وزارت امور خارجه اعلام کرد: اقامت 450 هزار نفر از اتباع افغانستان مشمول طرح ساماندهی در ایران در جریان مذاکرات محمد محقق معاون رییس اجرایی افغانستان و مقامات جمهوری اسلامی ایران به مدت 6 ماه تمدید شد.
کد خبر: ۷۴۸۵۶۹
اقامت 450 هزار تبعه افغان 6 ماه تمدید شد

به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه، در مذاکرات محقق معاون رییس اجرایی جمهوری اسلامی افغانستان با مقامات جمهوری اسلامی ایران اعلامیه مطبوعاتی منتشر شد.

در بخشی از این اعلامیه مطبوعاتی آمده است:با توجه به پیام کتبی اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان و عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت این کشور خطاب به حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری درباره تمدید اقامت اتباع افغانستان در ایران و نظر به روابط برادرانه دو کشور، اقامت 450 هزار نفر از افغان های مشمول طرح ساماندهی در جمهوری اسلامی ایران به مدت 6 ماه تمدید شد.

در این اعلامیه مطبوعاتی تصریح شده است: متقابلاً دولت افغانستان نیز تعهد کرد، برنامه های خود را برای بازگشت این گروه از اتباع افغانستان در مدت 2 ماه در کمیته مشترکی که در جریان این سفر تشکیل شد، ارایه کند.

همچنین در مذاکرات انجام شده بین هیات افغانی و وزیران ذیربط جمهوری اسلامی ایران (وزیران کشور، علوم، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، آموزش و پرورش و وزارت بهداشت) نتایج ذیل حاصل شد:

1. مقرر شد توافق قبلی درباره اعطای تعداد 500 بورسیه تحصیلی از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران به محصلین افغانی که به دلیل مشکلات فنی به تعویق افتاده بود، اجرایی شود.

در این ارتباط هیاتی از طرف جمهوری اسلامی ایران به کابل سفر خواهد کرد تا با همکاری وزارت تحصیلات عالی جمهوری اسلامی افغانستان داوطلبان واجد شرایط دریافت بورسیه های تحصیلی را انتخاب کنند.

2. توافق شد تا سازمان سنجش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران در بخش های آزمون سراسری کنکور دانشگاه های افغانستان، با وزارتخانه های معارف و تحصیلات عالی افغانستان همکاری نماید.

3. مقرر شد تا همکاری های بین وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و وزارت معارف جمهوری اسلامی افغانستان، در خصوص ساخت مدارس ایران – افغان در افغانستان، تهیه وتدوین کتب درسی ، تدوین معیارهای آموزشی برای وزارت معارف افغانستان، انتقال تجارب آموزشی و تأمین سایر نیاز های وزارت معارف افغانستان افزایش یابد.

4. وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران اعلام آمادگی نمود تا در اولین فرصت هیاتی را برای فعال سازی مجدد مرکز توانبخشی معلولین که قبلا توسط جمهوری اسلامی ایران با نام پیامبر اعظم (ص) در کابل ساخته شده است، اعزام کند.

5. وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای برگزاری دوره های کوتاه مدت آموزش پزشکی و دوره های آموزشی کوتاه مدت برای درمان معتادین افغان را اعلام کرده و دو بورس تحصیلی دکترای مطالعات اعتیاد نیز برای پزشکان عمومی افغان اختصاص یافت.

در ادامه این اعلامیه مطبوعاتی همچنین آمده است: طرفین ضمن ابراز رضایت از سطح موجود مناسبات، برگزاری جلسات کمیسیون مشترک همکاری میان دو کشور دوست و برادر را برای تقویت و گسترش همکاری ها مفید و ارزنده خوانده و برضرورت تداوم و افزایش نشست های تخصصی جهت پیگیری اجرای توافقات حاصله تأکید کردند.

محمد محقق معاون رییس اجرایی افغانستان به همراه هیات عالی رتبه دولتی این کشور 15 آذرماه برای دیدار رسمی و ملاقات با مقامات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد.

محقق و هیات همراه وی در این سفر با حجت الاسلام و المسلمین روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهوری، علی اکبر ولایتی رییس مرکز مطالعات استراتژیک تشخیص مصلحت نظام و همچنین وزیران کشور، علوم، تحقیقات و فنآوری، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، آموزش و پرورش و معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو کردند.

در این دیدارها با توجه به روابط دوستانه دو ملت طرفین برلزوم تقویت همکاری ها جهت تعمیق و گسترش روابط دو جانبه تاکید و درباره موضوعات مورد علاقه از جمله وضعیت اتباع افغانستان مقیم ایران گفتگو شد. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها