سوار تاکسی چند ده میلیونی شده‌اید. خیابان‌ها تمیز و پر از نخل است. همه جا را هتل‌ها و پاساژهای رنگارنگ گرفته است و در خیابان‌ها ماشین‌های کمتر از صد میلیون تومان دیده نمی‌شود. به مقصد که می‌رسید ساختمان مورد نظرتان آن دست خیابان است.
کد خبر: ۷۴۳۵۰۲
دیدنی‌ترین جزیره ایران

راننده به جای این‌که همین طرف و هر جا که دلش خواست نگه دارد، می‌رود و از محل مجاز دور می‌زند و شما را درست در جای مناسب پیاده می‌کند. کمکتان می‌کند وسایلتان را پیاده کنید و می‌رود. همین‌طور بی‌هدف دلتان می‌خواهد به آن طرف خیابان بروید. سرتان را پایین می‌اندازید و وسط خیابان می‌روید. همه ماشین‌ها و بویژه تاکسی‌ها ـ نه، سرشان را بیرون نمی‌آورند فحش بدهند ـ از چند متر جلوتر سرعت مجازشان را هم کم می‌کنند و با احترام و لبخند می‌ایستند تا شما رد شوید. شک نکنید، اینجا هم ایران است!

اگر اهل طبیعت‌گردی، مناطق دور از زرق و برق تمدن، شب‌مانی در چادر و کیسه خواب، سفر ارزان با جاذبه‌های طبیعی دست نخورده و بافت تاریخی بکر هستید، کیش را فراموش کنید، اما اگر دنبال یک تجربه متفاوت هستید و سربازی نرفته‌اید یا اصلا همین‌طور و بدون هیچ دلیل خاصی خاک میهن‌تان به عنوان مقصد سفر بیش از هر جای دیگری در جهان برایتان اولویت دارد، کیش دست‌کم برای یک بار دیدن مقصد خوبی است. البته کسانی که از سال‌های دورتر و روزهای آغازین رونق کیش این جزیره زیبا را دیده‌اند، معتقدند از همه نظر سطح تجمل و حتی نظافت جزیره و خودمانی‌تر بگوییم «کلاس» کیش نسبت به قدیم پایین آمده است، اما هنوز هم از این نظرها تقریبا با هیچ جای دیگری در ایران قابل مقایسه نیست. در کیش هیچ ساختمانی را با معماری معمولی نمی‌بینید. دست کم تلاش شده است همه تفریحات لوکس در جزیره فراهم باشد، خیابان‌ها تا جای ممکن سبز و شیک بوده و همه ساختمان‌ها شکل و شمایل مدرن داشته باشد.

اگر اهل ساعت‌ها قدم زدن در پاساژهای مدرن هستید در کیش تا روزها بیکار نمی‌مانید. بویژه که در برخی کالاها از جمله اقلام آرایشی ـ بهداشتی، اگر خوب بگردید یا از باتجربه‌ها آدرس دقیق و درست بگیرید می‌توانید خریدهای پرسودی داشته باشید. یک کرم مرطوب‌کننده یا برطرف‌کننده چروک دور چشم که در تهران به قیمت۱۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسد اینجا حدود ۷۵ هزار تومان است و شنل زنانه‌ای که حدود ۹۰ هزارتومان در بازارهای تهران به فروش می‌رسد اینجا با 35 هزار تومان می‌شود خرید. البته همین تفاوت قیمت مثبت در خرید اجناس اینچنینی، وقتی نوبت هزینه‌های روزمره می‌رسد برعکس می‌شود. ممکن است برای خرید یک استکان یکبار مصرف چای لیپتون ۵۰۰۰ تومان پرداخت کنید. یک ماهی کباب خیلی معمولی ۸۰ هزارتومان برایتان آب بخورد، یک بستنی ۱۵۰۰ تومانی را به شما ۳۵۰۰ تومان بفروشند و نیازی هم به ذکر دلیل نداشته باشند: اینجا کیش است. این موضوع را بیش از هر چیزی در هزینه‌های حمل و نقل می‌توانید ببینید. خب در عوض چون کیش منطقه آزاد است آخرین مدل‌های روز را به راحتی در خیابان‌ها می‌توانید ببینید و حتی سوار شوید. برخی از این ماشین‌ها را می‌توانید بدون راننده و با قیمتی از حدود روزانه ۱۴۰ هزارتومان به بالا کرایه کنید. البته اگر اهل رفت و آمد زیاد هستید و زحمت پیاده‌روی هم به خودتان نمی‌دهید، هزینه عادی استفاده از تاکسی خیلی کمتر از این نخواهد بود. هفت، هشت بار که در شهر جا به جا شوید اگر یکی دوتا از این جابه‌جایی‌ها در مسافت‌های طولانی و بیشتر از یک کورس معمولی باشد کرایه‌تان به صدهزار تومان خواهد رسید.

از آنجا که کیش جزیره‌ای در میان آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس است لابد دلتان تماشای دریا هم می‌خواسته که به کیش آمده‌اید. اگر دوست دارید در میان جمعیت باشید سری به اسکله تفریحاتی بزرگ کیش بزنید. در اطراف این اسکله رستوران‌ها و باجه‌های خوردنی فروشی هست، روی اسکله فانوس‌های بزرگی می‌فروشند که می‌توانید یکی بخرید روشن کنید و به هوا بفرستید و آسمان اسکله را با فانوس‌ها نورانی کنید، می‌توانید شلوارتان را کمی بالا بزنید و چند قدمی در آب‌های زلال ساحل بی‌نهایت تمیز کنار اسکله قدم بزنید و از شفافیت آب و تمیزی ماسه‌ها تعجب کنید و بازتاب نورهای رنگارنگ اطراف اسکله در آب را تماشا کنید. تفریحاتی هم هست مثل دوچرخه‌سواری، موتورسواری و... در مسیرهای تعیین شده که می‌توانید آنها را تجربه کنید یا صرفا از شادی و هیاهوی جمعی که برای گذران ساعاتی خوش اینجا جمع شده‌اند، لذت ببرید.

اگر هم ترجیح می‌دهید هنگام تماشای ساحل کمی در خلوت بگذرانید به ساحل مرجانی بروید. جدای از زیبایی بی‌اندازه طبیعت ساحل مرجانی و صخره‌ای که کمی در دل دریا ارتفاع گرفته و می‌توانید از بالای آن آب‌های خلیج فارس را تماشا کنید، فضای خلوتی هم هست که می‌توانید ساعت‌ها در آن بنشینید و از تماشای زیبایی‌های ساحل زیبا و تمیز کیش لذت ببرید؛ ساحلی که شکست نورش درموج‌ها روی کف ماسه‌ای و مرجانی دریا نیز تکرار می‌شود و یک رقص نور طبیعی بی‌مانند را پیش رویتان می‌گذارد.

اگر هوس کرده‌اید از میان هتل‌های شیک و رستوران‌های گرانقیمت و بازارهای پرزرق و برق بیرون بزنید خوب است پیش از غروب آفتاب سری به غرب جزیره بزنید و غروب آفتاب را پشت کشتی کمرشکسته یونانی که سال‌هاست اینجا به گل نشسته و به نوعی نمادی از ساحل نیلی‌رنگ کیش شده است تماشا کنید. رو به روی همین کشتی و آن دست جاده کناره، جنگلی با درختان بومی هست که اگر ساعتی به میانشان بروید و ساکت و با دقت بنشینید، می‌توانید آواز بیش از ۲۰ نوع پرنده را تشخیص دهید که در قلب طبیعت شادمانه می‌خوانند. اگر صبر و حوصله و دقت و البته بخت کافی داشته باشید ممکن است علاوه بر همین پرنده‌ها آهوهای خرامان کیش را هم ببینید که فعلا از ساختمان‌سازی‌های روز به روز کیش جان سالم به در برده‌اند، اما مشخص نیست تا سال دیگر نیز این صداها گوشتان و آن آهوها چشمانتان را نوازش دهد. همین حکایت را هم روستای قدیمی و بکر «باغو» دارد. جدای از افسانه‌های گره‌خورده با نام ننه باغو (که هنوز با دخترش در خانه‌ای میانه روستا زندگی می‌کند) و مسجد ساخت سال ۹۸۰ هجری و بافت قدیمی روستا که حالا چند دامدار و یکی دو باغچه کوچک همه دار و ندار روستا شده‌ است، درختان قدیمی پیچیده و در هم لور هم هستند که از تنه تا برگ ساقه‌های نازک انبوه و درهمی هستند که آدمی را یاد خانواده دکتر ارنست می‌اندازد. مردی هم هست که کجاوه‌آرایی می‌کند. چند کجاوه کوچک دارد که با نوار پارچه‌ای صورتی دورتادور میله‌هایش را می‌پیچد تا زیبا شود. غروب نشده کجاوه‌ها را می‌گذارد روی شترهای کوچک و بزرگش و راه می‌افتد به سمت کشتی یونانی. جایی که مسافران از راه‌های دور آمده‌اند به تماشای غروب و شاید، شاید ۵۰۰۰ تومانی هم خرج کنند که سوار کجاوه‌های مرد شترچران شوند. بیشتر مردم هم شاید مرد و قطار شترهایش با کجاوه‌های خالی را تماشا کنند که در غروب می‌روند؛ از خط ساحلی تمیز و مرجانی تا روستای قدیمی و افسانه‌ای ننه باغو و درختان انبوه و پیچ در پیچش... .

مسعود بُربُر / چمدان (ضمیمه آخر هفته روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها