکلات این است که هنگام خرید با دقت به کیفیت محصولات توجه کنید مثلاً اگر پارچه‌ای است حتما جنس آن را لمس کنید و همه جایش را با دقت وارسی کنید. اگر محصولات غذایی می‌خرید اول به تاریخ مصرفش نگاه کنید. علامت استاندارد هم برای بسیاری از محصولات باید کنترل شود. اگر اجناس شکستنی می‌خرید حتما حواستان باشد ترک، شکستگی یا پریدگی نداشته باشد. خلاصه اینکه حسابی چشم‌هایتان را باز کنید و مثل مادربزرگ‌ها با دقت تمام خرید کنید.


الان همه همین رنگی می‌خرند

لباس یا کفش مشخصی را پسندیده‌اید؛ اما ظاهرا رنگ مورد علاقه‌تان در فروشگاه موجود نیست. فروشنده به شدت تاکید می‌کند که این روز‌ها این رنگ بیشتر روی بورس است و همه هم دنبالش هستند.

مردد می‌شوید که خرید کنید یا نه؟ از لباسی خوشتان آمده که سایز شما نیست، فروشنده نمونه مشابهی را پیشنهاد می‌کند که در حقیقت خیلی هم شبیه لباس مورد نظر نیست و اصرار می‌کند که این بیشتر به شما می‌آید توی رودربایستی می‌مانید که چه کاری درست است؟

* تجربه نشان داده است اگر چیزی را نپسندیدید و به اصرار دیگران بخرید دلتان با آن صاف نمی‌شود. پس بهتر است برای سلیقه خودتان هزینه کنید و اگر سایز دلخواه‌تان را پیدا نمی‌کنید از خیرش بگذرید. چون هزینه کردن و بعد افسوس خوردن برای اینکه تمایلی به استفاده از آن ندارید دیگر فایده‌ای ندارد. سعی کنید همیشه خودتان باشید اگر فلان رنگ به اصطلاح مد شده اما شما رغبتی به آن ندارید دلیلی ندارد برای حرف مردم حتما‌‌ همان رنگ را بخرید. به خاطر دیگران خرید نکنید و همیشه در خرید به سلیقه خودتان هم احترام بگذارید.


دوای درد شما فاکتور است

خریدتان تمام شده ولی هر چقدر حساب و کتاب می‌کنید به نظرتان اضافه‌تر پول داده‌اید. مرتب با خودتان می‌گویید اگر قیمت فلان وسیله این قدر بوده باشد... و باز شک می‌کنید که قیمتش واقعا همین قدر بوده یا نه؛ اصلا نمی‌دانید هرکدام از اجناس را دقیقا چقدر برایتان حساب کرده‌اند. چه بسا شما هم هزینه بیشتری را پرداخت کرده باشید.

* شاید بگویید حوصله فاکتور و کاغذ خرید گرفتن ندارم ولی این را هم بدانید بهترین راه برای حساب و کتاب مالیتان همین فاکتور است. شما به کمک فاکتور می‌توانید وقتی در منزل هستید با خیال راحت یک بار دیگر محاسبه خریدتان را انجام دهید و قیمت دقیق خیلی از کالا‌ها را ببینید در حالی که در فروشگاه اصلا به آن توجه نکرده‌اید. این طوری می‌توانید مقایسه‌ای بین خریدهای قبلی داشته باشید و مثلا به خاطر بیاورید که با این هزینه، دفعه پیش یک شامپو با قیمت خیلی زیادتری خریدید در حالی که الان با انتخاب یک مارک بهتر، خرید به صرفه‌تری داشته‌اید.
اگر خیلی اهل حساب و کتاب روی کاغذ نیستید می‌توانید یک اپلیکیشن خرید روزانه یا یادداشت مالی روی گوشیتان نصب و بعد از هر خرید آن را یادداشت کنید این طوری خیلی دقیق حساب موجودیتان را دارید و ذهنتان هم آرام و قرار می‌گیرد. (مریم ملی/خراسان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها