با حضور بیش از 300 سخنران داخلی و خارجی

نخستین کنگره بین المللی پیوند اعضا برگزار می شود

اگر دیالیز شدن و پیدا نکردن کلیه پیوندی، دردی است که نمی‌شود آن را براحتی به زبان قلم درآورد، بی‌گمان نداشتن پول برای انجام عمل جراحی پیوند کلیه، دست‌کمی از درد اول ندارد.
کد خبر: ۷۵۵۳۱۶
پیوند اعضا زیر چتر بیمه می‌رود

اما خبرهای خوش دیروز را می‌شود رایحه امید برای آن دسته از بیمارانی به حساب آورد که توان مالی برای انجام عمل جراحی پیوند اعضا را ندارند.

آن‌گونه که مهر خبر داده است، وزیر بهداشت با اشاره به مصوبه اخیر شورای عالی پیوند، از افزایش حمایت‌ بیمه‌های سلامت ایرانیان و سازمان تامین اجتماعی بر اساس صورت‌حساب بیمارستان درخصوص هزینه‌های پیوند اعضا در سه ماه پایانی امسال خبر داده است.

حسن هاشمی در چهارمین جلسه شورای عالی پیوند اعضا تاکید کرده است که باید در خدمات مربوط به پیوند عضو، فرآیندی طراحی شود که همه جزئیات شامل حق پرستاری، حق پزشکی، تجهیزات، دارو، هتلینگ، بستری و دیگر موارد مرتبط در آن دیده شود.

برای تحقق این امر نیز این مقام مسئول عنوان کرده است که دبیرخانه شورای عالی بیمه با همکاری گروه شش نفره‌ای از دست‌اندرکاران پیوند اعضا، باید در این باره جلسات منظم و مستمری داشته باشند تا بتوانند به نظر واحد و کارشناسی‌شده‌ای در خصوص هزینه تمام شده برسند.

وزیر بهداشت از بیمه‌های سلامت ایرانیان و سازمان تامین اجتماعی خواسته است تا بر اساس صورتحساب بیمارستان در خصوص پوشش هزینه‌های اعمال پیوند اعضا به استثنای حق‌الزحمه تیم درمانی، در سه ماه پایانی سال (از اول دی امسال) تا زمانی که شورای عالی پیوند به یک قیمت تمام شده منطقی و مورد توافق برسد، حمایت‌های لازم را به عمل آورند.

با این حساب می‌شود امیدوار بود که دست‌کم تا پایان امسال، بیماران نیازمند به پیوند عضو، نفس راحتی بکشند و بیمه‌های درمانی، بخش عمده‌ای از هزینه‌های پیوند عضو را پوشش بدهند.

البته در صورتی که در سال آینده نیز همین شکل از حمایت‌ها اعمال شود و عمده هزینه‌های پیوند عضو زیر چتر بیمه‌ها برود، در آن صورت می‌شود عنوان کرد که این تصمیم فعلی وزارت بهداشت، مقطعی نبوده و در این شرایط، این گروه از بیماران می‌توانند امیدوار باشند که نظام سلامت، آنها را به حال خود رها نکرده است.

به اعتقاد این مقام مسئول، به هر میزان در این حوزه هزینه کنیم، علاوه بر افزایش کیفیت زندگی بیماران نیازمند به پیوند، ارزش‌های اخلاقی فرهنگ اهدای عضو را نیز پاس داشته‌ایم.

هزینه سالانه دیالیز هر بیمار؛ 40 میلیون تومان

«به هر میزان در این حوزه هزینه کنیم، علاوه بر افزایش کیفیت زندگی بیماران نیازمند به پیوند، ارزش‌های اخلاقی فرهنگ اهدای عضو را نیز پاس داشته‌ایم.»

اینها بخشی از گفته‌های اخیر وزیر بهداشت است که نشان می‌دهد حمایت از بیماران پیوند عضو، حتی در فرآیند اهدای عضو از سوی مردم نیز تاثیر مثبت می‌گذارد.

این شکل از حمایت‌هایی که هاشمی به آن تاکید دارد، قطعا می‌تواند اثرات اجتماعی متعددی در زندگی شخصی و خانوادگی این گروه از بیماران داشته باشد و دست‌کم موجب شود آنها به دلیل هزینه‌های سنگین درمان به زیر خط فقر نروند.

جدای از آن، حتی اگر بحث اخلاق و منفعت بیمار را هم در نظر نگیریم؛ حمایت بیمه‌ها از عمل‌های پیوند عضو موجب کم شدن هزینه‌های نظام درمان می‌شود؛ زیرا هزینه‌های پیوند عضو بسیار کمتر از هزینه‌هایی است که دولت برای دیالیز بیماران خرج می‌کند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیز ضمن اشاره به همین موضوع تاکید کرده است: بیماری که به نارسایی کلیه مبتلاست، هزینه‌های دیالیز او سالانه حدود 40 میلیون تومان خواهد بود که بسیار بیشتر از هزینه‌های پیوند است بنابراین توسعه این کار، قطعا صرفه‌جویی اقتصادی بیشتری در پی دارد و سازمان‌های بیمه‌گر از توسعه پیوند اعضا در کشور، استقبال خواهند کرد.

تقی نوربخش به مهر گفته است که گسترش این کار صرف‌نظر از بعد انسانی، می‌تواند در مدیریت منابع بیمه‌ها تاثیرات مثبت بیشتری داشته باشد.

البته این مقام مسئول اظهار تاسف کرده است که در این حوزه از سال 81 تاکنون اقدامی صورت نگرفته است. یعنی حدود 12 سال است که بحث بیمه‌شدن هزینه‌های پیوند عضو در محافل رسمی و غیررسمی مطرح می‌شود، ولی این اولین بار است که وزارت بهداشت در موضعی رسمی، از پوشش بیمه‌ای این هزینه‌ها خبر داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها