آموزش ساخت اپلیکیشن فیدخوان برای اندروید

برای سایت خود اپلیکیشن اختصاصی اندرویدی بسازید

پس از دو سال، گوگل بالاخره نسخه‌ی نهایی اندروید استودیو ۱.۰ را منتشر کرد. این IDE با هدف توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها و انواع سرویس‌ها برای اندروید ارائه شده و توسعه‌دهندگان می‌توانند از این محیط برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های اندروید استفاده کنند.
کد خبر: ۷۴۷۶۲۰
اندروید استودیو 1.0 منتشر شد

به گزارش جام جم کلیک: پس از دو سال، گوگل بالاخره نسخه‌ی نهایی اندروید استودیو ۱.۰ را منتشر کرد. این IDE با هدف توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها و انواع سرویس‌ها برای اندروید ارائه شده و توسعه‌دهندگان می‌توانند از این محیط برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های اندروید استفاده کنند.

گوگل اولین نسخه‌ی نهایی یا به بیان بهتر نسخه‌ی پایدار اندروید استودیو ۱.۰ را برای هر سه پلتفرم ویندوز، مک و لینوکس منتشر کرده که می‌توان این نرم‌افزار را از وب‌سایت توسعه‌دهندگان اندروید دانلود کرد.

گوگل اولین بار سال ۲۰۱۳ میلادی و در جریان برگزاری کنفرانس توسعه دهندگان خود خبر از توسعه‌ی اندروید استودیو مبتنی بر محیط توسعه‌ی محبوب IntelliJ داد. گوگل اندروید استودیو را به‌عنوان محیط رسمی توسعه‌ی اپلیکیشن‌های اندرویدی معرفی کرد.

گوگل وعده داده بود که اندروید استودیو منجر به بالا رفتن سرعت توسعه خواهد شد. این کمپانی اندروید استودیو را جایگزین مناسبی برای اکلیپس خواند که در حال حاضر به‌عنوان محبوب‌ترین محیط برای توسعه‌ی اندروید مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. گوگل حتی مراحل مهاجرت از اکلیپس و آغاز توسعه‌ در اندروید استودیو را نیز برای توسعه‌دهندگان تدوین کرده است.

امکانات جدید

با اینکه گوگل اولین نسخه‌ی رسمی اندروید استودیو را منتشر کرده، اما این محیط برنامه‌نویسی دارای امکاناتی است که برای اولین بار مورد استفاده قرار خواهد گرفت. از میان امکانات جدید توسعه یافته، شماری از قابلیت‌ها وجود دارند که گوگل توجه ویژه‌ای به آن‌ها دارد.

اولین قابلیت که در همان ابتدا و با نصب اندروید استودیو با آن روبرو خواهید شد، ویزارد مخصوص نصب این نرم‌افزار است. با استفاده از این ویزارد می‌توان SDK مخصوص اندروید را در کنار تنظیمات محیط توسعه و همچنین ایجاد یک ماشین مجازی یا امولاتور برای تست اپلیکیشن‌ها انجام داد. ضمنا نمونه‌ کدهای توسعه یافته را نیز می‌توان در این مرحله انتخاب کرد.

اندروید استودیو به‌واسطه‌ی ویزاردهای مخصوص امکان استفاده از پروژه‌های نمونه‌ی همراه این نرم‌افزار را با امکان ایمپورت کردن کدهای Google Code در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در صورتی که به شروع پروژه از مراحل ابتدایی علاقه‌ای ندارید و نمی‌خواهید یک پروژه‌ی خالی را از ابتدا آغاز کنید، پروژه‌های نمونه می‌توانند کمک خوبی برای شروع باشند.

اندروید استودیو قابلیت‌های ویرایش خودکار کدهای وارد شده را در محیط توسعه از IntelliJ به ارث برده است. با وجود قابلیت ویرایش خودکار، دستورات وارد شده بصورت خودکار کامل می‌شوند. همچنین باید به سازمان‌دهی خودکار بخش‌های مختلف کد اشاره کرد.

در صورتی که اپلیکیشن خود را در چند زبان توسعه می‌دهید، گوگل امکان ترجمه‌ی رشته‌ها را در اختیا‌رتان شما قرار می‌دهد. (در برنامه‌نویسی به جملاتی که در محیط برنامه مورد استفاده قرار می‌گیرد، رشته می‌گویند)

اندروید استودیو امکان مشاهده‌ی نمای اصلی اپلیکیشن توسعه یافته را در انواع صفحه‌ی نمایش با سایز‌های مختلف، زبان‌های مختلف و انواع APIهای اندروید در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. در صورتی که سابقه‌ی توسعه‌ی اپلیکیشن برای اندروید را داشته باشید، وجود چنین قابلیت برای شما بسیار ارزشمند خواهد بود. امکان تست اپلیکیشن در APIها مختلف اندروید به این معنا است که می‌توان اپلیکیشن خود را برای اندروید آبنبات پاستیلی، کیت‌کت و آبنبات چوبی آزمایش کرد تا نقاط ضعف را در هر سه نسخه به روشنی مشاهده کرد.

اندروید استودیو از وجود یک آنالیزور عملکرد نیز بهره می‌برد که Memory Monitor یا ناظر حافظه نام دارد. این آنالیزور با تحت نظر گرفتن عملکرد اپلیکیشن و روند استفاده از حافظه توسط آن، امکان بهینه‌سازی را در اختیار توسعه‌دهنده قرار می‌دهد.

با استفاده از اندروید استودیو می‌توان از قابلیت‌ها و سرویس‌های ابری گوگل نیز استفاده کرد که از جمله‌ی آن می‌توان به Google Cloud Messaging اشاره کرد.

گوگل همچنین شمار دیگری از قابلیت‌ها را نیز وعده داده که در آینده به این نرم‌افزار اضافه خواهد شد. گوگل در نظر دارد تا اندروید استودیو را به اصلی‌ترین نرم‌افزار مورد استفاده برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها تبدیل کند.

اندروید استودیو از سیستم بیلد مبتنی بر Gradle بهره می‌برد. اندروید استودیو امکان ایجاد نسخه‌های مختلفی از اپلیکیشن‌ توسعه یافته را در اختیار کاربر قرار می‌دهد، برای مثال می‌توان با استفاده از این امکان نسخه‌های رایگان و پولی را برای اپلیکشین تولید کرد. گوگل در کنار اولین نسخه‌ی رسمی از اندروید استودیو، پلاگین Gradle را نیز منتشر کرد.
چه امکاناتی اضافه خواهند شد؟

گوگل نقشه‌ی راه آتی خود را برای اضافه کردن امکانات دیگری تشریح کرد. براساس اطلاعات ارائه شده این کمپانی درصدد عرضه‌ی سه قابلیت دیگر شامل مدیریت داخلی SDK، توسعه‌ی هرچه بیشتر قابلیت Refactoring یا سازمان‌دهی کند و پشتیبانی بهتر از پلاگین Gradle‌ است. این کمپانی بروزرسانی را از طریق چهار کانال برای اندروید استودیو منتشر خواهد کرد که کاربران می‌توانند این کانال‌ها را تغییر دهند. این چهار کانال شامل Canary، Dev، Beta و Stable‌ است که به ترتیب احتمال وجود باگ و مشکلات از Canary به سمت Stable کاهش می‌یابد.

گوگل اطلاعاتی را از بازه‌ی زمانی مورد نیاز برای انتشار رسمی بروزرسانی از این کانال‌ها و همچین فاصله‌ی زمانی مورد نیاز برای رسیدن از کانال Canary به Stable ارائه نکرده است.

اندروید استودیو هنوز فاصله‌ی زیادی با ویژوال استودیو مایکروسافت برای تبدیل شدن به یک محیط توسعه‌ی کاربردی دارد. با توجه به اینکه مایکرسافت درصدد متن‌باز کردن Net.‌ است، باید به انتظار رقابت شدید این دو کمپانی در دنیای توسعه‌دهندگان بنشینیم.

نظر شما در مورد اندروید استودیو چیست؟ آیا گوگل می‌تواند همپای مایکروسافت در این حوزه حرکت کند؟

منبع: زومیت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها