معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

خرید سه رادار برای تجهیز فرودگاه‌های کشور

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: کشورهایی که تا سال گذشته حاضر به صبحت با ایران نبودند، امروزه به صورت داوطلبانه وارد ایران شده اند و با نامه رسمی حاضرند تجهیزات خود را به ما بفروشند.
کد خبر: ۷۵۱۷۲۸
اروپا داوطلب تجهیز فرودگاه های ایران شد

محمدعلی ایلخانی از مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای تغییر برخی مسیرهای هوایی خبر داد و گفت: این موضوع به پرواز کشورهای همسایه مانند عراق و ترکیه کمک کرده است.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر 103 راه هوایی در کشورمان وجود دارد که طول آن به 61 هزار و 776 کیلومتر می‌رسد، افزود: تا چندی پیش ما 92 راه هوایی داشتیم اما توانستیم با توجه به مشکلاتی که در فضای کشور اوکراین و عراق پیش آمده بود، پروازهای عبوری از فضای کشورمان را افزایش دهیم و فضای امنی را برای پروازها ایجاد کنیم.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با اعلام اینکه هم اکنون 10 رادار، فضای کشور را پوشش می‌دهد و خدمات مختلف برای عبور پروازها و ایجاد ایمنی ارائه می کند، افزود: در حال حاضر با تراکم زیاد هواپیماهای عبوری از فضای کشور مواجه هستیم که خوشبختانه متخصصان مجموعه کنترل فضای کشور با دقت و تخصص خود آنها را هدایت و راهبری می‌کنند.

ایلخانی گفت: در چند ماه گذشته شورای عالی امنیت ملی برخی راه‌های هوایی را تغییر داد و مدت زمان پرواز در برخی مسیرهای داخلی 11 تا 12 دقیقه کاهش یافت که این موضوع به پرواز کشورهای همسایه مانند عراق و ترکیه کمک کرده است.

وی افزود: اداره، تجهیز و نگهداری 54 فرودگاه کشور از دیگر ماموریت‌های شرکت است و هم اکنون 9 فرودگاه بین‌المللی، 25 فرودگاه مرز هوایی (برخوردار از پروازهای منطقه ای) و 20 فرودگاه داخلی در اختیار شرکت فرودگاه‌های کشور است.

ایلخانی با اشاره به اینکه از پیامدهای مذاکرات با گروه 1+5 ورود شرکت‌های خارجی به ایران بوده است، افزود: سه شرکت بزرگ اروپایی از فرانسه، ایتالیا و اسپانیا جلساتی با ما داشتند تا دستگاه‌های رادار و کمک‌ها ناوبری برای تجهیز راه‌های هوایی و فرودگاه‌های کشور خریداری کنیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: کشورهایی که تا سال گذشته حاضر به صبحت با ایران نبودند، امروزه به صورت داوطلبانه وارد ایران شدند و با نامه رسمی از کشورهایشان حاضرند دستگاه‌های خود را به ما بفروشند که این امکان را به ما می‌دهد تا تجهیزات با کیفیت و بهتری را با قیمت مناسب در مناقصه بین‌المللی خریداری کنیم.

وی با تاکید بر اینکه این شرکت‌ها جزو بهترین و بزرگترین شرکت‌های دنیا هستند، گفت: یکی از این شرکت‌ها تجهیزات 35 درصد از کشورها را مدیریت می‌کند.

ایلخانی با تاکید بر اینکه کشورهای غربی نمی‌توانند ایران را نادیده بگیرند، افزود: امارات یک رادار دارد که در نهایت می‌تواند داخل عربستان و بخشی از کشور ما را هم ببیند اما ما 10 دستگاه رادار در فضای کشور و 6 دستگاه‌ در فرودگاه‌ها نصب کرده‌ایم و باید 11 رادار جدید هم خریداری کنیم که این چند برابر تقاضای کشورهای جنوب خلیج فارس است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: برآورد ما این است که 250 تا 300 میلیون دلار باید هزینه نوسازی سیستم‌های راداری کنیم و رادارهایی که 10 تا 15 سال پیش از فرانسه خریداری کردیم، پاسخگوی نیاز ما نیست و باید تا 3 سال آینده سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهیم.

وی درباره فرودگاه امام خمینی (ره) گفت: در حال حاضر سه فرودگاه در تهران و البرز داریم که برای آنها به دنبال انتخاب مشاور بین‌المللی هستیم که هم در ساخت فاز دوم فرودگاه امام و تعریف یک شبکه اختصاصی برای اتصال مهرآباد به فرودگاه امام برنامه بدهد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور افزود: طرح فاز 2 فرودگاه امام خمینی(ره) به ساخت ترمینالی با 20 میلیون مسافر اختصاص دارد که حداقل 3 هزار میلیارد تومان بودجه می خواهد و به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیاز داریم تا فاز 2 فرودگاه را راه‌اندازی کنیم.

ایلخانی در خصوص بدهی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت فرودگاه‌های کشور، گفت: بدهی ایران ایر 100 میلیارد تومان و هواپیمایی آسمان 60 میلیارد تومان است.(واحد مرکزی خبر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها