قراردادهای واردات بنزین تمدید می‌شود

آغاز چانه‌زنی‌های بنزینی در دولت

همزمان با تاخیر در راه‌اندازی طرح‌های جدید بنزین‌سازی پالایشگاه‌ها، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با ارائه پیشنهادی به دولت به دنبال تمدید مجوز واردات روزانه 10میلیون لیتر بنزین در سال 94 شد.
کد خبر: ۷۴۵۹۳۸
آغاز چانه‌زنی‌های بنزینی در دولت

مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تابستان سال جاری وعده داده بودند که با بهره برداری از طرح های جدید بنزین سازی در پالایشگاه‌های نفت اصفهان، بندرعباس و ستاره خلیج فارس کشور از واردات بنزین در سال آینده نه تنها خودکفا می‌شود بلکه به یکی از صادرکنندگان این فرآورده نفتی هم تبدیل خواهد شد.

با این وجود، بررسی پیشرفت ساخت و راه اندازی سه طرح بزرگ بنزین سازی در پالایشگاه های نفت اصفهان، بندرعباس و ستاره خلیج فارس نشان می‌دهد که دستکم برای سال آینده هم کشور نمی‌تواند بر روی حدود 40 تا 45 میلیون لیتر تولید روزانه بنزین این سه پروژه حساب باز کند.

در شرایط فعلی عملیات ساخت طرح بنزین سازی پالایشگاه نفت اصفهان تمام شده اما امکان تامین کاتالیست خاص تولید بنزین این پروژه فعلا فراهم نیست، در طرح بنزین سازی پالایشگاه نفت بندرعباس هم هنوز گشایش اعتبارات و تامین برخی از تجهیزات فراهم نشده است.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم هر چند بنا بر اظهارات مقامات شرکت پالایش و پخش نفتی پیشرفتی حدود 70 درصدی دارد اما از نظر کارشناسان وزارت نفت نمی توان بر روی 36 میلیون لیتر بنزین یورو چهار این طرح عظیم پالایشگاهی ایران حسابی باز کرد.

از سوی دیگر مطابق با مصوبه دولت تدبیر و امید، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی باید از سال آینده علاوه بر تامین بنزین یورو 4، هشت کلانشهر اصلی کشور به تدریج عرضه بنزین یورو را در مراکز استان‌ها آغاز کند که با توجه به پیشرفت فعلی طرح‌های بنزین سازی داخلی آسان ترین گزینه برای تامین بنزین کشور واردات خواهد بود.

قراردادهای واردات بنزین تمدید می‌شود

برای سال‌جاری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی پیشنهادی مبنی بر واردات روزانه 10 میلیون لیتر بنزین را به دولت ارائه کرد و در نهایت مجوز واردات این حجم از این فرآورده نفتی توسط هیات دولت صادر شد.

با این وجود، با فروکش کردن تب مصرف بنزین در کشور و اجرای طرح‌هایی همچون حذف کارت‌های بنزین خودروها و یا تبدیل سهمیه‌های ویژه بنزین به عادی عملا، حجم واردات بنزین کشور به حدود 5.5 تا 6 میلیون لیتر در روز کاهش یافت.

این در حالی است که با ورود به فصل بودجه ریزی در دولت، چانه زنی و مذاکرات مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با دولت برای تمدید قراردادهای واردات بنزین و ادامه روند خرید خارجی بنزین آغاز شده است.

با توجه به وضعیت ذخیره سازی و پیش بینی جهش مصرف بنزین برای ایام نوروز سال آینده، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به دنبال تمدید مجوز واردات روزانه 10 میلیون لیتر بنزین یورو چهار است.

بازار سکه دلالان خارجی برای فروش بنزین

سعید زمانیان، عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس شورای اسلامی اخیرا با اشاره به هزینه 20 میلیارد دلاری واردات بنزین در سال جاری، مدعی شده است که شرکت ملی نفت ایران بابت واردات بنزین، حق دلالی به شرکت های واسطه و دلالی خارجی پرداخت می کند.

این ادعا هر چند توسط مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران تکذیب شده است اما در لیستی که توسط زمانیان نماینده مجلس ارائه شده جزئیات کامل شرکت های دلال و واسطه خارجی فروشنده بنزین به ایران در طول سال جاری تشریح شده است.

در این بین بنزین تولیدی برخی از پالایشگرهای بزرگ اروپایی همچون برتیش پترولیوم، ویتول و آرگوس توسط شرکت های بی نام و نشان دلال و واسطه به ایران فروخته شده است.

در همین حال مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با تائید واردات بنزین از طریق شرکت‌های دلال خارجی به دلیل شرایط تحریم تاکید کرده است: واردات بنزین بر اساس قیمت‌های مرسوم بازار انجام می شود.

از سوی دیگر پیش بینی می شود در صورتی که مجوز واردات روزانه 10 میلیون لیتر بنزین برای سال 94 تمدید شود، این پروسه در خرید خارجی بنزین هم ادامه یابد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها