جام جم سرا: ویتامین D در بدن به جذب کلسیم که برای تشکیل استخوان‌های بدن لازم است، کمک می‌کند. بسیاری از مطالعات نیز نشان داده‌اند که کمبود آن می‌تواند باعث ضعیف شدن سیستم دفاعی و بروز عفونت، سرطان، بیماری‌های خود ایمنی و واکنش‌های آلرژیک شود. بعلاوه در دوران بارداری نیز مادران باید از مقادیرکافی ویتامین D برای تامین نیازهای خود و جنین شان استفاده کنند.
کد خبر: ۷۵۹۳۵۱
ویتامین‌های لازم در بارداری

دکتر آمنه لاهوتی در گفت‌وگو با جام‌جم با تاکید بر این که ویتامین D در تامین استحکام دندان‌ها و استخوان‌ها، تقسیم سلولی و عملکرد درست سیستم دفاعی بدن نقش مهمی دارد، گفت: در بعضی مطالعات، کمبود ویتامین D به عنوان عامل افزایش احتمال مسمومیت بارداری مطرح شده است، اما همه مطالعات، نقش کلسیم یا ویتامین D در کاهش فشارخون دردوران بارداری را تائید نکرده است، بنابراین هنوز نمی‌توان با قاطعیت در این مورد نظر داد. در بعضی مطالعات نیز ارتباطی بین کمبود ویتامین D در بارداری و کم وزن بودن نوزاد مطرح شده، اما هنوز مطالعات بیشتری دراین زمینه مورد نیاز است.

این متخصص زنان و زایمان با تاکید بر این که بهتراست همه مادران قبل از این‌که باردار شوند یک بار آزمایش خون از نظر اندازه‌گیری میزان ویتامین D در خونشان انجام دهند،افزود: مادرانی که کمبود این ویتامین را داشته باشند باید مکمل‌های ویتامینی مصرف کنند حتی در شدید‌ترین موارد، معمولا مصرف هفتگی قرص‌ها به مدت هشت تا 12 هفته کمبود ویتامین D را برطرف می‌کند. درمورد مصرف مکمل‌های کلسیم و ویتامین D در بارداری تقریبا با قاطعیت می‌توان گفت مشکلی وجود ندارد، ولی مطالعات درمورد مکمل‌هایی با دوز بالا هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است و به همین دلیل بهتر است در دوران بارداری مصرف نشوند و سطح این ویتامین قبل از اقدام به بارداری اندازه‌گیری و در صورت کمبود اصلاح شود.

روش‌های ساده درمان شوره ‌سر

شوره سر از مشکلات بهداشتی است که تقریبا 50 درصد مردم با آن مواجه‌اند و داروخانه‌ها و فروشگاه‌های لوازم بهداشتی مملو از محصولات مختلف برای درمان این عارضه هستند.

به گزارش ایسنا،‌ شوره سر با پوسته‌پوسته شدن پوست کف سر شناخته می‌شود و می‌تواند از عوامل دیگری هم ناشی شود. پوست خشک به طور معمول عامل پوسته‌پوسته شدن به حساب می‌آید، اما برخی انواع شوره سر به دلیل فعالیت بیش از حد غدد چربی بروز می‌کنند. محققان با تاکید بر این که بهترین روش درمانی برای این عارضه تا حد زیادی بستگی به عامل به وجود آورنده آن دارد چند توصیه مفید برای درمان شوره سر ارائه می‌کنند:

روغن بوته چای: روغن بوته چای، روش درمانی شناخته شده برای شوره سر است، بخصوص در صورتی که علت این عارضه قارچ‌ها باشند. می‌توان این روغن را با شامپوهای بدون بو ترکیب و استفاده کرد.

روغن اوکالیپتوس: این روغن نیز حاوی خواص ضدمیکروبی و ضدقارچی است و تاثیرات قابل توجهی در درمان شوره سر دارد.

محدود کردن استفاده از محصولات آرایشی و پیرایشی: برخی شامپوها و ژل‌ها نه‌تنها می‌توانند موجب پوسته‌پوسته شدن کف سر شوند، بلکه کف سر را تحریک کرده و موجب واکنش‌های حساسیت‌زا یا خشکی پوست می‌شوند.

شست‌و‌شو و شانه کردن روزانه موها: تمیز کردن موها اغلب در کاهش علائم شوره سر تاثیر دارد. شانه کردن روزانه موها نیز در از بین بردن پوسته‌ها و شوره‌ها موثر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها