ساکنین شهرهای و روستاهای تحت کنترل داعش در عراق و سوریه با دروغ خواندن وعده‌های تکفیری ها مبنی بر حکومت‌داری اسلامی می‌گویند بخش‌های خدماتی در حال فروپاشی هستند، قیمت‌ها سر به فلک گذاشته‌اند، و داروها در شهرها نایاب شده‌اند.
کد خبر: ۷۵۲۶۸۲
مردم مناطق تحت کنترل داعش چگونه زندگی می کنند؟

روزنامه واشنگتن‌پست در مقاله‌ای به بررسی شکست فرآیند دولت‌سازی در قلمرو "خلافت" گروه داعش پرداخته و می‌نویسد: "تلاش داعش برای دولت‌سازی با بدتر شدن شرایط زندگی در قلمرو تحت کنترلش دچار تزلزل شده است و کاستی‌های این گروه که بیشتر وقت خود را صرف جنگ و تحمیل قوانین سخت می‌کند، نمایان ساخته است."

تصاویر ویدئویی داعش که در آنها فعالیت‌های ادارات دولتی و نیز توزیع کمک بین مردم به نمایش گذاشته شده‌اند، به گفته ساکنین با واقعیت افزایش محرومیت و بی‌سامانی در تناقض است. ارز رایج داعش و یا گذرنامه‌هایی که وعده داده شده بودند، هنوز جامه واقعیت نپوشیده‌اند. مدارس به ندرت فعالیت می‌کنند، تعداد پزشکان ناکافی است و بیماری در حال افزایش می‌باشد.

در ادامه نحوه دولت‌گردانی داعش در شهر عراقی موصل و نیز رقه سوریه توصیف شده است:

در شهر عراقی موصل، آب غیرقابل آشامیدن شده است زیرا ذخایر کلر تمام شده است.... هپاتیت در حال افزایش است و آرد نایاب شده است. یک روزنامه نگار می‌ گوید که زندگی در شهر تقریبا مرده و ساکنین در زندانی بزرگ هستند.

در شهر سوری رقه، پایتخت خود خواننده این گروه، آب و برق برای تنها چند ساعت ارائه می‌شود، آشغال‌ها در سطح شهر انباشته شده و جمع‌آوری نشده‌اند، نظافت ضعیف باعث شده زباله در خیابان‌هایی که آکنده از فروشنده هستند جمع شود، فروشنده‌هایی که تقریبا هر چیزی که بدست می‌آورند را به فروش گذاشته‌اند.

واشنگتن‌پست می‌نویسد که تصاویر نشان می‌دهند زنان و کودکان گرسنه در خیابان‌ها به دنبال ته‌مانده‌های غذا هستند در حالیکه تروریست‌های داعش در رستوران‌ها مجلل غذاهای متنوع می‌خورند.

کارمندان دولتی که در تلاش برای سرپا نگه داشتند زیرساخت‌های لرزان باقیمانده در سوریه و عراق هستند توسط دولت‌های مرکزی تأمین مالی می‌شوند و هر ماه به مناطق تحت کنترل دولت می‌روند تا حقوق خود را دریافت کنند.

نشانه‌هایی از کاهش روحیه جنگجویان نیز دیده شده است، افرادی که انتظار پیروزی‌های آسان و سریع را داشتند اما اکنون به دلیل حملات هوایی آمریکا و متحدینش زمین‌گیر شده‌اند. در ماه جاری میلادی اعلامیه‌ای در رقه منتشر شد که اعلام کرده بود جنگجویانی که پست‌های خود را ترک می‌کنند به خط مقدم منتقل خواهند شد و یک نیروی پلیس جدید برای جستجوی خانه‌ به خانه چنین افرادی تشکیل یافته است.

در ادامه مقاله گفته شده که حملات هوایی آمریکا نیز باعث شده که بسیاری از ساختمان‌های دولتی تخلیه شود. از طرف دیگر حملات آمریکا به پالایشگاه‌های کوچک دستی که بسیاری از شهروندان برای کسب درآمد بدان‌ها محتاج هستند، محرومیت و فقر را بیش از پیش کرده است.

سوری‌ها ‌می‌گویند درباره اینکه داعش بتواند آن دولت کارآمدی باشد که وعده‌اش را داده بود، تردید وجود دارد. آنهایی که می‌توانستند به مناطقی خارج از کنترل این گروه فرار کنند این کار را کرده‌اند، این افراد شامل تکنوکرات‌ها و کارکنان حرفه‌ای بودند که از توانمندی لازم برای مدیریت و ارائه خدمات دولتی برخوردارند.

سوری‌ها می‌گویند داعش تحت نظارت شبکه‌ای از امیرهای در سایه قرار دارد. مناصب سطح پایین‌تر در اختیار سوری‌ها یا خارجی‌هایی است که از توانمندی‌های فنی و مدیریتی برخوردار نیستند.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها