عضو کمیسیون امنیت ملی خبر داد

زیاده خواهی 1+5 مساوی با غنی سازی 20 درصد

جام جم گزارش می دهد

فرصتی دوباره برای 1+5

ژنو امروز بار دیگر میزبان مذاکرات هسته‌ای میان ایران و آمریکاست؛ مذاکراتی که فرصتی دوباره است برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها در مورد موارد اختلافی باقی‌مانده و با توجه به اینکه ریشه اکثر این اختلافات به زیاده‌خواهی‌های آمریکا بازمی‌گردد، رفتار معقولانه این کشور در مذاکرات امروز می‌تواند زمینه را برای دستیابی ایران و 1+5 به توافقی جامع فراهم کند.
کد خبر: ۷۵۹۴۹۹
فرصتی دوباره برای 1+5

به گزارش جام‌جم، براساس گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای، مذاکره دوجانبه وزرای خارجه ایران و آمریکا می‌تواند نقش مهمی در دستیابی دو طرف به توافق سیاسی داشته باشد.

در آستانه آغاز دور تازه گفت‌وگوهای هسته‌ای که یک روز پس از مذاکره دو جانبه ظریف و کری برگزار می‌شود، حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان خطاب به1+5 با تصریح بر این‌ که دوران تهدید و تحریم سپری شده، گفته است اگر این گروه در برابر ایران راه منطقی و سرعت عمل را در پیش نگیرند، ضرر خواهند کرد.

از دیگر سو باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا نیز در گفت‌وگویی تلفنی با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران به وی اطمینان داده است که آمریکا در رسیدن به نوعی از توافق جامع هسته‌ای با ایران متمرکز است تا این کشور را از دست‌یابی به سلاح اتمی بازدارد و به جامعه جهانی اطمینانی قابل راستی‌آزمایی درباره ماهیت کاملاً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران بدهد.

مذاکرات هسته‌ای ژنو درحالی از امروز به‌طور جدی دنبال خواهد شد که سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونان ظریف و دیگر اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ، ظریف را در سفر به ژنو همراهی کرده و قرار است رایزنی‌های دوجانبه ایران و آمریکا در سطح معاونان از فردا تا شنبه در ژنو برگزار شود.

ویلیام برنز، قائم‌مقام سابق وزیر خارجه آمریکا و وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا در این دور از گفت‌وگوها با تیم مذاکره‌کننده ایرانی به گفت‌وگو خواهند نشست.

پیش از این معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا و کارشناسان دو کشور در یازدهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای که بیست و چهارم تا بیست و ششم آذر ماه در شهر ژنو برگزار شد، طی دو روز رایزنی فشرده و جمعا 12 ساعت به گفت‌وگو پرداختند و در فرجام، عراقچی این مذاکرات را «فشرده، سازنده و مفید» خواند.

گفت‌وگوی ظریف و کری امروز در شرایطی آغاز می‌شود که وزیر امور خارجه کشورمان پیش از این با سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده این کشور در گروه 1+5 در تهران به رایزنی پرداخته و همتای آمریکایی او هم در گفت‌وگویی 90 دقیقه‌ای با سلطان قابوس، پادشاه عمان موضوع مذاکره با تهران را به بحث گذاشته بود.

ظریف پیش از این گفته بود که «مذاکرات ما و آمریکا فقط محدود به حوزه هسته‌ای است» و این همان موضوعی است که دیروز سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بر آن تاکید کرد.

گفت‌وگوی ظریف با کری در ژنو و در چارچوب تور اروپایی وزیر خارجه کشورمان به اروپا خواهد بود.

این سفر در حالی انجام می‌شود که محمدجواد ظریف؛ وزیر امور خارجه کشورمان پیش از ترک تهران در دیدار با سفیر جدید یونان در تهران گفت: اروپا می‌تواند نقش فعال تری در رسیدن به توافق جامع هسته‌ای ایفا کند.

تندروها، آماده سنگ‌اندازی در مسیر مذاکرات

همزمان با افزایش رایزنی‌ها در چارچوب مذاکرات هسته‌ای، تندروهای واشنگتن در کنگره، در پی تصویب طرحی مرتبط با تشدید تحریم‌ها علیه کشورمان هستند.

در همین باره، سایت انتخاب به نقل از روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نوشت: «رهبری سنا این هفته لایحه تشدید تحریم‌های ایران در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای را به رای می‌گذارد.» هرچند تندروهای آمریکایی احتمالا می‌توانند نظر مثبت 65 سناتور را به این طرح جلب کنند، ولی برای جلوگیری از وتوی این مصوبه از سوی اوباما، جمهوری‌خواهان به 67 رأی نیاز دارند.

در انتقاد از این تلاش‌ها، ایرنا خبر داده که «فرانسوا نیکولو» سفیر پیشین فرانسه در ایران در مقاله‌ای در پایگاه خبری «لوبلاگ»، با اشاره به آگاهی ایران از حقوق هسته‌ای خود براساس معاهده منع اشاعه هسته‌ای، نوشته است که خطر خروج این کشور از این معاهده، باید کنگره آمریکا را سر عقل آورد و روند امضای توافقنامه جامع هسته‌ای با ایران را سرعت ببخشد.

همچنین سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد به کنگره این کشور که اکثر کرسی‌های آن در اختیار جمهوری‌خواهان است، هشدار داده که تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران، مانعی جدی در راه رسیدن به توافق نهایی بر سر برنامه هسته‌ای این کشور ایجاد خواهد کرد.

گروه سیاسی - روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها