طنز در روزنامه های کشور کم پیدا می شود و این یعنی روزنامه ها کم لبخند می‌زنند و آنها که روزنامه می‌خوانند هم به تبعیت از رسانه محبوب شان کمتر می خندند. حکمت ستون روزنامه خندان، در این است که طنز همه روزنامه های کشور را جمع کنیم و در جام جم آنلاین برسانیم به دست تان تا هر صبح، دستکم در اینترنت گردی روزانه، لبخندی روی لب تان بنشیند.
کد خبر: ۷۴۵۸۱۳
خواهر ابتکار هم «سرطان‌زا» شناخته شد

جام جم: جدال در صف نانوایی

دیروز صبح، با اطلاع از این‌که اخبار سراسری از افزایش 30 درصدی قیمت نان از روز سه‌شنبه خبر داده بود، با تصور این‌که صف مشتریان نانوایی سنگکی سرکوچه‌مان حتما و حکما حداقل تا 30 درصد دچار ریزش و افت تیراژ نان خواهد شد؛ برای تهیه نان تازه و داغ در محیطی خلوت که جناب شاطر در آنجا از بیکاری مگس کیش می‌کند، خودم را به نانوایی مزبور رساندم. اما اگر شما در صف مراجعان به اصغر آقای آمپول‌زن سرکوچه ما ریزشی دیدید، در صف نانوایی هم دیدید. طبق معمول، کهکشان راه شیری، در مقابل نانوایی شکل گرفته بود.

شاطر در حالی که روزنامه‌ای در دستان خمیری خود داشت، برای مشتریان همیشه در صحنه و حاضر در صف سخنرانی می‌کرد: «آقایان و خانم‌های محترم؛ سرانجام پس از مدت‌ها سکوت، دولت دیروز از افزایش 30 درصدی قیمت نان در کشور و آغاز آزادسازی قیمت این محصول خبر داد. این هم اسنادش!» و تیتر درشت روزنامه را نشان ملت داد: «نان گران شد.»

شاطر که این اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی در صحنه را در واکنش به برخی اعتراضات مشتری‌های غافل و بی‌خبر از افزایش نرخ نان، انجام داده بود؛ پس از آن‌که از ناحیه ملت خیالش راحت شد که اعتراضی نیست و اگر هست، در همهمه و گرگرفتگی آتش تنور گم می‌شود، به خلیفه چشمک زد که پخت نان را ادامه دهد. بالای سرش نوشته بود: «هر آن کس که دندان دهد، نان دهد.»

بی‌هیچ صدایی داخل صف ایستادم و به بسته‌های پیشنهادی‌ای فکر کردم که شاید بتوانم درخصوص گرانی تازه نان در روزنامه ارائه دهم. بلکه این طوری، صف زودتر به انتها برسد و من به نان خود برسم. اهل خانه منتظرند. آنها یک عمر شنیده‌اند و خوانده‌اند که: «بابا نان داد»؛ اما معلم برای آنها توضیح نداده که قیمت نان را چه کسی افزایش داد؟

بسته پیشنهادی: هرچند که سخنگوی دولت اعلام کرده که این افزایش نرخ بنا به درخواست اتحادیه نانوایان و برای جبران قیمت سوخت و دستمزد کارگران، صورت گرفته است، اما لازم است که علاوه بر اتحادیه نانوایان، روی سخنان گهربار ما با خود دولت هم باشد:

1ـ اجرای طرح همزمان: همچنان که طرح افزایش قیمت نان بسرعت اجرایی شد، به موازات آن طرح نظارت بر کیفیت نان نیز به‌منظور افزایش ابعاد کیفی آن به مرحله اجرای جدی درآید. بازرس‌های عزیز با شوخ طبعی با نانوایان محترم برخورد نکنند. خودشان دوسه تا نان برشته و بزرگ گرفتند، خیال نکنند همه مردم همین‌طوری نان می‌گیرند.

2ـ طرح‌های داخل کشو: هنوز که قیمت سوخت و حامل‌های انر‍ژی بنا به درخواست وزیران نفت و نیرو (چنان که چندی پیش در خبرها آمد)، افزایش مجدد پیدا نکرده، قیمت نان خودش بنا به درخواست اتحادیه نانوایان افزایش پیدا کرد. فلذا تا اطلاع ثانوی، طرح افزایش سوخت و ایضاً آب و برق و گاز را در کشو وزارتخانه تابعه خود نگهداری کنند که هم فعلا اجرایی نشود و هم دزد آن را نبرد.

در کتاب فارسی سال اول ابتدایی و در درس معروف به «بابا آب داد... بابا نان داد»؛ حتما در پاورقی توضیح داده شود که این موضوع، به صورت مطلق نمی‌باشد، بلکه حالت نسبی دارد. نسبت به قیمتی که دولت روی نان می‌گذارد، بابا می‌تواند نان به خانه بیاورد. گاهی می‌بینی خدای نکرده، بابا نان نداد!

کیهان: موبایل(گفت و شنود)

گفت: رادیو فردا - وابسته به سازمان سیا - خبر داد؛ «یک شرکت سایبری آمریکا در کالیفرنیا اعلام کرده است که هکرهای ایرانی به مراکز انرژی، موسسات دفاعی و شرکت‌های بزرگ هواپیمایی رخنه کرده‌اند».
گفتم: ایول، دست هکرهای ایرانی درد نکند.

گفت: رادیو فردا می‌گوید این حرکت هکرهای ایرانی خسارت‌های سنگینی به موسسات دولتی آمریکا وارد کرده و ادامه این روند می‌تواند امنیت جهان غیرسایبری را هم به خطر اندازد.
گفتم: چه بهتر؟! آمریکا باید می‌دانست که جواب «های، هوی است!» می‌گویند؛ آقا روباهه زیر درخت داشت با موبایلش شماره می‌گرفت. زاغی از بالای درخت گفت؛ اونجا آنتن نمیده! موبایلت رو بنداز بالا برات شماره بگیرم! و آقا روباهه موبایلش رو انداخت بالا و گفت؛ شماره بگیر بده. زاغی گفت؛ کور خوندی! این موبایل به جای اون تکه پنیری که چند سال پیش ازم دزدیده بودی!

سیاست روز: خواهر ابتکار هم «سرطان‌زا» شناخته شد

جراید: عمه رهبر کره شمالی در هنگام گفت‌وگو با برادرزاده خود سکته کرد و درگذشت.
به عقیده شما کدام یک از تیترهای زیر در روزنامه کثیر‌الانتشار و قلیل‌المشتری، تیتر یک خواهد شد؟
الف) عمه هم رفت.
ب) نقطه پایان یک عمه.
ج) عمه به مادر هوگو چاوز پیوست.
د) داغ عمه بر دل مردم جهان

عبارت زیر از کیست؟
اگر قرار باشد بیانیه بخوانید و بیانیه طرف مقابل را قبول کنید مذاکره یک روزه به نتیجه می‌رسد یا نمی‌رسد.
الف) حکیم ذیمغراطیس - متفکر یونانی
ب) شیخ شهاب‌الدین سهروردی - شیخ اشراق
ج) مریم حیدرزاده - شاعر شعر «فقط به خاطر تو»
د) برادر جواد ظریف - وزیر امورخارجه

برادر مهرداد لاهوتی بائوج: خانم ابتکار دو دوره رئیس سازمان محیط‌زیست هستند اما چرا باید مردم گیلان رتبه دوم سرطان در کشور را به خود اختصاص دهند؟
ما از این انشا نتیجه می‌گیریم که:
الف) خواهر معصومه ابتکار از عوامل سرطان‌زا محسوب می‌شوند.
ب) هوای شمال کشور خیلی خوب است اما خواهر ابتکار در اقدامی ددمنشانه نسبت به شیوع سرطان در منطقه اقدام می‌کند.
ج) ‌به نظر آقای نماینده کدام یک از استان‌های کشور صلاحیت دارند که مقام دوم سرطان در کشور را به خود اختصاص بدهند؟
د) هر سه گزینه فوق صحیح است.

قدس: مش غضنفر و افزایش قیمت نان

امروز صُبِ عَلَی الطّولوع وَرخاستُم رَفتُم نونوایی اکبرآقا سَرِ میلانِما تا چَنتا نون بِستِنُمُ خیرِ سَرُم صبحانَمِ با نون تازه بُخورُم.

وَختی نوبتُم رَفت هزار تومَن دادُم به یَرِگه یُ گفتُم هَمَّشه نون بِده؛ دیدُم دودِنه نون دِده دستُم.

واچُرتیدُم؛ بِزِش گفتُم پَس باقیش کو؟ گفتِگ پَخمه! مَگِر نِمِدِنی نون واز گیرون رِفتِ. دِنه پُنصَد تومَنه.

ایره که گفت ناسَن فِشارُم وِل رَفتُ افتادُم کَفِ اِسفالت. ملت رِختن سَرُمُ آب پیشینگِ صورتُم کِردَنُ یَک دوتا توگوشی قایِم بِزِم زَدَن تا یَک خُردو حالمُ بِیتَر رَفت.

وَرخاستُم به اکبر شاطِر گفتُم راست مِگی؟! دِنه پُنصَد تومَن؟! گفتِگ ها برار! ای نرخِ جِدید نونِ. گفتُم خُب حالا که قیمتِش رِ ایقذَر گیرون کِردن کیفیتِشَم بالا رِفته؟ گفتِگ ها! هَمی هفته اولی که نون رِ گیرون کِردَن یَکَّم نظارت بیشتر رِفته یُ آردِ مَقبولتَر بِزِما مِدَن که کیفیتِش یَک خُردو بالا بِره ولی یَکهَفته دِگه که قیمتایِ جِدید بِرِیِ مردم جا بیُفته یُ عادت کُنَنُ آبا از آسیاب بیُفته کیفیتِ نونَم واز عینِ قبل مِره یُ بَلکُم بدتَرَم خواهَد رَفت!

حالا مو یِ مَش غضنفر موندُم حالاکه دولت آمَده ناسَن نون رِ ایقذَر گیرون کِرده، بعد اووَخت ما نادار ناچارایِ نون خالی خور که دِگه نونَم نِمِتِنِم بِخِرِمُ بُخورِم بایِست چیکار کُنِم؟ بیُفتِم بیمیرِم؟!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها