جام جم گزارش می دهد

نان گران شد + جدول

سرانجام پس از مدت‌ها سکوت، دولت دیروز از افزایش 30 درصدی قیمت نان در کشور و آغاز آزادسازی قیمت این محصول خبر داد.
کد خبر: ۷۴۴۹۱۶
نان گران شد + جدول

به گزارش خبرنگار جام‌جم، این در حالی است که رسانه‌ها از مدت‌ها پیش از صدور و ابلاغ مصوبه افزایش قیمت نان و اجرای آن از دهم آذرماه ـ دیروز ـ خبر داده بودند اما دولت از هرگونه اظهار نظر رسمی و شفاف در این باره خودداری می‌کرد و حتی برخی مقامات خبر از تعویق در اجرای این مصوبه می‌دادند.

روز یکشنبه هفته جاری نیز با این‌که برخی رسانه‌ها به طور مبهم و بدون نام بردن از منبع معتبری از اجرای این مصوبه در روز گذشته خبر می‌دادند، تا پایان زمان چاپ روزنامه‌های معتبر کشور، اظهارنظر متقن و قابل اتکایی در این باره اعلام نشد، اما حدود ساعت 22 توضیحات سخنگوی دولت دراین باره منتشر شد؛ توضیحاتی که درهمان نگاه نخست جالب و قابل توجه به نظر می‌آید زیرا دولت در عین حال که اجازه افزایش 30 درصدی قیمت نان به نانوایان را داده و نان را برای مردم گران کرده است، اما می‌گوید نقشی در گرانی قیمت نان ندارد! در همین حال دولت زوایای دیگری از برنامه را خود برای آینده قیمت نان نیز اعلام کرد، زیرا به گفته مقامات ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت این افزایش 30 درصدی مقدمه‌ای است تا برخی نانوایی‌ها به طور کامل در قیمت‌گذاری نان تولیدی خود آزاد بوده و آرد را نیز از دولت آزاد بخرند؛ طرحی که قدرت خرید مردم، حلقه مفقوده آن است.

توضیحات دولت

سخنگوی دولت یکشنبه شب در باره اصلاح نرخ نان و افزایش آن به میزان حداکثر 30 درصد در استان‌های مختلف، توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمدباقر نوبخت پس از پایان جلسه هیات دولت اظهار کرد: دولت هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت نان ندارد و یارانه خرید گندم را همانند سابق پرداخت خواهد کرد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با اشاره به تلاش دولت برای حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نان تصریح کرد: دولت برای این‌که نان با کیفیت و قیمت مناسب در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد هر سال به این محصول یارانه اختصاص می‌دهد.

وی ادامه داد: امسال نیز بالغ بر 7000 میلیارد تومان برای خرید نان یارانه اختصاص یافته است.

وی با بیان این‌که دولت گندم را از کشاورزان هر کیلو 1050 تومان خریداری می‌کند و با وجود قیمت تمام شده آن که به رقم 1160 تومان می‌رسد آن را به قیمت 465 تومان در اختیار کارخانه‌های آردسازی و نانوایی‌ها قرار می‌دهد گفت: در حالی که این قیمت‌ها چند سالی است ثابت مانده، گزارش‌هایی از استان‌های مختلف به دولت رسیده است که برخی نانواها با توجه به افزایش هزینه‌های جانبی نظیر افزایش قیمت سوخت و دستمزد کارگر، نان را بی‌کیفیت یا کمتر از وزن مقرر شده تحویل شهروندان می‌دهند.

سخنگوی دولت ادامه داد: در سه سال اخیر قیمت بسیاری از کالاها و خدمات متناسب با نرخ تورم افزایش یافته، این در حالی است که قیمت نان ثابت مانده و این موضوع موجب بروز مشکلاتی برای کارخانه‌های آردسازی و نانوایی‌ها شده است.

نوبخت تصریح کرد: دولت همچنان پرداخت یارانه گندم به قیمت هر کیلو 665 تومان را در اختیار کارخانه‌های آردسازی و نانوایی‌ها قرار خواهد داد اما این اجازه را به نانوایی‌ها در استان‌های مختلف خواهد داد تا بر اساس اقتضائات هر استان به منظور جبران مابه‌التفاوت افزایش هزینه‌های جانبی، قیمت نان را تا حداکثر 30 درصد افزایش دهند.وی با تاکید بر این‌که استانداران این افزایش قیمت را مدیریت خواهند کرد، ابراز امیدواری کرد شکایات مربوط به کاهش کیفیت نان یا کم شدن وزن نان کاسته شود و نانوایان که از زحمتکش‌ترین اقشار جامعه هستند نیز متضرر نشوند.

نوبخت با بیان این‌که دولت در سال گذشته بالغ بر چهار میلیون و 400 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری کرده است، گفت: با توجه به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم این رقم در سال‌جاری دو میلیون تن افزایش خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: پرداخت یارانه به کشاورزان باعث شده است دولت به جای واردات گندم از کشورهای دیگر این محصول را در داخل تهیه کند و بر همین منوال در سال آینده هر کیلو گندم را 1150 تومان از کشاورزان خریداری خواهد کرد.

معاون رئیس‌جمهور گفت: این تصمیم به استان‌ها ابلاغ شده است و آنها می‌توانند از فردا یا چند هفته دیگر متناسب با شرایط استان در بحث هزینه‌ها، این تصمیم را اجرایی کنند که حداکثر افزایش قیمت تا 30 درصد خواهد بود.

نوبخت اظهار کرد: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بر نحوه اجرای تصمیم نظارت خواهد کرد و باید همه تلاش کنیم به گونه‌ای عمل شود که هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده و هم عرضه‌کنندگان نان متضرر نشوند.

اعلام قیمت انواع نان در استان تهران

در همین حال، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، قیمت جدید انواع نان سنتی در استان تهران را که از دیروز (دوشنبه) اجرا شده، اعلام کرد.

یدالله صادقی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: از دیروز قیمت هر قطعه نان سنگک با چانه 650 گرمی 8000 ریال، نان بربری با چانه 600 گرمی 7000 ریال، نان لواش با چانه 170 گرمی 2250 ریال و نان تافتون سنتی با وزن 280 گرم 4250 ریال قیمت‌گذاری شده که از امروز توسط نانوایان قابل اجراست.

وی با اشاره به قیمت‌های جدید آرد تحویلی در کارخانه به نانوایان گفت: از دیروز هر کیلوگرم آرد 12 درصد سبوس‌گیری 8000 ریال، آرد 15 درصد سبوس‌گیری 8150 ریال، آرد 18 درصد سبوس‌گیری 8300 ریال و آرد 21 درصد سبوس‌گیری 8450 ریال به نانوایان عرضه شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، با اشاره به تعیین قیمت‌های جدید انواع نان صنعتی، نیز افزود: قیمت انواع نان فانتزی نیز 30 درصد نسبت به قیمت مصوب سال 1392 افزایش خواهد داشت که این موضوع با توجه به دربرگیری انواع نان صنعتی، نرخ این نوع نان‌ها نیز در روزهای آینده از طریق اتحادیه‌های مربوط اعلام خواهد شد.

صادقی با اشاره به مصوبه چهاردهم آبان ماه هیات وزیران و پیشنهاد معاونت اجرایی رئیس‌جمهور در خصوص تشکیل کارگروهی در هر استان به منظور نرخ‌گذاری جدید نان، گفت: قیمت‌های جدید نان در استان تهران نیز در کارگروه استان به ریاست استاندار، معاون برنامه‌ریزی استاندار و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت (دبیر)، رئیس سازمان جهادکشاورزی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مرکز استان، رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان، مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی در استان، رئیس اتاق اصناف مرکز استان و رئیس هیات مدیره اتحادیه نانوایان تعیین شد.

اولین گام برای آزادسازی قیمت نان

از سوی دیگر، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت علت اصلی افزایش 30 درصدی قیمت نان را افزایش هزینه خرید تضمینی گندم و هزینه نانوایان اعلام کرد و گفت: اولین گام برای آزادسازی قیمت نان برداشته شد.

به گزارش ایسنا، مجتبی خسروتاج در برنامه پایش یکشنبه شب شبکه یک سیما اظهار کرد: در 30 ماه گذشته افزایش قیمتی در نان نبوده و این در حالی است که در این مدت در بخش خرید گندم از کشاورزان بابت قیمت‌های تضمینی افزایش نرخ داشته‌ایم.

وی افزود: در سال 1391 قیمت خرید گندم 420 تومان، سال گذشته 800 تومان و در سال زراعی اخیر 1050 تومان بود بنابراین افزایش قیمت در خرید تضمینی گندم داشتیم و کارخانه‌های آرد نیز به دلیل افزایش دستمزد و بعضا به دلیل خریدهای ارزی که حالا نرخ خرید ارز هم بالا رفته، به صورت کلی افزایش هزینه داشتند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: صنعت نانوایی هم به دلیل مشکلاتی که در بخش دستمزد و بالا رفتن قیمت حمل و نقل داشتند، شاهد افزایش هزینه بودند.

خسروتاج بیان کرد: از سوی دیگر مصرف‌کنندگان از کیفیت نان رضایت آن چنانی ندارند. بعضی از افراد به دلیل این‌که سایز نان‌ها کوچک شده و کیفیت نان مطلوب آن چیزی که می‌خواهند نیست، ناراحت هستند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: در نتیجه کل صنعت نان همراه ذی‌نفعان از شرایط موجود ناراضی هستند. این صنعت نیاز به یک جراحی اساسی دارد تا شرایط رقابتی در آن ایجاد کنیم و در این شرایط نان مورد نظر مردم با کیفیت آردهای مشخصی تولید می‌شود.

خسروتاج گفت: افزایش قیمت نان دو قسمت است. اولین قسمت این افزایش، پیش‌بینی هزینه‌ های ناشی از افزایش قیمت گندم و آرد نانوایی‌ها بود که در اختیار استانداری‌ها قرار داده شده و حداکثر تا سقف 30 درصد باید افزایش می‌یافت.

وی عنوان کرد: بعضی از استان‌ها سال گذشته 5 درصد افزایش قیمت نان داشته‌اند؛ بنابراین امسال نسبت به قیمت‌های سال 1392 حداکثر تا سقف 30 درصد می‌توانند افزایش داشته باشند.

خسروتاج در‌باره قسمت دوم طرح افزایش قیمت نان نیز گفت: قسمت دوم طرح، اجازه دادن به نانوایی‌هایی است که علاقه‌مندند تا با قیمت تمام شده آرد یا گندمی را که یارانه‌ای نباشد تامین کرده و در این چارچوب نان تولید کنند و بفروشند. بالا بردن کیفیت، شرطی است که نانوایی‌ها به سمت آزادپزی بروند و مواد مورد نیاز خود را به صورت آزاد تهیه کنند و محصول را نیز آزاد بفروشند.

سقف افزایش فقط 30 درصد؟

افزایش قیمت نان دیروز در حالی اعلام شد که سخنگوی دولت برای آن سقف 30 درصدی اعلام کرده است. با این حال مقایسه بهای قیمت قبلی نان باقیمت‌های رسمی که از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران به ایرنا اعلام شده، نشان می‌دهد رشد قیمت نان بیش از 30 درصد است و متوسط افزایش قیمت 4 نوع نان در تهران 38.5 درصد است بنابراین به نظر می‌رسد اعداد اعلام شده در این بخش از دقت لازم برخوردار نیست ولذا باید از دولت خواست اطلاع‌رسانی خود را از یک کانال رسمی انجام دهد تا مردم اسیر قیمت‌های گوناگون والبته سوءاستفاده‌هایی که ممکن است از این قبل انجام شود، نشوند.

گروه اقتصادی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
بازنشسته ...
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
۰
۰
این هم از دولت تدبیر و امید فاجعه است
گران كردن بالای نرخ تتتتتتتتتتتتتتتورم
افزایش حقوق زیر نرخ تتتتتتتتتتتتتورم .
معنی عدالت راهم فهمیدیییییییییییم.
saman
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
۰
۰
میشه یك دفعه همه محصولات رو گرون كنید یك دفعه شوك به مردم وارد نكنید.
از فردا شروع میشه كرایه تاكسی، اتوبوس گرانی دو برابر.
به خدا خسته شدم كاش یك كم، فقط یك كم خودتونو جای مردم عادی میذاشتین ببینین چقدر سخت میشه یك زندگی رو مدیریت كرد.
تو قم كه كرایه تاكسی به 550 تومان برای یك مسیر كوتاه رسیده، هیچ تاكسی با اشتیاق بقیه این نرخ رو نمیگیره و 600 نومان حساب میكنه، بارها و بارها با 137 و تاكسیرانی تماس گرفتم به این مشكلات رسیدگی كنه اما فقط میگه كه شماره فلان ماشین رو بردارین به ما بدین. آخه نمیگه همه مشكل را دارن یك تاكسی یا فلان نیست.
از امروز با این گرانی نان مطمنم كرایه ها دوباره افزایش پیدا میكنه. دست شما هم درد نكنه. حتما پیشرفت میكنیم.
خزایی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
۰
۰
2*2 چند
میگن 30 % بیشتر حق افزایش قیمت نان را ندارند آنوقت بربری 500 تومانی را اعلام كردن 700 تومان . یا سوادتون اشكال داره یا مردم را ...... فرض كردین. با عرض پوزش
reza
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
۰
۰
با سلام در شیراز نرخ تمام نانها دو برابر شده.مثلا نان سنگ از ۵۰۰ تومان به ۱۰۰۰ تومان رسیده.خداییش این افزایش دو برابری كجاش ۳۰ درصده؟
تعادل
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
۰
۰
میشه قیمت رو به نرخ سابق برگردونید ؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها