رئیس قوه قضاییه گفت: این چه قانونی است که پلیس آمریکا را که فردی تسلیم شده را کشته است تبرئه می‌کند و حتی برای مدت‌ها پلیس اجازه نمی‌دهد آن فرد را که کف خیابان افتاده به بیمارستان منتقل کنند.
کد خبر: ۷۴۹۸۷۸
افتضاح اخیر در آمریکا نشان‌دهنده سقوط و هبوط اخلاقی است

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در دانشگاه علوم قضایی به حضور میلیونی شیعیان در مراسم اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: این حضور میلیونی پیام آور این است که اسلام و حب اهل بیت نیروی بی‌پایانی دارد و به شیعیان قدرت می‌دهد در مقابله با استکبار جهانی و نیروهای سلطه‌طلب در هرجای دنیا به پا خیزند و حقانیت شیعه را روز به روز بیشتر آشکار کنند. کارهای نامعقولی که توسط بعضی گروه‌های تکفیری که به عنوان اسلام، محو اسلام می‌کنند عقلانیت و منطق شیعه را در حیطه اسلام آشکارتر می‌سازد.

وی با اشاره به وضعیت کنونی دانشگاه علوم قضایی اضافه کرد: دانشگاه علوم قضایی در سال‌های اخیر سیرتکاملی داشته و نقش بسیار مؤثری در دستگاه قضایی داشته است اما باید اذعان کنم آن طور که شایسته بوده نتوانستیم خدماتی را برای ارتقای این دانشگاه انجام دهیم که عمده علت آن مشکلات مالی و اعتباری است.

رئیس دستگاه قضا گفت: معتقدم با تلاش و تدبیر می‌توان وضعیت را بهتر کرد و امیدوارم در آیند‌ه‌ای نه چندان دور وضعیت دانشگاه علوم قضایی از نظر فضای فیزیکی و توانایی علمی ارتقا یابد.

آملی لاریجانی با بیان این‌که امروز تحول در ساختارهای مختلف قوه قضاییه نیاز داریم، گفت: برخی از این تحولات طی سال‌های اخیر انجام شده اما شناخت تحول و مسیرهای آن برای کسانی که در قوه قضاییه کار می‌کنند الزامی است و باید سهم مشترک از این تحولات امکانات لازم برای انجام تحول داشته باشیم.

وی اضافه کرد: تحول در قوه قضاییه می‌تواند در بسترهای متفاوت مانند فهم‌ها، انگیزه‌ها، ساختارهای قوه قضاییه موجودیت اجرایی و اراده صورت گیرد اگر همه امکانات را داشته باشیم اما در مقام اجرا تحولی در اراده‌ها صورت نگیرد از قافله عقب خواهیم ماند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه یکی از امور بسیار مهم در تحول، تحول اخلاقی است، گفت: اخلاق در روزگار ما مسئله بسیار اساسی است و در همه امور دخالت دارد البته نیازمند تبیین مفهومی اخلاق در همه ساحت‌ها هستیم. اخلاق در داخل و خارج از قوه قضاییه و حتی در سیاست و اجرا نقش بسیار اساسی دارد.

آملی لاریجانی ادامه داد: امروز شاهد سقوط و هبوط اخلاقی در روزگار خود به ویژه دنیایی که سلطه‌طلبی و زیاده‌خواهی از اوصاف آن است هستیم. افتضاح اخیر در آمریکا و گزارشی که در خصوص شکنجه‌های سیا به سنا ارائه شده به دفاع افرادی مانند دیک چنی از این شکنجه‌ها نشان‌دهنده این سقوط و هبوط اخلاقی است.

وی حمله به عراق و کشتار صدها هزار نفر به بهانه‌های واهی را از دیگر نشانه‌های سقوط اخلاق در دنیای امروز خواند و گفت: این درحالی است که کشورهای غربی هنوز هم ادعای حقوق بشر دارند متأسفانه امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که سقوط اخلاقی به ویژه در بین سیاستمداران خیلی روشن است. براساس برخی گزارش‌ها در هر روز یک سیاه پوست در آمریکا کشته می‌شود و این چه قانونی است که پلیس آمریکا را که فردی تسلیم شده را کشته است تبرئه می‌کند و حتی برای مدت‌ها پلیس اجازه نمی‌دهد آن فرد را که کف خیابان افتاده به بیمارستان منتقل کنند.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه سقوط اخلاقی در حیطه زندگی خودمان نیز همین گونه است، افزود: بحث اخلاق در سیاق نظری و علمی بحثی بسیار ریشه‌ای و وجودی است و باید اخلاق را به ویژه در قوه قضاییه بسیار جدی بگیریم.

آملی لاریجانی با طرح این پرسش که اخلاق چگونه و در چه ساحت‌هایی به شخصیت قاضی و عدل او ربط پیدا می‌کند، افزود: بعثت پیامبر اسلام برای اکمال اخلاق و اتمام مکارم اخلاقی بود و ما باید تصویرمان را از خودمان درست کنیم و بدانیم که انسان در یک مسیر بی‌پایان در حال حرکت است و اعمال او در عوامل مختلف قادر می‌شود.

وی تأکید کرد: نباید نقش اساسی اخلاق را فراموش کنیم زیرا وقتی قاضی به عنوان یک انسان به یک مسئله توجه کند اخلاق در علم او نیز دخالت پیدا می‌کند و اخلاق در شناخت عدالت نیز مؤثر است.

به گفته رئیس قوه قضاییه اخلاق در رأی عادلانه و رفتار قاضی با مراجعه کنندگان بسیار مؤثر است و اخلاق در تمامی ساحت‌های زندگی انسان نقش اساسی دارد.

آملی لاریجانی با طرح این پرسش که نقش دولت‌ها و قوانین در اخلاق و اخلاق مداری چیست، گفت: آیا امور اخلاقی را می‌توان از طریق تقنین الزام‌آور کرد و جزا و مجازات برای آن قرار داد؟

وی با اشاره به طرح مباحث علمی و الزام آور بودن اخلاقیات در کشور انگلیس ادامه داد: اگر نگاه ما به انسان نگاه دینی و معرفتی باشد باید در امور اخلاقی نیز جعل مجازات داشته باشیم و می‌توان این مسئله را در چهارچوب تفکر لیبرالی نیز مشاهده کرد.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها