تشریح اهداف و آثار مذاکرات هسته‌ای در صحن مجلس

نمایندگان از سخنان ظریف قانع شدند

وزیر امور خارجه کشورمان به اراده و حسن نیت جمهوری اسلامی ایران برای حل موضوع هسته ای اشاره کرد و گفت: اگر غربی ها باید به این حقیقت برسند که تحریم های ناعادلانه و خلاف مقررات بین المللی یک دستاورد بزرگ برای آنها محسوب نمی شود، مذاکرات به نتیجه خواهد رسید.
کد خبر: ۷۵۳۱۲۰
ظریف: غربی ها بدانند تحریم، پیروزی نیست

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشزومان در دیدار با ولادیمیر ماکی، وزیر امورخارجه بلاروس با تاکید بر ارتقای مناسبات جمهوری اسلامی ایران و بلاروس در تمام زمینه ها، گفت: روابط دو جانبه جمهوری اسلامی ایران و بلاروس در سطح بسیار خوبی قرار دارد، دو کشور دوستان خوبی هستند که افزایش همکاری های خود را دنبال می کنند.

وی با تاکید بر افزایش همکاری های اقتصادی، افزود: شرکت های خصوصی ایرانی آمادگی دارند که در طرح های اقتصادی بلاروس مشارکت کنند.

رییس دستگاه دیپلماسی به تحریم های نا عادلانه علیه جمهوری اسلامی ایران و بلاروس اشاره کرد و افزود: نباید اجازه دهیم که کشورهای غربی از تحریم به عنوان ابزاری برای فشار به سایر کشورها بهره برداری کنند.

ظریف گفت: کشورهایی که تحت تحریم های غیر قانونی و ظالمانه قرار می گیرند لازم است با تکیه بر توانایی های خود و همکاری به راه خود ادامه دهند.

وی با اشاره به اراده و حسن نیت جمهوری اسلامی ایران برای حل موضوع هسته ای، افزود: غربی ها باید به این حقیقت برسند که تحریم های ناعادلانه و خلاف مقررات بین المللی یک دستاورد بزرگ برای آنها محسوب نمی شود، در این صورت است که مذاکرات با گروه 1+5 به نتیجه خواهد رسید.

استفاده ابزاری از تروریسم

وزیر امورخارجه همچنین استفاده ابزاری از حقوق بشر را محکوم کرد و گفت: کشورهای غربی در مبارزه علیه داعش در عراق و سوریه تفاوت قایل می شوند. این موضوع ثابت می کند که حقوق بشر برای آنها ابزار است.

عدم تعهد اجازه ندهد با رای آن ها به ناحق قطعنامه صادر شود

ظریف با یادآوری همکاری های موجود میان کشورهای عدم تعهد در زمینه های مختلف تاکید کرد که این کشورها نباید اجازه دهند که غربی ها با رای آن ها در موضوع حقوق بشر علیه سایر کشورها به ناحق قطعنامه صادر کنند.

کشورهای منطقه قادر به کنترل بحران هستند

وی با اشاره به تحولات منطقه ای، بر حفظ صلح و ثبات در منطقه تاکید و گفت: خوشبختانه دولت و مردم عراق توانستند شرایط را به سمت مطلوب به پیش ببرند و داعش را در حوزه های سیاسی و نظامی متوقف کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: جمهوری اسلامی ایران در کنار دولت و مردم عراق به آن ها کمک می کند.

ظریف همچنین به بحران اکراین اشاره کرد و گفت: ما بر این باور هستیم که کشورهای منطقه قادر خواهند بود با تعامل و همکاری این بحران ها را کنترل و مدیریت کنند.

تیم هسته ای ایران عاقلانه و با تدبیر حرکت کرده است

وزیر امورخارجه بلاروس نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در جمهوری اسلامی ایران، گفت: کشور بلاروس، جمهوری اسلامی ایران را همواره یکی از دوستان خود دانسته است.

وی افزود: ما همواره از حق جمهوری اسلامی ایران در استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای حمایت کرده ایم و بر این باور هستیم که تیم مذاکره کننده ایرانی عاقلانه و با تدبیر حرکت کرده است.

تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی

وزیر امورخارجه بلاروس با اشاره به همکاری های اقتصادی و تجاری با جمهوری اسلامی ایران، افزود: اگر چه مناسبات اقتصادی دو کشور دارای رشد بوده اما این رشد متناسب با سطح بالای روابط دو کشور نبوده و لازم است مناسبات اقتصادی بیش از پیش تقویت شود.

ولادیمیر ماکی به دیدار یک گروه اقتصادی متشکل از شرکت های بلاورسی از کشورمان و تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی در آینده نزدیک نیز اشاره کرد.

در پایان این ملاقات، وزیر امور خارجه بلاروس از ظریف برای دیدار از کشورش دعوت رسمی بعمل آورد که مورد موافقت وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

همچنین دیدار مقامات بلند پایه بلاروسی از کشورمان در دستور کار دو کشور قرار دارد.

وزیر امور خارجه بلاروس برای انجام سفر رسمی 2 روزه صبح امروز(شنبه) وارد تهران شد و با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو کرد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها