۲۲ پروژه ارتباطات سیار افتتاح شد

رومینگ ملی ۳G به متروی تهران رسید

اپراتورهای موبایل تنها یک ماه فرصت دارند تا دریچه‌های شبکه خود را روی یکدیگر باز کنند و مشترکان را در نقاطی که آنتن ندارند، قادر به مهاجرت روی فرکانس اپراتور مقابل کنند.
کد خبر: ۷۵۸۶۶۴
رومینگ اپراتورهای موبایل وارد ضرب‌الاجل شد

به گزارش جام جم کلیک: اختلالات تلفن همراه و عدم پوشش سراسری و مشابه اپراتورهای موبایل در کل کشور از جمله معضلات ارتباطی به حساب می‌آید که به ترتیب ناشی از روی کار آمدن نسل‌های سوم و چهارم (3G و 4G) و کمبود سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌هاست.

مسئولان دولت در ارتباط با اولین معضل بارها مهلت‌های زمانی را برای اپراتورها در نظر گرفته‌اند تا مشکلات شبکه‌شان را به حداقل برسانند و از طرفی مدام پای تریبون‌ها اعلام کرده‌اند که با راه‌اندازی نسل سوم ارتباطی (3G)، شبکه ارائه‌کنندگان خدمات موبایل نیازمند بروزرسانی است.

اما معضل دوم که ظاهرا دغدغه دولت هم بوده با تکلیف اجرای رومینگ ملی برای تمامی اپراتورها، چاره‌اندیشی شده است.

سوای از اینکه برخی فعالان حوزه ارتباطی "رومینگ ملی" را تکلیف غیرعادلانه‌ای می‌دانند که سرمایه‌های یک اپراتور را به تاراج گذاشته و شبکه آن را بالاجبار در اختیار دیگر رقبا قرار می‌دهد اما با این کار، اپراتورها در نقاطی که پوشش ندارند، می‌توانند دست به دامان اپراتور دیگر شوند تا از شبکه آن استفاده کنند و در قبالش پول بدهند.

از آن جهت که اپراتور اول ارتباطی (همراه اول) بیشترین پوشش شبکه‌ای را در کشور دارد، قطعا متضررترین اپراتور در این طرح است و رایتل نیز که کمترین پوشش را در ایران دارد، بیشترین نفع را می‌برد.

رومینگ ملی، پیش‌شرطی برای دریافت مجوزهای نسل سوم و بالاتر ارتباطی بوده و اپراتور نمی‌تواند از آن سر باز بزند.

اجرای چنین طرحی قطعا می‌تواند اختلالات را کاهش دهد زیرا به فرض اگر مشترک همراه اول در نقطه‌ای آنتن نداشته یا مختل باشد، می‌تواند به شبکه ایرانسل مهاجرت کند و بالعکس.

علی‌رغم اینکه اکنون بیشترین اختلالات را در شبکه اپراتور اول ارتباطی شاهد هستیم اما همراه اول قول داده تا بهمن ماه وضعیت کیفی شبکه‌اش را به استاندارد برساند.

باید دانست که اگر این طرح به شکل یکپارچه در کشور اجرا شود، دیگر محال است مشترکان موبایل فارغ از نوع سیم‌کارتی که دارند، در نقطه‌ای که آنتن موبایل وجود دارد، با عدم آنتن‌دهی مواجه شوند.

از طرفی، رومینگ ملی هم طرح تکلیفی به حساب می‌آید که ممکن است یک اپراتور را خوشحال و دیگری را اندوهگین کند، اما قرار است جشنی برای آن هم‌زمان با پیروزی انقلاب اسلامی گرفته شود.

جشن را زمانی می‌گیرند که کار به سرانجام رسیده باشد لذا همراه اول و ایرانسل باید بیش از دیگر اپراتورها در این زمینه با یکدیگر رفاقت کنند تا سرانجام وزارت ارتباطات این رفاقت را به عنوان دستاوردی در کارنامه عملکردی خود ثبت و برای آن جشن بگیرد.

رومینگ ملی اکنون تنها برای رایتل به شکل کامل اجرا شده و رایتلی‌ها در نقاطی که آنتن نداشته باشند، می‌توانند روی شبکه دو اپراتور دیگر بار شوند.

طبق آخرین گزارش‌ها، رایتل 227 هزار و 211 مشترک در شبکه همراه اول و 85 هزار مشترک در شبکه ایرانسل روم کرده است.

همراه اول هم پنج هزار و 462 مشترک روم شده در شبکه ایرانسل داشته و مشترکان روم شده ایرانسل در شبکه همراه اول هم 26 هزار و 463 بوده است.

معاون وزیر ارتباطات آذرماه سال جاری با بیان اینکه همراه اول تاکنون در 13 استان رومینگ را برای ایرانسل برقرار کرده است، گفت: در مابقی استان‌ها نیز نهایتا باید تا بهمن ماه این کار انجام شود.

عمیدیان البته این را هم گفت که رومینگ جزو پیچیده‌ترین مسائل فنی دنیاست و با توجه به اینکه شبکه اپراتورها از برندهای مختلفی تشکیل شده لذا مشکلات بسیاری بر سر شناخت شبکه‌ها در این طرح وجود دارد.

وی افزود: کشورهای صاحب تکنولوژی هم نمی‌توانند چنین کاری را ظرف کمتر از دو سال انجام دهند اما ما در ایران برای انجام این کار زمان تعیین کرده‌ایم.

با توجه به فعالیت اپراتورهای موبایل در 31 استان کشور، همراه اول و ایرانسل موظف به بازگشایی دریچه‌های ارتباطی خود روی یکدیگر در 18 استان دیگر هستند.

منبع: تسنیم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها