رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران خبر داد

قطع شبانه درختان باغ 5000 متری در خیابان دروس!

بخش عمده ای از درختان ۷۰ ساله باغ پسیان در حالی طی هفته گذشته قلع و قمع شده اند که مهر امسال، مصوبه تغییر کاربری این باغ تاریخی در کمیسیون ماده ۵ اعتراضات گسترده ای به همراه داشت.
کد خبر: ۷۵۶۶۲۵
دوباره به جان خیابان ولیعصر افتادند، این بار باغ پسیان

در ۱۷ شهریور ماه سال جاری خبرگزاری مهر در گزارشی از تخریب باغ بزرگ دیگری در محله پسیان خیابان ولیعصر تهران خبر داد. پس از انتشار این گزارش اعتراضات گسترده ای در رسانه های مختلف منتشر شد. در ۲۵ شهریور ماه خبرگزاری مهر با انتشار گزارش دوم خود در خصوص تخریب باغ ۲۶۰۰ متر مربعی پسیان، مصوبه تغییر کاربری این باغ به هتل ۱۷ طبقه را منتشر کرد. انتشار این مصوبه حاکی از آن بود که کمیسیون ماده ۵ در ۱۶/۱۱/۹۱ با قطع درختان باغ و ساخت برج در آن موافقت کرده است.

در دوشنبه ۷ مهرماه بخش خبری ۲۰:۳۰ گزارشی از تخریب باغ پسیان تهران از شبکه ۲ سیما پخش کرد. در این گزارش فیلم کوتاهی از قطع درختان باغ پسیان با استفاده از اره برقی منتشر شد. انتشار این خبر باعث موضع گیری نایب رییس شورای شهر تهران در ۹۹ امین جلسه شورای شهر تهران در روز سه شنبه ۸ مهرماه سالجاری شد. طلایی در اظهارات خود با انتقاد از صدور این پروانه خواستار جلوگیری شهرداری از ساخت این هتل شد.

نایب‌رئیس شورای شهر تهران نسبت به ساخت هتل در باغ پسیان خیابان ولیعصر تذکر داد و خواستار توقف این ساخت‌وساز از سوی شهرداری تهران شد. طلایی با اشاره به صدور مجوز ساخت هتل در خیابان ولیعصر گفت: درحالی‌که در سال ۹۰ خیابان ولیعصر ثبت ملی شد. اما در سال ۹۱ در منطقه یک، مجوزی برای ساخت یک هتل ۱۷ طبقه در باغی تاریخی با وسعت ۲۶۰۰ متر و ۱۰۰ اصله چنار قدیمی صادر شده است.

او افزود: کمیسیون ماده ۵ درخواست ساخت هتل ۳۱ طبقه را به ۱۷ طبقه کاهش داده و جالب است که در مجوز کمیسیون ماده ۵ آمده که این مجوز به شرطی است که کمترین قطع اشجار در این ملک رخ دهد، یعنی ما رسما پذیرفته‌ایم که قطع اشجار کنیم! طلایی تصریح کرد: اولا این خیابان ثبت ملی شده است، ضمنا در صورت قبول این درخواست، درخواست‌های دیگری هم مطرح می‌شود و پس از مدتی خیابان مشهور به چنار به خیابان مشهور به برج‌های تجاری و اداری تبدیل می‌شود! طلایی اضافه کرد: اگرچه این مجوز صادر شده، اما از شهردار می‌خواهیم تدبیری کند تا از انجام این کار جلوگیری شود، زیرا نابودی این باغ تاریخی سرآغاز نابودی سایر باغ‌ها می‌شود. او به کاربری تعیین شده برای زمین باغ پسیان در طرح تفصیلی اشاره کرد و گفت: در طرح تفصیلی این ملک در پهنه M۱۱۱ است و حداکثر تراکم مجاز ۴۴۰ درصدبرابر با ۹ طبقه است.

در ۱۵ مهرماه مجتبی یزدانی شهردار منطقه یک پس از حضور در جلسه شورای شهر در پاسخ پرسش یکی از خبرنگاران با دفاع از صدور پروانه ساخت برج ۱۷ طبقه در باغ پسیان اظهار داشت: در روند صدور پروانه برای این ملک هیچ تخلفی صورت نگرفته و آرای همه کمیسیون‌های مربوطه وجود دارد. حتی یک‌سال قبل هم دوباره از کمیسیون ماده ١٠٠ استعلام گرفتیم و همان جواب را دادند ما هم براین اساس اقدام کردیم اما فعلا ساخت‌وساز در این باغ متوقف شده است.

بنا به گزارش سوم خبرگزاری مهر در ۱۸ مهرماه مدیرکل محیط زیست استان تهران ضمن انتقاد از تخریب درختان باغ پسیان و ساخت هتل در آن اظهار داشت: سازمان محیط زیست اصولا با تغییر کاربری باغات و فضای سبز مخالف است اما از آنجایی که یک رای برابر سایر اعضا دارد مخالفت محیط زیست، نقش چندانی در جلوگیری از تغییر کاربری ها ندارد.سازمان محیط زیست همانطور که در گزارشها مستند است با تغییر کاربری باغ پسیان در خیابان ولیعصر به هتل ۱۵ طبقه مخالف بوده و این مصوبه را امضا نکرده است.

حیدرزاده تاکید کرد: براساس دستورات مقام معظم رهبری از آنجایی که وضعیت فضای سبز در کشور و در تهران چندان مناسب نیست سازمان محیط زیست با هرگونه تغییر کاربری این فضاها مخالف است و ساخت این هتل را به جای باغی که بیش از۱۰۰ اصله درخت دارد، مناسب نمی داند.

مرتضی طلایی در اظهارنظر دیگری در ۲۲ مهرماه ضمن انتقاد شدید از سازمان میراث فرهنگی به خاطر امضای مصوبه ساخت هتل در باغ پسیان چنین اظهار داشت: چگونه میراث فرهنگی پای صورتجلسه‌ای را امضا می‌کند که دران حکم تخریب باغ تاریخی پسیان و برج سازی به جای آن داده شده است.وقتی دستگاه متولی نگاهش این است چه باید کرد؟

این حجم از اعتراضات و اظهار نظرها مقامات مسوول با توجه به اهمیت خیابان ولیعصر و درختان چنار دوسوی آن به طور طبیعی می بایست باعث توقف تخریب باغ و منتفی شدن پروانه ساختمانی و تغییر کاربری باغ می شد.

اما به گفته یک فعال محیط زیست همزمان با اعتراضات گسترده در رسانه ها سازنده برج با خیال راحت درختان بلند قامت چنار را که بیش از ۷۰ سال از عمرشان می گذشت سر برید و با فعالیت شبانه روزی موفق شد که در عرض مدت کوتاهی گود عظیمی در دل باغ تخریب شده ایجاد کند.

آنطور که فرشاد ایلاتی می گوید: بر طبق تصاویری که هفته گذشته از این باغ تهیه شده عمده درختان باغ از بین رفته اند و ریشه های درختان باقی مانده در حاشیه باغ نیز با توجه به تزریق سیمان برای انجام عملیات گودبرداری در خطر نابودی هستند.

به گفته او، باغی که تا چند ماه قبل یکی از زیباترین باغات ایران و جهان بود هم اکنون به یک کارگاه شبانه روزی ساختمانی تبدیل شده و گود عمیقی چسبیده به خیابان ولیعصر و در زیر پای عابرین ایجاد شده است.

ایلاتی از سکوت شورایعالی شهرسازی و وزیر راه و شهرسازی در مورد تخریب این باغ انتقاد می کند و ادامه می دهد: هر چه سریعتر خواستار ابطال این مصوبه و دیگر مصوبات موردی کمیسیون ماده ۵ و اصلاح طرح تفصیلی برای جلوگیری از برج سازی در خیابان ولیعصر هستیم. ( مهر )

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها