دور تازه مذاکرات هسته‌ای در حالی از بیست و ششم آذر در ژنو برگزار می‌شود که مخالفان دستیابی ایران و 5+1 به‌توافق نهایی، فشارهای جدیدی را برای به شکست کشاندن این گفت‌وگوها آغاز کرده‌اند.
کد خبر: ۷۴۸۹۴۷
صف‌آرایی منطقه‌ای «ریاض – تل‌آویو» علیه ایران

در چارچوب همین فشارهاست که روز جمعه، وزیر کشور عربستان و رئیس‌جمهور آمریکا، درباره مسائل خاورمیانه ازجمله آنچه العربیه «بحران سوریه» و «برنامه هسته‌ای ایران» خوانده، با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

هرچند از جزئیات این دیدار خبری منتشر نشده، اما نکته حائز اهمیت اینجاست که این گفت‌وگو پس از آن صورت گرفت که یک روزنامه صهیونیستی از سفر محرمانه رئیس دستگاه جاسوسی این رژیم به عربستان و دیدار با همتای سعودی‌اش خبر داد.

به نوشته روزنامه اسرائیل‌امروز، تامیر پاردو در سفر به ریاض، با «خالد بن بندر» رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان دیدار کرده و رسانه‌ها این دیدار را زمینه‌ساز یک ائتلاف تازه منطقه‌ای با مشارکت برخی دولت‌های عربی و رژیم صهیونیستی دانسته‌اند؛ ائتلافی که چندی قبل وزیر خارجه آمریکا نیز به آن اشاره کرده و گفته بود: «احتمالا شاهد شکل‌گیری صف‌بندی منطقه‌ای جدیدی میان کشورهایی هستیم که اشتراکات اندکی دارند، اما این کشورها حاضر به صلح با اسرائیل هستند و توان این را دارند که ائتلاف منطقه‌ای تازه‌ای علیه حماس، داعش، احرار الشام (یکی از گرو‌ه‌های مسلح در سوریه) و بوکوحرام در نیجریه تشکیل دهند.»

به نوشته روزنامه صهیونیستی جروزالم پست، عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، عربستان و امارات را به ائتلافی اعلام نشده با اسرائیل علیه جریان‌های اسلامی وارد کرده است؛ ائتلافی که به‌نظر می‌رسد فراتر از موضوع داعش، اکنون قصد دارد تا بر طرح صلح تازه سازمان ملل در سوریه و نیز مذاکرات هسته‌ای کشورمان تاثیر بگذارد.

پیش از این یک مسئول سابق موساد گفته بود که با عربستان همکاری امنیتی داریم. روشن است که این همکاری‌ها بر اظهارنظر افرادی چون بندربن سلطان، رئیس سابق سرویس اطلاعاتی عربستان که در دیدار با یک مقام روسی گفته «ما درصدد نابودی نظام سوریه حتی به قیمت نابودی این کشور هستیم»، بی‌تاثیر نیست و به‌نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی برای بیرون آمدن از لاک انزوایی که به‌دلیل شکست در جنگ غزه دچار آن شده بود، حالا دست به دامن اعرابی شده که در دام ایران‌هراسی گرفتار آمده‌اند و حاضرند برای مقابله با نقش‌آفرینی منطقه‌ای و بین‌المللی تهران، حتی با دشمن قدیمی خود، یعنی صهیونیست‌ها در یک ائتلاف منطقه‌ای جای بگیرند.

بنابراین ائتلافی که ظاهرا در آخرین روزهای ضرب‌الاجل یک‌ساله توافق ژنو در وین علیه امضای توافق هسته‌ای ایران و 5+1 شکل گرفت، اکنون در ابعاد گسترده‌تری، همزمان شکست ابتکارعمل جدید برای پایان دادن به بحران دمشق و نیز بن‌بست گفت‌وگوهای هسته‌ای را پیگیری می‌کند.

اتحادی منطقه‌ای که علیه ایران تشکیل شده و تاکنون به‌دلیل برخوردار نبودن از نفوذ مردمی در منطقه، ناتوان از به‌نتیجه رساندن طرح‌های خود بوده است.

روشن است که ریاض، پس از شکست در سرنگون کردن اسد، ناتوانی در توقف مذاکرات هسته‌ای، به نتیجه نرسیدن فشارهایش در جریان کاهش قیمت نفت که علیه دو متحد دولت سوریه یعنی ایران و روسیه انجام شده بود، حالا سعی دارد تا از یک برگ برنده دیگر برای نزدیک ماندن به غرب و پیگیری منافع منطقه‌ای خود استفاده کند: «اتحاد با رژیم صهیونیستی»! همان اتحادی که به‌نظر می‌رسد نه فقط مشروعیت سیاسی ریاض را بیش از پیش نزد افکارعمومی جهان اسلام زیرسوال خواهد برد، بلکه به‌سبب نفوذ «کارخانه‌های تروریست‌سازی» بر نهادهای حاکمیتی عربستان، قادر به حفظ ثبات منطقه و نجات صهیونیست‌ها نخواهد بود و بعید به‌نظر می‌رسد استراتژیست‌های غربی، نزدیکی عربستان و رژیم صهیونیستی را نسخه شفابخش بی‌ثباتی‌های منطقه قلمداد کنند.

مصطفی انتظاری‌هروی ‌- گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها