واریز 10 ریال سهم هدفمندی ابلاغ شد

تکلیف جدید وزارت نیرو درباره قیمت آب

۸۳ روستای بدون آب بیخ گوش یک کلانشهر

بودجه ۹۴ را «آب» ببندید + عکس

در روزهای سرد و بارانی پاییز، بیش از ۸۳ روستای شهرستان کرمانشاه درست بیخ گوش این کلانشهر به شبکه های آبرسانی دسترسی ندارند و چشم انتظار سیراب شدن از لایحه بودجه ۹۴ هستند.
کد خبر: ۷۴۷۶۳۹
بودجه ۹۴ را «آب» ببندید + عکس

استان کرمانشاه در بسیاری از بروشورهای تبلیغاتی و گردشگری با عنوان دیار سنگ و آب یا شهر صد سراب شناخته می شود. منطقه ای که مملو از رودخانه ها و چشمه های زیبای طبیعی است.

اما واقعیت این است که این آبهای سطحی با آنچکه در سفره های زیرزمینی و شبکه های آب رسانی برای شهروندان و روستاییان تزریق می شود متفاوت است. امروز در ۸۳ روستای استان کرمانشاه آبرسانی به صورت سیار انجام می شود.

جمعی از ساکنان این روستاها با حضور در دفتر خبرگزاری مهر استان کرمانشاه از آبرسانی دیرهنگام به روستاهایشان به شدت گلایه داشتند.

گلایه روستاییان از دیر رسیدن تانکر های آبرسان

رحیم آبادی یکی از ساکنان روستای فیروز آباد کرمانشاه گفت: نداشتن آب لوله کشی در روستا علاوه بر سختی های زیاد برای ساکنین مشکلات بهداشتی را نیز به دنبال داشته است.

وی افزود: آب رسانی به روستاهایی که در این منطقه آب ندارند با فاصله زیاد زمانی انجام می شود و بسیاری از مردم روستا خودشان با مشقت های زیاد آب مصرفی اضافی خود را تأمین می کنند.

رحیم آبادی گفت: در چند ماه اخیر فاصله زمانی آب رسانی به این روستاها بیشتر شده و زندگی را برای ما دشوار کرده است. سالهاست که می شنویم آب به این روستاها می رسد و به شبکه لوله کشی دست رسی خواهیم یافت اما هر سال این وعده ها راه به جایی نمی برد .

۸۳ روستای بدون آب بیخ گوش یک کلانشهر

فضل الله رنجبر گفت: جمعا در شهرستان کرمانشاه ۸۳ روستا از مشکل نداشتن شبکه آبرسانی رنج می برند و آبرسانی برای آنها به صورت سیار انجام می شود.

وی افزود: آبرسانی به روستاهای فیروزآباد، بیلوار، کوزران و روستاهای اطراف بخش مرکزی را در واقع آبرسانی سیار به حدود ۲۰ درصد از روستاهای شهرستان کرمانشاه ارزیابی کرد.

اعتبار نداریم

فرماندار کرمانشاه با تأیید افزایش فواصل زمانی آبرسانی به این روستاها گفت: این موضوع به دلیل مشکلات اعتباری برای این آبرسانی ها بوده است که با جلساتی که پیگیری شد توانستیم تا حدودی مشکلات را بر طرف کنیم.

رنجبر از اختصاص درصدی از اعتبارات آبرسانی های سیار با تصویب کمیته برنامه ریزی استان کرمانشاه خبر داد.

وی افزود: این موضوع طبیعی است که تا مبادله موافقت نامه ها مقداری وقفه پیش می آید اما به هر حال با پیگیری های انجام شده در صدی از اعتبارات به صورت پیش پرداخت گرفته شد که مشکلات آبرسانی بیشتر نشود.

یکی از دغدغه های ساکنین این روستاها اتصال دائمی به شبکه آبرسانی است. موضوعی که گلایه می کردند سالهاست به آنها وعده داده می شود اما خبری از اجرای این برنامه مهم نیست.

برنامه ای که ۸۳ روستای بدون آب بیخ گوش کلانشهر کرمانشاه را سیراب کند.

فرماندار کرمانشاه گفت: پروژه هایی برای آبرسانی دائمی به این روستاها و پیوستن آنها به شبکه آبرسانی شهری تعریف شده است که همگی با کمبود اعتبار مواجه هسستند و باید برای آنها تخصیص های جدید داده شود.

رنجبر افزود: برای تکمیل شبکه های آبرسانی به این روستاها بیش از ۲۱ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که متاسفانه تا کنون کمتر از ۵۰ درصد آن تخصیص داده شده و مابقی آن متوقف است اگر تخصیص این ۲۱ میلیارد به تعویق بیافتد ممکن است در آینده مبلغ بیشتری برای تکمیل این شبکه ها نیاز باشد.

این مقام مسئول افزود: ما تا کنون موفق به تامین اعتبار ۹ میلیارد تومان شدیم و حقیقتا درتامین اعتبارات آبرسانی روستایی با مشکل مواجه هستیم.

ظاهرا عطش روستاهای شهرستان کرمانشاه هم به کمبود اعتبار در این روزها باز می گردد.

روزهایی که بحث و گفتگو بر سر لایحه بودجه ۹۴ داغ خواهد شد باید دید که سهم آبرسانی روستاها از لایحه دولت چقدر است.

نماینده مردم کرمانشاه در خانه ملت گفت: آبرسانی به ۸۳ روستای شهرستان کرمانشاه و البته روستاهای دیگر در سایر شهرستان های استان از موضوعات مهمی است که برای دیده شدن بیشتر در لایحه بودجه تلاش کردیم و در مجلس نیز این تلاش ادامه خواهد داشت.

تلاش برای سیراب شدن روستاها از لایحه بودجه

سید سعید حیدری طیب گفت: تخصیص حدود ۴۵ درصد از اعتبارات آبرسانی به روستاهی کرمانشاه اصلا کافی نیست و با توجه به تورم روز افزون قطعا در صورت تأخیر در تکمیل پروژه ها روز به روز به اعتبارات بیشتری نیاز داریم.

وی افزود: با گفتگو هایی که با مسئولین شهرستان کرمانشاه و استانداری داشتیم بنا بر این بوده است که پیشنهاداتی در این رابطه برای اعمال در لایحه بودجه ۹۴ به دولت ارسال شود.

حیدری طیب گفت: یکی از تلاش های نمایندگان استان کرمانشاه در بررسی لایحه بودجه رسیدگی به اعمال این پیشنهادها توسط دولت است چراکه روستاهای مذکور نیاز ویژه ای به شبکه آبرسانی دائم دارند.

باید دید اعتبار ۱۲ میلیاردی لازم برای پروژه آبرسانی به روستاهای شهرستان کرمانشاه که عدد چندان زیادی هم نیست تأمین می شود یا خیر.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها