سابق بر این با عروسک سخنگوی صمد بهرنگی در دوران نوجوانی آشنا شده بودیم و بعدها هم با خود این عروسک‌های حرف بزن که وارد بازار اسباب بازی بچه‌ها شدند و هنوز هم دارند می‌شوند؛ اما این چیز سخنگویی که الان شنیدیم درست شده، دود از کله ما به هوا بلند کرد: سنگ قبر سخنگو!
کد خبر: ۷۵۸۲۵۸
سنگ قبر سخنگو

خدا بگویم این چینی‌ها را چه کار کند!... هرچه می‌کشیم، از هوش و نبوغ بازاریاب آنها در جهان سیاست و اقتصاد می‌کشیم. نه که جمعیت میلیاردی‌شان اگر بیکار و گشنه باشند، بالاجبار و بدون تعارف، همدیگر را می‌خورند؛ فلذا به هر راهی برای کسب درآمد فکر می‌کنند. حتی اگر لازم باشد، برای این کار، در فرهنگ و زندگی جوامع هم نفوذ و رسوخ می‌کنند تا باورهای آنها را بهتر و بیشتر بشناسند و متناسب با سایز و سلیقه آنان، دست به ابتکارات و اختراعات گوناگون بزنند.

به عنوان مثال، وقتی که فهمیدند ما ایرانی‌ها به سنت پسندیده زیارت اهل قبور اعتقاد داریم و هرجمعه می‌رویم فاتحه آنها را می‌خوانیم، دست به ساخت دستگاهی زدند که به سنگ قبر متصل و در آن جاسازی می‌شود تا شب‌ها برای متوفای داخل قبر، قرآن بخواند. باتری آن هم در طول روز با نور خورشید شارژ می‌شود. حالا شما ببینید چه صحنه‌ای می‌شود قبرستان در شب؛ وقتی که از هر قبری صدایی بلند می‌شود. قبرستان گویا!

این وسط، چینی‌های دستپاچه، دقت نکردند که اگر ما بر سر قبور اموات خود قرآن می‌خوانیم، برای آن است که شخص زنده که دارد آیات را تلاوت می‌کند، در معانی عمیق و آموزنده آن اندیشه و تدبر کند و در کنار آن، ثوابی هم به متوفی برسد.

چیزی که آنها اختراع کردند، به خاطر نشناختن فلسفه قرآن خواندن ماست. به حساب خودشان، خواستند که از برخی باورهای سطحی عده‌ای از عوام مردم که ممکن است به این هدف و فلسفه زیبای قرآن خواندن توجه نداشته باشند، سوءاستفاده کنند تا به منافع اقتصادی خود برسند. و این البته که جای تأسف دارد.

- ای برادران چینی!.... چینگ چانگ چونگ.... یعنی متأسفم برایتان!

بسته پیشنهادی: از آنجا که نظر اکثر کارشناسان مذهبی و ایضا حقیر بزرگوار، بر این است که این اختراع سنگ قبرچینی‌ها منطبق بر فلسفه اصلی قرائت قرآن مجید در کنار اهل قبور نیست(و خواهش می‌کنیم که نمایندگانی از کشور ما بروند به چین و به آنها قضیه را حالی کنند)؛ لهذا پیشنهادهایی اقتصادی و متناسب با رعایت هنجارهای فرهنگ ایران برای آنها دارم که پولش هم عاید جیب نجیب آنها گردد:

1- اختراعات و احترامات: قبل از هر اختراعی، حتما هنجارهای فرهنگی و اعتقادی محل مصرف آن چیز را به‌طور عمیق بررسی و بازبینی کنید و نه عبوری و سطحی که ممکن است نتوانید همه‌جنبه‌های یک مسأله را ببینید. داشتن چشم‌های بادامی کشیده، گاهی این مشکلات و عوارض جانبی را دارد. همچنان که در سر چهارراه‌هایتان شایع است که گفتند لبخند نزنید، چون ممکن است موجب تصادف شود. اختراعات شما باید با احترامات فائقه نسبت به باورهای مردم همراه باشد. کاری نکنید که یک کاری بکنیم. مثلا جنس چینی نخریم!

2- سخنگوی درست: به عوض این اختراع که به درد آدم‌های تنبل و ناآگاه از فلسفه معنوی و علمی تلاوت قرآن در آرامگاه درگذشتگان می‌خورد؛ یک سنگ قبر سخنگویی درست کنند که وقتی فاتحه یک مرحومی را می‌خوانیم و با انگشت خود ــ شاید به نشان لایک زدن! - به سنگ قبر می‌زنیم؛ صدایی از سنگ قبر بلند شود که: «ممنون بابت فاتحه» یا: «خوش آمدید، صفا آوردید»؛ یا: «ای دیده، اگر کور نئی، گور ببین»؛ یا: «ان‌شاءالله جبران کنیم» یا...... امثال این عبارات و جملات خوب که باعث تحبیب قلوب و ارتباط و اتصال بیشتر زندگان و مردگان می‌شود.

3- نصب وای ـ فای: چون عده‌ای خیلی به اینترنت متصل هستند و وقتی به قبرستان می‌روند، نمی‌خواهند اتصال آنها قطع شود، اگر سنگ قبری ساخته شود که مجهز به «وای ـ فای» باشد؛ بی‌شک از آن استقبال شدیدی خواهد شد و بخصوص نسل جوان، تمایل بیشتری به رفتن به گورستان و زیارت اهل قبور پیدا می‌کنند. مثلا همانجا کنار قبر عکس می‌گیرد و می‌فرستد روی اینترنت که: «من و مرحوم خلدآشیان....؛ الان یهوی!»

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها