فصل چهارم کاوش‌های باستان‌شناسی شهر زیرزمینی نوش‌آباد در کاشان به کشف مجموعه بی‌نظیری از ساختار آبرسانی شهری مربوط به قرون میانه اسلامی منجر شد.
کد خبر: ۷۴۳۰۵۴
کشف مجموعه تاریخی بی‌نظیری در نوش‌آباد

زهرا ساروخانی، سرپرست پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی نوش‌آباد با اعلام این خبر گفت: این کشف در کنار دیگر آثار شناسایی‌شده شهر زیرزمینی، نظیر پایاب، قناب و دستکندهای منشعب از آن مجموعه بی‌نظیری را بوجود آورده که راه را برای ثبت جهانی آن آسان و هموار می‌کند.

وی افزود: قابلیت تبدیل این کارگاه بعد از حفاری‌های باستان‌شناسی به سایت موزه آب از دیگر ویژگی‌های مهم آثار بدست آمده در این فصل است. با توجه به مطالعه و شواهد به دست آمده تاکنون قدمت آثار کشف شده به دوره صفوی و قبل از آن (ایلخانی ـ سلجوقی) می‌رسد.

این باستان‌شناس تاکید کرد: یکی از شاهکارهای دستکند شهر تاریخی نوش‌آباد، علاوه بر شهر زیرزمینی نحوه آبرسانی به خانه‌های مسکونی در دوره صفویه و قبل از آن است.

وی افزود: شواهد بدست آمده در کاوش‌های باستان‌شناسی این فصل،تعداد طبقات این شهر را به چهار طبقه رسانده که به وسیله چاه‌های عمودی به یکدیگر متصل می‌شوند.

به گفته ساروخانی از دیگر کشفیات این کاوش پله‌های دستکند است که در بعضی قسمت‌ها در اختلاف سطح‌ها ایجاد شده است.

به گفته این باستان‌شناس، حجم قابل توجه سفال‌های بدست آمده، طی فصل‌های دوم و چهارم در برگیرنده تمام روش‌های سفالگری در همه قرون اسلامی بوده است.

ساروخانی افزود: اهمیت و جایگاه ویژه شهر کاشان در صنعت سفالگری در سطح ملی و جهانی پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی نوش‌آباد را بر آن داشت تا تهیه بانک اطلاعاتی سفال اسلامی از مجموعه به دست آمده را در محل ساختمان پایگاه در دستور کار خود قرار دهد که بعد از تکمیل و طی مراحل اداری، به مراکز مطالعات سفال دوران اسلامی تبدیل خواهد شد.

فصل چهارم کاوش باستان‌شناسی در شهر زیرزمینی نوش‌آباد مدت 30 روز و با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و اعتبار مالی شهرداری نوش‌آباد به طول انجامید.‌‌ (خبرگزاری میراث فرهنگی)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها