یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: تحریم هایی که در چند روز پیش علیه ایران وضع شده است شامل 9 شرکت و فرد ایرانی است و ایالات متحده معتقد است که این تحریم ها را از قبل به ایران اطلاع دادیم و اعلام کردیم که این تحریم هایی است که قبل از توافق ژنو وضع شده است.
کد خبر: ۷۵۵۰۴۲
تحریم های آمریکا به روح توافق ژنو ضربه می زند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رادیو گفتگو، محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و میرصاحب صادقی، کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با برنامه «بدون خط خوردگی» در خصوص آخرین وضعیت پرونده هسته ای و افزایش تحریم های آمریکا علیه ایران سخن گفتند.

محمدحسن آصفری گفت: معتقدم آمریکایی ها به این موضوع پی بردند که تحریم ها به تنهایی نمی تواند چالش جدی را برای جمهوری اسلامی ایران به وجود آورد و اگر به این موضوع اعتقاد داشتند دیگر نیازی به ادامه مذاکرات نداشتند و مسیر تحریم ها را ادامه می دادند تا به اهداف خود برسند.

وی افزود: در حال حاضر آمریکایی ها با 4 بحران در داخل و خارج از کشور خود مواجه هستند که می توان به بحران اعتبار و اقتدار جهانی آمریکا اشاره کرد و در واقع پی بردند که دیگر جایگاه و اعتبار خود را در دنیا از دست داده اند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: هر دو جریان جمهوریخواه و دموکرات با مشکل جدی با عنوان ناکارآمدی در داخل کشور خود مواجه هستند. پس مجبور هستند مسائل مختلف از قبیل ایران، عراق و سوریه را برای افکار عمومی خود مطرح نمایند تا از ناکارآمدی این دو جریان سوالی نکنند.

آصفری افزود: بحران سوم عدم اعتماد و مشارکت است و زمانی که آمریکایی ها تحریم جدید را علیه ایران وضع کردند فکر می کردند که تمام کشور ها همکاری لازم را با آن ها دارند اما شاهد بودیم که چنین اتفاقی رخ نداد. همچنین یکی دیگر از بحران های آمریکا وضعیت اقتصادی در این کشور است و آمریکا سعی می کند تا در زمان های مشخص دشمنان فرضی را به دنیا معرفی کند تا بتوانند با اعلام ناامنی و فروش سلاح، شرکت های اسلحه سازی خود را فعال کنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: اگر آمریکایی ها اعتقاد داشتند که تحریم ها می تواند آن ها را به اهدافشان برساند قطعا مذاکرات را با ایران ادامه نمی دادند.

همچنین میرصاحب صادقی اظهارداشت: آمریکایی اعلام کردند که این تحریم ها مربوط به قبل از توافق ژنو است و طبق توافق ژنو اعمال هرگونه تحریم جدیدی که به وضعیت مذاکرات آسیب برساند را رد می کند همچنین ایران نیز معتقد است چنین تحریم هایی به روح توافق ژنو ضربه می زند.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت:تحریم های جدید علیه ایران نشان می دهد که آمریکایی ها به این نتیجه رسیدند که نباید اعمال فشار بر روی ایران را از دست بدهند.

صادقی افزود: حزب جمهوریخواه در آمریکا درصدد به نتیجه نرسیدن مذاکرات هستند و هدف از تحریم های جدید این است که ایران به صورت یک طرفه مذاکرات را رها کند تا با این اقدام از فضای تبلیغاتی به نفع خود استفاده کرده و اعمال فشار ها را بر روی ایران تشدید کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها