جام جم سرا: خوددرمانی و توصیه به آن از سوی دیگران به گونه‌ای رواج پیدا کرده است که برخی افراد به همین اطلاعات اندک اعتماد کرده و با یک نسخه تجویز شده برای فردی دیگر، ‌اقدام به خود درمانی می‌کنند.
کد خبر: ۷۵۴۵۵۶
خانم‌ها بدانند: روشن کردن رنگ پوست عوارض دارد

این افراد به دلیل داشتن علائم و نشانه‌های مشابهی از بیماری خود با فرد دیگر گمان می‌کنند که مراجعه به متخصص بی‌دلیل است و با مصرف همان داروهای از پیش تعیین شده برای افراد دیگر، مورد درمان و بهبودی قرار می‌گیرند. در صورتی که عامل شیوع برخی بیماری‌ها و کند پیش رفتن مراحل درمانی این بیماری‌ها به دلیل همین مصرف خودسرانه داروها و اقـــــدام به خود درمانی است.

یکی از مشکلاتی که در حوزه پوست و مو برای اغلب زنان ایجاد می‌شود، مصرف خودسرانه پمادهای کورتیکو استروئید یا پمادهای کورتونی است که برای جوش‌های صورت و روشن‌تر کردن پوست خود استفاده می‌کنند. این پمادهای حاوی کورتون این خاصیت را دارا هستند که در چند روز نخست مصرف پوست صورت زنان را روشن‌تر و شفاف‌تر می‌کند، اما بعد از گذشت یک هفته بتدریج دچار عوارض پوستی می‌شوند.
استفاده مکرر از این پمادها برای فرد مصرف‌کننده وابستگی شدید ایجاد می‌کند تا حدی که اگر فرد بموقع از آن استفاده نکند، دچار عوارض پوستی مانند خارش، ‌سوزش و... می‌شود و به دلیل تحمل پایین پوست بتدریج پوست صورت به مرحله‌ای می‌رسد که نازک شده و دچار چین و چروک می‌شود. از سوی دیگر دیده می‌شود که پوست صورت این افراد دچار لکه‌های پوستی شدید شده و پیری زود رس دارد و نیز جوش‌هایی شبیه جوش‌های غرور جوانی روی پوست ظاهر می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود چنانچه افراد نیاز به درمان جوش‌های پوستی داشتند از مصرف این داروها خودداری کنند و مصرف این داروها باید با مجوز پزشک باشد.
یکی از مشکلاتی که این افراد در مصرف این داروها با آن مواجه می‌شوند این است که در طول مصرف این پمادهای حاوی کورتون نسبت به نور آفتاب حساس شده و به محض قرار گرفتن در نور شدید آفتاب پوست صورت شان قرمز می‌شود. خشک شدن پوست از دیگر عوارض مصرف خودسرانه این داروها است. اگر افراد مصرف‌کننده این داروها با این عوارض رو به رو شدند در قدم نخست باید مصرف داروها را قطع کنند و از برخی روغن‌ها، نرم‌کننده و... استفاده کنند و این کار را به مدت 4 تا 6 ماه انجام دهند تا پوست قوام اولیه خود را به دست بیاورد. همچنین این افراد می‌توانند برای بهبودی پوست صورت شان از کرم‌های حاوی اسیدهای میوه استفاده کنند.(دکتر غلامحسین غفار‌پور - متخصص پوست و مو/ایران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها