آخر هفته فرصتی برای استراحت است که همه ما برای رسیدن آن لحظه شماری می‌کنیم اما شاید تعجب کنید اگر بدانید که گذران این زمان هم می‌تواند برای سلامت مضر باشد!
کد خبر: ۷۴۸۵۵۰
۱۰ اشتباه آخر هفته که سلامت ما را تهدید می‌کند

جام جم سرا: اغلب کسانی که آخر هفته را برای سلامتی مضر می‌دانند دلایلی را برمی‌شمارند که چنین است:


استرس‌های اضافه

برای بعضی از افراد، رفتن به منزل باعث کاهش میزان استرس می‌شود اما برای بعضی حضور در منزل، استرس‌زاست. اخیرا محققان آمریکایی دریافته‌اند در محل کار میزان ترشح کورتیزول به طور چشمگیری پایین می‌آید. این هورمون در واکنش به استرس آزاد می‌شود. انجام کارهای متعددی مانند خرید، انجام کارهای عقب افتاده، تمیزکاری و... باعث استرس می‌شود.


تماشای مداوم تلویزیون

در واقع بهتر است بگوییم نحوه نشستن جلوی تلویزیون، لپ تاپ یا تبلت برای تماشای فیلم یا برنامه تلویزیونی می‌تواند به کمر آسیب برساند. خم شدن روی ستون فقرات، فشار وارد می‌کند و باعث کمردرد و گردن درد می‌شود. تقریبا نیمی از مردم به علت کمردرد یا گردن درد با مشکل خواب روبه رو می‌شوند.


احتمال یبوست بیشتر است

بی تحرکی در روزهای آخر هفته می‌تواند باعث یبوست شود. به گفته متخصصان طی هفته فرد به هر علت از جمله پیاده راه رفتن برای رسیدن به ایستگاه اتوبوس، فعالیت جسمی دارد که در آخر هفته کمتر اتفاق می‌افتد. خوردن غذای کم و ناسالم در آخر هفته نیز می‌تواند عامل دیگر ابتلا به یبوست باشد.


سردرد میگرنی

هنگامی که در منزل هستید، احتمال ابتلا به سردرد و میگرن به علت تغییر زمان در مصرف چای یا قهوه بیشتر است. اگر عادت به خوردن، خوابیدن و بیدار شدن از خواب در زمان معینی دارید، هرگونه اختلال در این برنامه‌ها در آخر هفته باعث کسالت شما می‌شود. همچنین تلاش بدن و مغز برای هماهنگی با این وضعیت جدید و بی نظمی در خوردن و خوابیدن، باعث سردرد می‌شود. هیپوتالاموس که محیط طبیعی مغز را حفظ و دمای بدن و میزان هورمون را تنظیم می‌کند، به هر نوع تغییر در برنامه روزانه مرتبط با خوردن، خوابیدن و... حساس است.
علت دیگر سردرد می‌تواند محدود کردن مصرف کافئین باشد. اگر به طور معمول روزی ۳ فنجان چای یا قهوه در محل کار مصرف می‌کنید تا بتوانید تمرکز بهتری داشته باشید اما در روزهای آخر هفته این مقدار را مصرف نمی‌کنید، بدن علائم ترک کافئین را بروز می‌دهد. کافئین در عمل پیغام رسانی شیمیایی که رگ‌های خون را در مغز گشاد می‌کند، تداخل ایجاد می‌کند. مصرف نکردن کافئین باعث باریکی رگ‌ها می‌شود و در بروز سردرد نقش دارد.


فعالیت بدنی بدون برنامه‌ریزی

بیشتر ما در روز تعطیل بدون این که بدنمان را گرم کنیم، شروع به باغبانی یا فعالیت مشابه می‌کنیم. در نتیجه بدن به اسپاسم، گرفتگی قسمت تحتانی کمر و آسیب دیدگی بافت ها، مستعد می‌شود. به گفته متخصصان ارتوپد، برای به حداقل رساندن خطر، لازم است بدن را گرم کنید. انجام ورزش‌های کششی کافی نیست و حتی می‌تواند مضر هم باشد زیرا با سفت کردن عضله ها، فرد را مستعد آسیب دیدگی می‌کند.


دراز کشیدن و سوزش سردل

بلافاصله بعد از غذاخوردن، حالت درازکشیده، می‌تواند باعث بدتر شدن سوزش سر دل شود. با خم شدن، روی شکم فشار وارد می‌شود که بازگشت اسید معده را در پی دارد. به علت بی نظمی در خواب و خوراک، ریفلاکس می‌تواند مشکل ساز شود و در صورت گرسنه ماندن، تولید اسید معده، افزایش پیدا می‌کند. خوردن غذاهای چرب می‌تواند وضعیت را بدتر کند. غذاهای چرب، تولید اسید را تحریک و مشکلاتی مانند نفخ و سوزش سردل ایجاد می‌کند.


احتمال فعالیت میکروب‌ها افزایش می‌یابد

محققان هلندی دریافته اند، به محض دست کشیدن از کار از هر ۳۰ نفر، یک نفر به علل مختلف بیمار می‌شود. هنگامی که سر کار هستیم، بدن به طور منظم هورمون «آدرنالین» تولید می‌کند. این هورمون زمانی که مشغله کاری داریم میزان فعالیت میکروبی و تولید عفونت را کاهش می‌دهد. اما به محض استراحت، هر نوع ویروس یا میکروبی می‌تواند شروع به فعالیت کند.


برنامه رژیمی نادیده گرفته می‌شود

از آن جا که ساعت غذا خوردن طی روزهای کاری منظم تر است رژیم گرفتن نیز آسان تر خواهد بود. در روزهای آخر هفته این برنامه تغییر می‌کند و رعایت کردن آن سخت تر می‌شود.


مصرف دارو فراموش می‌شود

دیر بیدار شدن از خواب یا مسافرت کوتاه مدت در آخر هفته باعث می‌شود مصرف دارویی را فراموش کنید. به گفته پزشکان، به محض به یاد آوردن، باید دارو را مصرف کنید.فراموش کردن قرص فشارخون تنها یک بار می‌تواند خطر حمله قلبی و سکته را تا ۴۰ درصد افزایش دهد.


انجام ورزش‌های سنگین

رفتن به باشگاه یا دوچرخه سواری طولانی برای جبران ورزش نکردن طی هفته می‌تواند برای قلب مضر باشد. افراط در ورزش کردن برای جبران کم تحرکی طی هفته می‌تواند از تحرک نداشتن مضرتر باشد. اگرچه ورزش‌های منظم خطر کلی ایست قلبی را کاهش می‌دهد، اما انجام هر ورزش سنگینی بدون آمادگی، خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد.
به گفته متخصصان، مشکل افرادی که تنها در روزهای آخر هفته ورزش سنگین می‌کنند این است که قلب آن‌ها با حداکثر ظرفیت کار می‌کند. به بیان دیگر قلب به شدت تلاش می‌کند خون کافی به بدن پمپاژ کند. (خراسان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها