فلفل‌ بویژه از نوع تند آن، از افزودنی‌هایی است که هرچند طرفدارانی پر و پا قرص دارد، اما از خیلی‌ها می‌شنویم که فلفل تند ممکن است باعث سوء‌هاضمه یا ایجاد زخم معده شود، اما این حرف‌ها را پژوهش‌های علمی جدید چندان تائید نمی‌کند، بلکه برعکس هر چه جلوتر می‌رویم یافته‌های علمی، خواص و فواید بیشتری از فلفل تند را به ما نشان می‌دهند.
کد خبر: ۷۴۵۳۱۳
برترین خاصیت فلفل تند: سوزاندن و آب کردن چربی

جام جم سرا: مثلا برخی بر خواص ضدسرطانی این ماده غذایی تاکید می‌کنند و برخی نیز بر تاثیرات مثبت آن بر سوخت‌ و ساز بدن انگشت می‌گذارند. بتازگی نیز دانشمندان دریافته‌اند این خوراکی داغ و سوزان ممکن است بتواند در سوزاندن چربی‌های اضافی کمک حال افرادی باشد که همه خواب و خورا‌کشان تحت‌الشعاع کاهش کیلو‌گرم‌های اضافی قرار گرفته است.

براساس گزارش مجله پریونشن، محققان هلندی می‌گویند فلفل تند احتمالا همان اکسیر گمشده‌ رژیم غذایی شما برای کاهش وزن است. نتایج مطالعه جدیدی که اخیرا در نشریه نوتریشن تودی («تغذیه امروز») منتشر شده، نشان می‌دهد ‌فلفل تند همزمان دو خاصیت از خود بروز می‌دهد؛ نخست آن‌که مرکز سوزاندن کالری را در مغز شما روشن کرده و به حرکت وادار‌ می‌کند و این‌که می‌تواند فرد را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه‌ دارد و درواقع سبب دوام بیشتر احساس سیری در فرد می‌شود.‌ تاکنون نتایج آزمایش‌های متعدد نشان داده ‌فلفل تند در کاهش وزن موش‌های آزمایشگاهی موثر بوده است. البته نتایج این پژوهش‌ها به این سادگی‌ها به انسان‌ها تعمیم‌پذیر نیست و به همین دلیل گروه‌های تحقیقاتی بسیاری در حال حاضر مشغول آزمایش‌ روی انسان‌ها هستند تا تاثیر این ماده خوراکی را بر انسان‌ها نیز بیازمایند. در همین راستا، گروهی از محققان هلندی در مطالعه‌ای جامع نتایج حاصل از 12 پژوهش را بدقت تحلیل کرده و نتایج شگفت‌انگیزی در مورد انسان‌ها به دست آورده‌اند: پس از خوردن مقداری فلفل، دو اتفاق بسیار مهم برای مهار و کاهش وزن بدن رخ می‌دهد؛ هم مصرف انرژی، کاهش قابل‌ توجهی می‌یابد و هم سوخت‌ و ساز چربی به میزان بسیار زیادی بالا می‌رود. نکته جالب‌تر این‌که سرعت وقوع این دو اتفاق بسیار بالا و درواقع ناگهانی است.

اما خبرهای خوش به همین جا ختم نمی‌شود. نتایج آزمایش‌های دیگر در این زمینه نشان داده است‌ مصرف مقدار بسیار کمی فلفل تند هم سبب کاهش ناگهانی احساس گرسنگی می‌شود و در عین حال به احساس سیری دوام بیشتری می‌بخشد. براساس یکی از این مطالعات افرادی که مقدار کمی فلفل تند مصرف داشته‌اند، در طول همان روز 16 درصد کمتر به کالری نیاز پیدا کرده و طبعا به همین دلیل غذای کمتری مصرف کرده بودند.

پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی، همه این خواص را به کپسایسین (capsaicin) نسبت می‌دهند. کپسایسین، یکی از مواد تشکیل‌دهنده فلفل است که به آن طعم تند و آتشین می‌بخشد. وقتی فلفل تند می‌خورید،‌ این ماده بر یکی از انواع گیرنده‌های مزه روی زبان شما می‌نشیند و با تحریک آن سبب آزاد شدن انتقال‌دهنده‌های عصبی خاصی در مغزتان می‌شود. کار این انتقال‌دهنده‌های عصبی در اصل مهار گرسنگی و بروز احساس سیری در افراد است.‌ حتما بی‌صبرانه منتظرید که بدانید از نظر این دانشمندان چه مقدار فلفل در روز، چنین کمک بزرگی به شما می‌کند. مطابق نتایج مطالعه پژوهشگران هلندی، فقط مصرف یک‌چهارم از یک فلفل تند یا حتی مقدار کمتری از یک فلفل بسیار تند برای شعله‌ور کردن تمام این فواید کافی است، اما تصور نکنید این خواص صرفا نصیب افرادی می‌شود که فلفل تند را خام‌ خام می‌خورند و از شعله‌های آتشش روی زبانشان لذت می‌برند. حتی اگر از آن دسته افرادی هستید که اصلا نمی‌توانند لب به فلفل تند بزنند، نگران نباشید. محققان این مطالعه پیشنهاد می‌کنند که فلفل را همراه غذا بپزید یا آن را با خوراکی‌های دیگر مخلوط کنید و به این طریق از حرارتش بکاهید و البته اطمینان می‌دهند این روش‌ها هرگز خدشه‌ای به فواید فلفل در کاستن کیلوگرم‌های اضافی بدن‌تان وارد نخواهد کرد. فقط یک نکته را فراموش نکنید: اگر به توصیه پزشک معالج‌تان از خوردن خوراکی‌های تحریک‌کننده منع شده‌اید، قبل از خوردن فلفل‌تند با او مشورت کنید.

مسعود ایثاری / سیب (ضمیمه سه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها