انگار کنجکاوی های مریخ نورد پایانی ندارد. این روبات به تازگی موفق به کشف منطقه ای در سیاره سرخ شده که روزگاری یک دریاچه بوده است.
کد خبر: ۷۴۷۶۶۱
بقایای دریاچه ای بزرگ در مریخ کشف شد

آنچه که این مریخ نورد به تازگی کشف کرده گرچه در ظاهر بخشی از یک منطقه کوهستانی به شمار می آید اما درحقیقت بازمانده دریاچه ای بزرگ است.

این کشف مهم در گودال «Gale» صورت گرفته است. این گودال به وسیله رسوبات دریاچه ای بزرگی و طی میلیونها سال شکل گرفته است.

مایکل میر، دانشمند ارشد برنامه اکتشافات مریخ در ناسا گفت: گودال «Gale» در گذشته های دور دریاچه ای بزرگ در بستر خود داشته و حتی شاید یک سری دریاچه. این دریاچه یا دریاچه ها آنقدر بزرگ بوده اند تا میلیونها سال در سطح مریخ وجود داشته اند.

البته این نخستین بار نیست که تیم تحقیقاتی پروژه مریخ نورد کنجکاوی به این نتیجه می رسد که روزگاری در گودال Gale دریاچه ای وجود داشته است.

آنها سال گذشته نیز با استناد به یافته های مریخ نورد کنجکاوی به این نتیجه رسیدند که در محل فرود این روبات در سطح سیاره سرخ دریاچه ای وجود داشته است البته این دریاچه به دلیل تحلیل اتمسفر قطور مریخ به تدریج تبخیر شده است.

اکنون دانشمندان ناسا تصویر ذهنی روشن تری از گودال Gale در ذهن دارند. آنها به این نتیجه رسیده اند که احتمالا آب دریاچه سرتاسر عرض 154 کیلومتر گودال را پوشانده بوده است، فرآیندی که گفته می شود بیش از 3 میلیارد سال پیش روی داده است.

به عقیده این دانشمندان نقاط برجسته اطراف این گودال که تا 5 کیلومتر هم ارتفاع دارند ناشی از چرخه تکراری شکل گیری و فرسایش رسوبات بوده است.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها