گسل تهران حرکت کرده و ظرف امروز و فردا آمدن زلزله در تهران قطعی است. این خبری بود که برخلاف تکراری بودن در فضای مجازی منتشر شد و خیلی زود همه جا پیچید.
کد خبر: ۷۴۵۸۱۶
یک کلاغ، چهل کلاغ زلزله تهران

ماجرا از اینجا آغاز شد که روز سه‌شنبه خبری روی برخی سایت‌ها در فضای مجازی منتشر شد، مبنی بر پیغام محرمانه‌ای که از سوی سازمان مدیریت بحران به مناطق 22 گانه شهرداری تهران ارسال شده بود.

در این پیغام محرمانه عنوان شده بود که گسل تهران حرکت کرده است و دو روز پشت سر هم در جنوب تهران زلزله خفیف رخ داده است و بر این اساس چون طی دو تا سه‌روز آینده امکان وقوع زلزله تا بیش از 4 ریشتر در تهران جدی است، مناطق 22 گانه شهرداری تهران باید از هم اکنون در آماده‌باش کامل باشند.

حتما خودتان می‌توانید حدس بزنید که انتشار چنین خبری تا چه اندازه باعث نگرانی و دغدغه تهرانی‌ها شد بخصوص وقتی زلزله جزو موضوعات داغ چند سال اخیر باشد و همواره کارشناسان نسبت به احتمال وقوع زلزله شدیدی که با آمدنش همه چیز در تهران زیر و رو خواهد شد، هشدار داده باشند.

این خبر خیلی زود به گوش مسئولان سازمان مدیریت بحران شهر تهران رسید و با واکنش جدی احمد صادقی، رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران مواجه شد، اما وی نه فقط ارسال چنین نامه‌ای را تکذیب کرد بلکه تاکید کرد که از لحاظ علمی پیش‌بینی وقوع زلزله به‌هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست؛ پس خبر نزدیک بودن وقوع زلزله هم صحت ندارد.

صادقی همچنین از شهروندان تهرانی خواست که به‌شایعات منتشر شده از این دست در فضای مجازی که حکم اخبار غیررسمی را دارند، توجه نکنند و صرفا به هشدارهایی که از سوی مرکز ژئوفیزیک تهران درباره زلزله عنوان می‌شود، استناد کنند.

انتشار خبر وقوع زلزله تا چند روز آینده در تهران یادآوری است به شهروندان برای این‌که موضوعاتی را که جامعه باحساسیت ویژه‌ای آنها را دنبال می‌کند، فقط از منابع رسمی و تائید شده بپذیرند و تلنگری است به برخی افراد که با انتشار چنین شایعاتی فضای جامعه را متشنج و نگران نکنند و مهم‌تر از همه هشداری جدی است به مسئولان تا بدانند زلزله تهران دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد و هرچند زمان وقوع آن مشخص نیست، اما عاقلانه‌ترین کار این است که سازمان‌های متولی از هم‌اکنون آمادگی کامل را برای شرایط بحران پیدا کنند تا هنگام وقوع بحران با آمادگی لازم و کافی بتوانند حادثه را به‌درستی مدیریت کنند.

پوران محمدی ‌- گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها