قیمت نفت برنت به 58 دلار رسید

بورس های عربی خلیج فارس سقوط کردند

با کاهش بهای نفت برنت به پایین ترین سطح خود در پنج سال و نیم گذشته، بورس های اصلی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز روز سه شنبه سقوط کردند.
کد خبر: ۷۵۴۵۷۸
بورس های عربی خلیج فارس سقوط کردند

قیمت نفت برنت روز سه شنبه به سطح 58 دلار در هر بشکه و پایین ترین قیمت از ماه مه سال 2009 تاکنون تنزل کرد.

به دنبال این کاهش قیمت، شاخص اصلی بورس عربستان سعودی با 4.2 درصد کاهش به 8 هزار و 487 واحد سقوط کرد و سهام شرکت عربستانی صنایع اصلی «سابک» 4.6 درصد کاهش را تجربه کرد. همچنین شاخص بخش پتروشیمی عربستان با سقوط کم سابقه 5 درصدی روبه رو شد.

شاخص بازار دبی 5.4 درصد کاهش را به خود دید تا روی 3 هزار و 726 واحد بسته شود. دو سهم « ساختمانی ارابتک» و «آبادسازی املاک» به ترتیب 9.1 و 6.5 درصد سقوط کردند.

بازار ابوظبی نیز با 2.2 درصد کاهش به 4 هزار و 444 واحد سقوط کرد.

همچنین شاخص قطر 1.9 درصد پایین آمد و روی 12 هزار و 328 واحد متوقف شد.

روند کاهش قیمت نفت با اعمال تخفیف بر قیمت از سوی عربستان بزرگترین صادر کننده نفت و صدور 10 میلیون بشکه در روز و پس از تصمیم اوپک در نشست 27 نوامبر برای کاهش تولید نفت شتاب گرفت.

اعضای کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) هم اکنون با احتساب عراق، ٥٣ هزار بشکه در روز بیش از سقف توافقی این سازمان (٣٠ میلیون بشکه در روز) در نشست ١٦٦ اوپک تولید می کنند.

تصمیم اوپک در کاهش ندادن سقف تولید پس از آن گرفته شد که نخستین تولید کننده نفت جهان، روسیه (به همراه مکزیک و دیگران) که عضو اوپک نیستند از کاهش تولید خودداری کردند.

تولید نفت ١١ کشور عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) بدون احتساب عراق، روزانه ٤٦٠ هزار بشکه کاهش یافت؛ لیبی با ٢٤٩ و عربستان با ٦٠ هزار بشکه در روز بیشترین کاهش تولید را به خود اختصاص دادند.

تولید نفت کشورهای الجزایر، آنگولا، کویت، نیجریه، قطر، امارات به ترتیب روزانه سه هزار، ٤٢ هزار، ٥٩ هزار، ١٠ هزار، ٢٣ هزار و ١٦ هزار بشکه کاهش یافت و تولید نفت ایران و ونزوئلا بدون تغییر ماند، در همین حال تولید نفت اکوادر نیز روزانه ٢ هزار بشکه افزایش یافت.

تولید نفت ١١ کشور عضو اوپک بدون احتساب عراق ٢٦ میلیون و ٦٩٥ هزار بشکه در روز است که نسبت به ماه گذشته ٤٦٠ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

تولید نفت عراق بدون توجه به کاهش قیمت نفت در ماه نوامبر، ٥١ هزار بشکه افزایش یافت و به سه میلیون و ٣٥٣ هزار بشکه در روز رسید.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها