« امروز زیرمیزی‌ها به روی میز آمده است »

سخنان تند و صریح روحانی در همایش مبارزه با فساد

رئیس جمهور با بیان این که امروز زیرمیزی‌ها به روی میز آمده است، گفت: اگر ما می خواهیم مشکلات را حل کنیم و کشور در ریل درست قرار گیرد باید با فساد مبارزه کنیم و در این راه ملاحظه هیچ کس را نکنیم.
کد خبر: ۷۴۷۱۲۷
سخنان تند و صریح روحانی در همایش مبارزه با فساد

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد که امروز دوشنبه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، با گرامیداشت ایام اربعین حسینی (ع) گفت: امام حسین (ع) مظهر ایستادگی در برابر انواع ظلم‌ها و فسادها بود و جان عزیزش، فرزندانش و یارانش را در این راه مقدس فدا کرد.

وی افزود: اساس قیام اباعبدالله الحسین ایجاد صلاح و اصلاح در جامعه و مبارزه با انواع مفاسد بود.

رئیس جمهور گفت: موضوع این گردهمایی و نشست یکی از مهم‌ترین اهداف و موضوعات مربوط به اصل انقلاب است.

وی افزود: انقلاب اسلامی برای چه رخ داد و نهضت اسلامی به چه منظوری در برابر رژیم گذشته پا گرفت؟

رئیس جمهور گفت: خودمان در اظهاراتمان در طول نهضت اسلامی از رژیم گذشته به عنوان رژیم فاسد پهلوی یاد می‌کردیم.

مردم انقلاب کردند برای اینکه کشور از فساد پاکسازی شود و هیچ مفسدی بر صندلی حکومت و ریاست تکیه نزند

وی افزود: یک عامل مبارزه و علت حرکت مردم در برابر رژیم سابق این بود که هم فاسد بود و هم مفسد.

روحانی گفت: مردم انقلاب کردند برای اینکه کشور از فساد پاکسازی شود و هیچ مفسدی بر صندلی حکومت و ریاست تکیه نزند، اگر خدای ناکرده در مبارزه با فساد ناتوان باشیم به مفهوم ضعف انقلاب اسلامی و ناتوانی انقلاب و دست نیافتن به یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی است.

وی افزود: موضوع فساد از دیدگاه مردم این است که یا مسئولان می‌دانند و در برابر فساد نمی ایستند، پس خود آلوده‌اند، پس انقلاب زیر سؤال است، یا آنکه نمی‌دانند و ناتوانند در مبارزه، پس دولت اسلامی دولتی ناکارآمد است.

رئیس جمهوری گفت: هدف این حرکت مردم ایجاد دولتی بود که بتواند برای مشکلات اصلی و اساسی جامعه راه‌حل پیدا کند.

روحانی افزود: اگر دولت نتواند راه حل پیدا کند و ناتوان باشد و یا اینکه راه حل پیدا کند ولی در اجرا ناتوان باشد به معنای بی‌توفیقی و ناکارآمدی این دولت است.

وی با اشاره به معیار تشخیص اضافه کرد: معیار نخست شاید تشخیص آن سخت باشد یکی رضایت خداوند است که تشخیص آن مشکل نیست ولی تبیین و لمس آن شاید برای همه جامعه خیلی آسان نباشد.

اگر ما می خواهیم مشکلات را حل کنیم و کشور در ریل درست قرار گیرد باید با فساد مبارزه کنیم و در این راه ملاحظه هیچ کس را نکنیم.

رئیس جمهور گفت: معیار دوم رضایت مردم است، همان که امیرالمؤمنین (ع) به محمد بن ابی‌بکر فرمودند در دوران ولایت و حکومتت چیزی را برای عموم مردم بخواه که برای خودت و خانواده‌ات می‌خواهی، اگر مردم احساس کردند فرزندان، برادران، خواهران، مادران و دختران حاکمان و مسئولان هستند، این حس اگر بود، اگر مردم دیدند رئیس جمهور یا رؤسای دیگر، وزرا و مقامات، مسئولان، قضات، نمایندگان مجلس و همه در هر رده‌ای هستند آنچه را برای بچه‌های خود می‌خواهند برای مردم هم می‌خواهند اگر اینچنین شد، رضایت عمومی مردم حاصل می‌شود.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش در این همایش گفت: مگر امکان دارد در جامعه‌ای فساد باشد، کار اداری با رشوه حل و فصل شود ، طبقات ساختمان با رشوه مرتفع تر شود، جنگل و مراتع به عنوان منابع ملی کشور مورد دست اندازی قرار گیرد و آنچه به عنوان مزایده و مناقصه مطرح شود پشت پرده داشته باشد، آیا مردم از این حکومت و دولت راضی اند؟! برای چه راضی باشند؟!

روحانی افزود : ما باید همه توان خود را در این زمینه به کار گیریم، اینکه رهبری در ذیل نامه مربوط به همین سمینار خواستار تصمیمی قاطع ، عملی و بدون ملاحظه کاری برای مبارزه با فساد شده‌اند ، در واقع این خواسته عموم مردم است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد‌: اگر ما می خواهیم مشکلات را حل کنیم و کشور در ریل درست قرار گیرد باید با فساد مبارزه کنیم و در این راه ملاحظه هیچ کس را نکنیم.

ما مشروعیت سیاسی و حقوقی خودمان را از آراء مردم به دست آورده‌ایم و اگر تک تک آراء مردم در پای صندوق های رأی نبود ما نه مشروعیت سیاسی داشتیم و نه مشروعیت حقوقی .

وی افزود : هر کس در هر مقامی که هست اگر به اموال، بیت المال و منابع عمومی کشور دست اندازی و کاری می‌کند که شکاف اجتماعی را بیشتر کند به طوری که فقیر فقیرتر و غنی غنی تر شود و اگر کاری می کند که فقر و بیکاری در جامعه بیشتر شود، در برابر او باید ایستادگی و با او برخورد کرد؛ هر کس می خواهد باشد و دارای هر مقام و مسئولیتی باشد .

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: برای ما اصل ، حکم خدا ، رضایت پروردگار، حکم مردم و رضایت مردم است ما مشروعیت سیاسی و حقوقی خودمان را از آراء مردم به دست آورده‌ایم و اگر تک تک آراء مردم در پای صندوق های رأی نبود ما نه مشروعیت سیاسی داشتیم و نه مشروعیت حقوقی .

مبارزه با فساد یک روزه نیز تمام نمی‌شود

رئیس جمهور ادامه داد؛ مشروعیت شرعی هم یک بخشی از آن مربوط به شور ، حضور و بیعت مردم است که در جای خود باید بررسی شود.

روحانی افزود: اگر می خواهید در این دولت مشکلات را حل کنیم ، بدون مبارزه با فساد مشکلات ما حل نخواهد شد و در هر زمینه‌ای وارد شویم فساد همانند آن موریانه ای است که پایه ها را تباه و فاسد می کند و از پای در می‌آورد.

متاسفانه فساد در جامعه ما هست و یک روزه نیز تمام نمی شود .

وی گفت: ما باید همزمان که با تورم ،‌ رکود و بیکاری مبارزه می کنیم با فساد نیز مبارزه کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد : متاسفانه فساد در جامعه ما هست و یک روزه نیز تمام نمی شود .

وی گفت: همه ما باید توان خود را بکار گیریم و قدم به قدم فساد را کم کنیم و کاهش دهیم واین کاهش باید به گونه‌ای باشد که برای مردم ملموس باشد و مردم ببینند یک اراده جدی در سطح مسئولان رده بالا و میانی کشور وجود دارد .

روحانی افزود: ما امروز اهدافی مانند رونق اقتصادی ، شکستن رکود ، توانمند کردن کشور ، بالابردن قدرت ملی ، ثروت ملی ، علم و دانش در جامعه و در سطح کشورهای بالا قرار گرفتن در رقابت علمی و اقتصادی را دنبال می کنیم .

وی ادامه داد: مگر ممکن است ما بدون حضور بخش خصوصی به رونق اقتصادی برسیم و مگر با فساد ، بخش خصوصی می تواند حضور پیدا و رقابت کند؟ حالا بگذریم که در جایی انحصار وجود دارد که خود انحصار عامل فساد است.

رئیس جمهور گفت: ما باید با انحصارها مبارزه کنیم و هرچیزی که در جامعه رقابتی نباشد و منحصر و مدیریتش انحصاری باشد مشکلات دارد .

وی افزود: گاهی وقتها ممکن است کاری نتوان کرد اما باید نظارت قوی تر بر روی آن بخشی قرار داد که متأسفانه در آن انحصار وجود دارد.

باید شرایط رقابت را فراهم کرد

رئیس جمهور در ادامه گفت:‌ باید شرایط رقابت را در همه امور فراهم کنیم و بالاتر از آن، شفافیت و دادن اطلاعات است چرا که بزرگ‌ترین فساد از رانت اطلاعاتی شروع می شود.

روحانی با تأکید بر اینکه هر چه بتوانیم رابطه مردم را برای حل مسائل روزمره و مهمشان از رودررو شدن با کارمند کاهش دهیم، از فساد جلوگیری کرده ایم، افزود: صرفاً نمی توان با نصیحت کردن و اینکه بگوییم رشوه نگیرید، امور را اصلاح کرد.

بزرگ‌ترین فساد از رانت اطلاعاتی شروع می شود.

وی ادامه داد: البته که باید نصیحت هم کرد و اگر هم فسادی را فهمیدیم او را مجازات کنیم اما ممکن است برخی اوقات دستگاه‌های ناظر و مجری ما مطلع نشوند، بنابراین راهش این است که کاری کنیم از رفت و آمد مراجعه‌کنندگان در طبقات ادارات جلوگیری شود و رابطه مردم را در ادارات به جای 50 نفر با یک نفر برقرار کنیم ضمن آنکه نظارت بر یک نفر نیز از نظارت بر 50 نفر راحت‌تر و دقیق‌تر است و زودتر می توانیم جلو فساد را بگیریم.

رئیس دستگاه اجرایی کشور با تأکید بر ضرورت توسعه دولت الکترونیک خاطر نشان کرد: مردم نباید به مراجعه نیاز داشته باشند و تمام مکاتبات اداری مردم با ادارات باید از طریق سامانه الکترونیک قابل نظارت باشد که قابل نظارت هست، در آن صورت است که فساد کاهش پیدا می کند.

روحانی افزود: باید از فناوری‌های نو برای مبارزه با فساد استفاده کنیم، البته اولین قدم مبارزه ایجاد فرهنگ سالم، تدین، اعتقاد به خداوند و قیامت است اما همه جا ممکن است این کنترل درونی معنوی حضور فعال نداشته باشد، وجدان انسان‌ها هم خیلی اوقات می تواند ناظر و قاضی خوبی باشد اما برخی اوقات هم ممکن است کارگر نباشد، بنابراین باید از فناوری‌های نو استفاده کنیم و رابطه مردم را با کارمندان به حداقل برسانیم.

تجمیع قدرت فساد می آورد

رئیس جمهور در ادامه تأکید کرد: باید تجمیع قدرت را از بین ببریم زیرا با قدرت، فساد درست می شود.

آقای روحانی گفت: اگر تفنگ، پول، روزنامه، سایت و تبلیغات همه یک جا جمع شود حتماً فساد می آورد و شک نکنید، برای همین است که دنیا عقلش کشیده که تفکیک قوا کرده است.

وی افزود: در مجلس یک سال تمام گرفتار بودیم که عده ای می خواستند دستگاه اطلاعاتی به یک نهاد نظامی داده شود و بعد از فشار زیاد از امام (ره) سؤال کردیم که ایشان گفتند در این باره نظری ندارند و ما وزارت اطلاعات را ایجاد کردیم که کار بسیار سختی بود.

رئیس جمهور گفت: ما به این علت وزارت اطلاعات را ایجاد کرده ایم که مجلس بتواند بر آن نظارت کند و در آن وزارتخانه نیروی مسلح وجود نداشته باشد تا بتوان آن را کنترل کرد.

اگر پول، تفنگ، سایت، خبرگزاری و روزنامه در یک نهاد جمع شود سلمان و ابوذر هم که باشد فاسد می‌شود.

روحانی افزود: اگر پول، تفنگ، سایت، خبرگزاری و روزنامه در یک نهاد جمع شود سلمان و ابوذر هم که باشد فاسد می‌شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه اشکال در کار وجود دارد و باید مشکلات را برطرف کنیم گفت: تجمیع قدرت، فساد می‌آورد وگرنه چه لزومی به تشکیل دولت و قوای سه گانه بود.

وی افزود: تفکیک قوا برای این است که کنترل قدرت باشد حتی بالاترین مقام کشور یعنی رهبری که فقیه عادل است باز با نظارت قانون، مجلسی در کنار آن ایجاد شده است که بر شرایط و صفات رهبری نظارت کند و این مجلس از زمان امام (ره) تشکیل شد و امام (ره) آن را امضا کرد.

رئیس جمهور گفت: همه اینها به این علت است که اگر روی قدرتی نظارت نباشد مشکل می شود و باید بر هر قدرتی نظارتی باشد تا فساد ایجاد نشود.

رئیس جمهور در ادامه گفت: معنای فساد بسیار گسترده است و در یک معنا اگر خدای ناکرده ما اولویت ها را عوض کنیم این به معنی فساد است .

روحانی افزود: ما اگر به جای جاده که اولویت آنجاست ، سد بسازیم که اولویت آنجا نیست این به معنای فساد است.

وی اضافه کرد: اگر ما در تخصیص منابع هم عادلانه نباشیم این یعنی فساد ، البته همه می دانیم که در قانون اساسی دستگاه های ناظری هست که شامل بازرسی کل کشور ، دیوان عدالت و دیوان محاسبات است این ها همه برای این است که نظارت ها دقیق باشد و در نهایت قوه قضاییه ، تخلف های قانونی در امور اداری را بررسی می کند .

رئیس جمهور گفت: ما باید اهم و فعل اهم کنیم چون بر همه چیز توان نظارت نداریم و اولویت بندی اصل نظارت است .

روحانی افزود: بخش بزرگی از پرونده هایی که می آید ممکن است در زمینه انواع فساد ها باشد و ما باید انواع فسادها را دسته بندی کنیم .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
یلدا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
۰
۰
به داد مستمری ها كه بدون سابقه 400تومان میگیرم به دادم برسید
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
۰
۰
وقتی كه از سالی به سالی مالیات یكباره 15 برابر اعلام میگردد وقتی مامورین دولتی صرفا جهت اشكال تراشی به واحدها مراجعه مینمایند وقتی در شهرداریها وضع به گونه ایست كه همگان دیده یا شنیده اند و....
ابراهیمی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
۰
۰
رییس‌ جمهوری موضوع این گردهمایی را یكی از مهم‌ترین موضوعات مربوط به اصل انقلاب اسلامی دانست و گفت: در طول نهضت اسلامی از رژیم گذشته به عنوان رژیم فاسد پهلوی یاد می‌شد و این یك عامل مهم مبارزه و دلیل حركت مردم در برابر رژیم سابق بود و مردم انقلاب كردند كه كشور را از فساد پاكسازی كرده و هیچ مفسدی در صندلی ریاست تكیه نزند.
بسیار زیبا ، بجا و بموقع فرمودید .
آقای رییس جمهور اینجانب انتظار دارم حضرتعالی با رییس اداره صنعت معدن و تجارت .... كه از زمان دولت قبل این پست كلیدی را گرفته و اینجانب اسناد تخلف ایشان را به وزارتخانه داده ام برخورد فرمائید . ایشان در دولت حضرتعالی علاوه بر اینكه برخوردی باهاش نشده بلكه بسیار زیاد پیشرفت كرده است .
reza
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
۰
۰
الان هم كه اوضاع همین است معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی كرمان هم وغمش شده آوردن كاركنانی كه در چندسال ‏گذشته تخلف كردند و از ستاد به جاهای مختلف فرستاده شدند .شخصی به نام دكتر س. س. ...از بودجه تخصیص یافته ‏بحران برای خودش ویلا ساخت ،از اداره بیرونش كردند،چطور دوباره برگشت به همان كار قبلی اش !!؟؟ ح . گ... كه ‏همه میدانند چقدر مشكل در معاونت بهداشتی كرمان درست كرد و داشته ودارد با آن همه تخلف و حیف ومیل!!!! وصدور ‏مجوزهای تقلبی!! چه گندی زد به آبروی بهداشت و درمان !! باز هم كه میاورید ازاین مدل كارمندان !!پس این كار هیچوقت تمام ‏شدنی نیست.‏
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها