«نسیم» جای «تماشا» را می‌گیرد

شبکه‌های «نمایش» و «تماشا» ادغام شدند

در گفتگو با مهدی صبایی مطرح شد:

چرا «روزگار جوانی» ماندگار شد؟

پخش دوباره مجموعه «روزگار جوانی» از شبکه تماشا سبب ساز آن شده که بار دیگر این واقعیت ثابت شود که مجموعه هایی که براساس متن قوی و منطبق با اصول ساخته می‌شوند حتی سالها بعد از تولید نیز همچنان جذاب و سرگرم کننده باقی خواهند ماند.
کد خبر: ۷۴۴۹۸۰
چرا «روزگار جوانی» ماندگار شد؟

مهدی صبایی بازیگر نقش "شهریار" در این مجموعه درباره دلایل ماندگاری این سریال گفت: "روزگار جوانی" در زمان خودش کار جدید و نویی بود. یک کار دلی بود و برای اولین بار بود که تصویری بی‌پرده از زندگی چند جوان مجرد در تلویزیون روایت می شد.

قومیتهای مختلف را کنار هم نشاند

وی ادامه داد: این سریال یک وجه دیگر هم داشت و آن هم اینکه قومیتهای مختلف ایران را یکجا کنار هم نشان می داد و به این طریق می‌کوشید از این بگوید که هیچ چیز بهتر از همبستگی نیست. اینکه هر کدام از ایرانیان از هر خطه ای که بودند برای خود معادلی را در فیلم می یافتند همذات پنداری مخاطب را موجب می شود.

کاری برآمده از دل که بر دل می نشست

صبایی افزود: در یک کلام "روزگار جوانی" کاری برآمده از دل بود که در نهایت بر دلها هم نشست و خداراشکر ماندگاری یافت.

نمی شد پیش بینی کرد فرهادی به اسکار می رسد اما هوش اش بارز بود

"روزگار جوانی" را شاپور قریب براساس متنی از اصغر فرهادی کارگردانی کرده بود. از صبایی پرسیدیم که آیا در زمان تولید این مجموعه فکر می کرد که نویسنده کار چنان پیشرفتی کند که اسکار را از آن خود کند که وی پاسخ داد: آدمی از فردای خودش هم خبر ندارد چه برسد به فردای دیگران. واقعا نمی شد فکر کرد که در آینده چه اتفاقی می افتد و فرهادی چه جایگاهی می یابد؛ اما از همان موقع هوش بالای ایشان مشخص بود و در قصه پردازی به شدت آگاهانه عمل می‌کرد.

این بازیگر افزود: هوش بالای فرهادی مرا به این نتیجه رساند که وی حتما در سالهای بعد جایگاه بالاتری را بدست خواهد آورد اما واقعا نمی شد حدس زد که تا اسکار هم پیش برود.

کارگردانی شاپور قریب به شدت به کار کمک کرد

مهدی صبایی درباره اینکه شنیده شده کارگردانی شاپور قریب در این کار تحت تاثیر ایده های فرهادی بود بیان داشت: فرهادی اغلب سرصحنه بود و سعی می‌کرد احساس مسئولیت داشته باشد اما کارگردان کار شاپور قریب بود. قریب کارگردانی فوق العاده توانمند و دوست داشتنی بود و تجربه بالایش در شناخت وجه تکنیکی سینما به او کمک می‌کرد که حتی یک پلان اضافه هم در کارهایش نباشد.

وی با رد شایعاتی که گفته اند کارگردان اصلی کار فرهادی بوده ادامه داد: نه، چنین چیزی صحت ندارد. کارگردان اول و آخر کار قریب بود. ایشان نه فقط در تلویزیون که از مدتها قبل در سینما هم کارگردانی کاربلد بود که آثاری چون "بگذار زندگی کنم" را ساخته بود. او خیلی خوب مدیوم را می‌شناخت و از ابزار پیش رویش بهترین استفاده را می کرد.

قریب به اندازه کافی تجربه و اطلاعات داشت

وی ادامه داد: شاپور قریب نوشته های خوب را خیلی خوب تشخیص می‌داد و برای همین بود که متنی از فرهادی را برای کار انتخاب کرد. خودم از سالها قبلتر از "روزگار جوانی" و زمانی که مخاطب "هفت تیرهای چوبی" بودم ایشان را می شناختم و واقعا به همکاری با ایشان افتخار می کردم. قریب به اندازه کافی تجربه و اطلاعات داشت که بتواند یک مجموعه جذاب بسازد.

از راست کیهان ملکی، بهزاد خداویسی، امین حیایی و مهدی صبایی در نمایی از "روزگار جوانی"

فرهادی پیشنهاد همکاری نداد

صبایی درباره اینکه چرا فرهادی در کارهای بعدی اش هیچ گاه به او پیشنهاد همکاری ندارد به میزان گفت: فرهادی نه به من و نه به هیچ کدام از بچه های گروه بازیگران "روزگار جوانی" پیشنهاد همکاری نداد و این هم مساله ای عجیب نیست چون هر کارگردانی مختار است منطبق با فیلمنامه ای که در دستش است بازیگر برای کاراکترها انتخاب کند.

فرهادی به شدت از کار با بازیگران راضی بود

این بازیگر درباره اینکه آیا فرهادی از سبک و سیاق بازی بازیگران "روزگار جوانی" راضی بود اظهار داشت: به شدت از کار با قریب و گروه بازیگران راضی بود و بارها سعی می کرد با تشویق بازیگران آنها را باانگیزه تر کند.

خدا را شکر میکنم که "شهریار" ماندگار شده

صبایی هرچند با "روزگار جوانی" درخشید اما در سالهای بعد نتوانست نقشی را ایفا کند که همپای نقش "شهریار" آن سریال در خاطرات بماند.

خودش در این باره گفت: من بازیگری تجربه گرا هستم و سعی کردم در دوره های مختلف نقش‌هایی مختلف بازی کنم؛ از نقش طنز گرفته تا تراژیک اما مساله اینجاست که فارغ از بازیگران عوامل متعدد دیگری هم باید جفت و جور باشند تا نقش ماندگار خلق شود. دقیقا مقل بازیگران بزرگ دنیای سینما که شاید 2 تا 3 نقش شان را بیشتر از بقیه دوست داشته باشیم.

وی خاطرنشان ساخت: خدا را شکر میکنم که "شهریار" ماندگار شده و همین برایم کافی است که بسیاری از مخاطبان مرا به واسطه این کاراکتر می شناسند.

در مسیر بازیگری یک سری اشتباهات ناخواسته انجام دادم

صبایی که این شبها سریال "دولت مخفی" را روی آنتن دارد درباره اینکه آیا از جایگاه کنونی خود به عنوان بازیگر راضی است گفت: البته هر انسانی اشتباهاتی را در مسیر زندگیش انجام می‌دهد و من نیز در مسیر حرفه ای ام یک سری اشتباهات ناخواسته را انجام دادم ولی در نهایت به شدت اعتقاد دارم به کمکهای خداوند و راضی هستم به آنچه که خدا برایم مقدر فرموده. (خبرگزاری میزان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها