محققان آمریکایی طی مطالعاتی دریافتند قد انسان با خطر ابتلا به سرطان مری در ارتباط است. مری لوله عضلانی است که غذا را از دهان به معده می‌برد.
کد خبر: ۷۵۲۰۲۲
ارتباط بین قد و خطر ابتلا به سرطان مری

جام جم سرا: اگر ارتباط بین قد و خطر ابتلا به سرطان مری را بدانیم شاید بتوانیم در مقابل این بیماری بهتر از خودمان محافظت کنیم.
این یک ارتباط آماری است که ارائه شده است. مری لوله عضلانی است که غذا را از دهان به معده می‌برد و مری بارت یک بیماری است. معمولاً به دلیل قرار گرفتن در معرض اسید معده، سلول‌ها در لایه خارجی مری آسیب می‌بینند و این می‌تواند در اثر عارضه قبلی ریفلاکس معده به مری اتفاق افتد و سلول‌های غیر طبیعی ناشی از مری بارت می‌تواند در برخی از موارد سرطانی شود.

محققان مرکز تحقیقات سرطان «فِرِد هاچینسون» در آمریکا مجموعه‌ای از داده‌ها در ارتباط با ۱۰۰۰ بیمار مبتلا به سرطان مری، ۲۰۰۰ مبتلا به بیماری مری بارت (عوارض ریفلاکس معده و عامل اصلی خطر ابتلا به سرطان) و ۲۰۰۰ فرد سالم را مورد بررسی قرار دادند و نتایجی نتایجی به دست آوردند که نشان می‌داد خطر ابتلا به سرطان مری یا مری بارت در مردانی با قد کمتر از یک متر و ۷۰ و در زنانی با قد کمتر از یک متر و ۵۷ در مقایسه با مردانی که قد آنان بیش از یک متر و ۸۳ و زنانی که قد آنان بیش از یک متر و ۶۷ است، بیشتر است.

البته این آمار با توجه به پارامترهایی مانند سن، شاخص توده بدن، دور کمر (چاقی شکمی)، سیگار کشیدن یا وضعیت اجتماعی و اقتصادی است و به گفته محققان در ارتباط تعجب آوری که بین قد و بیماری وجود دارد باید مطالعات بیشتری انجام شود تا بتوانند برخی توضیحات را پاسخگو باشند؛ اما باید بدانید به غیر از این عوامل، عوامل دیگری مانند چاقی، تنباکو (از هر نوع)، جنسیت (احتمال ابتلای مردان به این سرطان ۳ برابر زنان است)، مواد شیمیایی شوینده، الکل، رژیم غذایی (مصرف کم میوه و سبزیجات) و مایعات بسیار داغ باعث مبتلا شدن به سرطان مری می‌شوند. (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها