آنچه هر زن و شوهری باید بداند

فوت و فن‌های انتقاد از همسر

مردی ۲۷ ساله‌ام. ۴ سال از همسرم بزرگترم. ۶ سال است ازدواج کرده‌ایم و خیلی دوستش دارم، اما او در جمع خانواده‌اش خیلی از من و رفتار‌هایم انتقاد می‌کند. مدام مرا با دیگران مقایسه می‌کند. مدام به من می‌گوید که اخلاقت عوض شده است. این رفتارش باعث رنجش و عصبانیتم می‌شود. چه کنم؟
کد خبر: ۷۴۹۷۸۰
زنم مدام جلوی خانواده‌ش ازم انتقاد می‌کنه

جام جم سرا: بعضی افراد، دائم گذشته را در ذهنشان مرور و گاهی وضعیت کنونی را با گذشته مقایسه می‌کنند، همسر شما نیز بر همین مبنا رفتارهای شما را با گذشته‌تان مقایسه می‌کند و اگر برخی از رفتارهای شما به نظر او صحیح نباشد، به آن‌ها واکنش منفی نشان می‌دهد و از شما انتقاد می‌کند.


موضع گیری صریح نداشته باشید

اگر شما در برابر انتقادهای همسرتان موضعگیری صریح داشته باشید نه تنها کمکی به اصلاح رفتارهای اشتباه او نمی‌کنید بلکه باعث می‌شوید که هر زمانی که دوباره چنین شرایطی تکرار شود، همسرتان باز هم رفتارهای گذشته‌اش را انجام دهد. بنابراین لازم است با صبر و حوصله کافی و در یک زمان مناسب، با او گفت‌و‌گو کنید و مراتب ناخشنودی خود از این مسئله را به او بگویید.


جریحه دار شدن غرورتان را به همسرتان بگویید

به همسرتان بگویید که تخریب جایگاه و شخصیت شما در حضور دیگران، باعث کمرنگ شدن احترام دیگران به هر ۲ نفرتان می‌شود، ضمن اینکه غرور شما را جریحه دار می‌کند و موجب خواهد شد که دیگران درباره او نیز قضاوت‌های‌ منفی داشته باشند. توجه داشته باشید که باید همسرتان را از نارضایتی‌هایتان مطلع کنید.


در جمع از ویژگی‌های مثبت همسرتان بگویید

اگر شما در جمع‌های‌ خانوادگی برای محکوم کردن همسرتان تلاش نکنید و برخلاف او از ویژگی‌های‌ مثبتش صحبت کنید، همسرتان متوجه نادرست بودن عملکردش خواهد شد و به مرور سعی خواهد کرد رفتارش را اصلاح کند.
یادتان باشد هر فردی با توجه به میزان غروری که دارد، همیشه تلاش می‌کند از رفتارهای خود دفاع کند و آن‌ها را درست جلوه دهد و حتی ممکن است گاهی اگر متوجه اشتباه خود نیز باشد به خاطر اینکه احساس شکست نکند یا از سوی دیگران مورد انتقاد و سرزنش قرار نگیرد همچنان بر اشتباه خود پافشاری کند؛ بنابراین اگر همسرتان به سختی غرورش را نادیده می‌گیرد و توان پذیرش اشتباهات خود و عذرخواهی کردن را ندارد سعی کنید به دنبال محکوم کردن و سرزنش او نباشید و اگر دوست دارید تغییری در وی ایجاد شود به گونه‌ای‌ عمل کنید که تصور کند خودش این گونه خواسته است و احساس نکند که شما مجبورش کرده‌اید و این امر در صورتی محقق می‌شود که شما هیچ‌گاه قصورش را به رخ او نکشید و با متانت و سعه صدر با او برخورد کنید.


علاقه‌تان را به همسرتان ثابت کنید

اینکه گفته‌اید همسرتان را دوست دارید بسیار نکته مهم و خوبی است، ولی ممکن است همسرتان بخوبی در جریان این علاقه شما نباشد. بنابراین باید با رفتار و گفتار خود این حس را به وی منتقل کنید تا او یقین پیدا کند که شما واقعا دوستش دارید و به خاطر این علاقه، از او انتظار ندارید که غرور و شخصیت شما را نزد دیگران خراب کند. گفت‌و‌گوی صمیمی و بیان شفاف انتظارات خود از همسرتان و همچنین شنیدن توقعات او و کمک گرفتن از یک مشاور خانواده می‌تواند برای شما مفید باشد. (حسین محرابی - کار‌شناس ارشد روان‌شناسی بالینی/خراسان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
%%8C
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
۰
۰
زنو بایدزد اگر ازاول باكتك میتترسوندیش الان راحت بودی
رعنااااااااااااااااااااا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
اگر نمیتوانید دردی از مردم دوا كنید
درد های دیگر را بر شانه او نگذارید
این اقا مسلمان هستند نه فرامانسور
فرانك
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
۰
۰
به خدا من یه دخترم ولی از هم جنس خودم دلم خونه..........به خدا من از دست مادرم كلافه شدم.....سرزنش تحقیر ..........كاش امام زمان ظهور كنه.........

نیازمندی ها