در شرایطی که برگزارکنندگان سی و سومین جشنواره فیلم فجر سعی دارند با برنامه‌ریزی منظم و دقیق، این دوره را باکیفیت‌تر از سال‌های قبل برگزار کنند، اما دیروز نخستین حاشیه دامن این جشنواره را گرفت و در پی حذف سیمرغ بلورین بهترین عکس از بخش جوایز، انجمن عکاسان سینمای ایران با انتشار بیانیه‌ای تهدید به تحریم این رویداد کرد.
کد خبر: ۷۴۲۹۹۵
جشنواره بدون عکس فیلم فجر

به گزارش جام‌جم، در حالی که اعضای هیات انتخاب در این روزها مشغول بازبینی و انتخاب آثار برای حضور در بخش‌های رقابتی سی و سومین جشنواره فیلم فجر هستند و از سوی دیگر فیلمسازان هم شب و روز تلاش می‌کنند تا فیلم‌هایشان را در زمان تعیین شده به دبیرخانه جشنواره ارائه کنند، حذف سیمرغ عکس از جوایز جشنواره باعث اعتراض شدید و صدور بیانیه‌ای از سوی انجمن عکاسان سینمای ایران شده است.

انجمن عکاسان سینمای ایران در پی فراخوان بخش تبلیغات و تغییرات ایجاد شده این بخش در سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و حذف سیمرغ عکس، اعتراض خود را به این تغییرات که حاصلی جز ایجاد فضای ناامیدی و بی‌انگیزه شدن عکاسان حرفه‌ای سینما نخواهد داشت، اعلام کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «حرفه عکاسی سینما از همان بدو تولد جایگاهی خاص در هنر سینما برای خود یافت. برای پی بردن به اهمیت عکس باید گفت، عکس فیلم قوی‌ترین شیوه ارتباط فیلم با مخاطبان است. هنگامی که پیش تولید یک پروژه حرفه‌ای سینمایی آغاز می‌شود، عکاس فیلم به عنوان یکی از نخستین عوامل اصلی فیلم و زودتر از برخی همکارانش در زمان تولید حضور دارد. عکاس فیلم نه فقط در زمان فیلمبرداری، هم‌نفس با تمامی عوامل پیش می‌رود بلکه پس از تولید و تا سال‌ها به عنوان تنها دارنده بانک جامع و کامل آن فیلم همچنان درگیر آن پروژه خواهد بود. سینماگران بزرگی چون همایون اسعدیان، محمود کلاری و امیر نادری در آغاز عکاس سینما بوده‌اند و هستند عکاسانی که در سال‌های بعد از آنها در زمینه‌های دیگر بیشتر خواهیم شنید.

مصرانه خواستاریم که عکس فیلم همانند دیگر رشته‌ها در همان سال، با همان داوران، در همان روز و با همان میزان جوایز مورد ارزشیابی و قدردانی قرار گیرد یا این‌که بقیه رشته‌ها را همین‌گونه به بخش‌های مواد شنیداری، مواد دیداری، مواد اجرایی و... در سال بعد پس از اکران و بعد از توزیع در سوپرمارکت‌ها با داوران جداگانه و با جوایز متفاوت داوری کنید.

ما اعضای انجمن عکاسان سینمای ایران تا زمان رعایت حقوق، شأن و جایگاه عکاسی فیلم در جشنواره فیلم فجر، از شرکت در این جشنواره خودداری کرده و به این وسیله اعلام می‌داریم عکس‌های ارسالی از طرف دفاتر پخش (طبق فراخوان جشنواره سی و سوم) به هیچ وجه مورد تائید و انتخاب عکاسان سینما نبوده است.در خاتمه امیدواریم دبیر محترم جشنواره به این موارد با درایت و دوراندیشی توجه خاص نشان دهد.

با انتشار این بیانیه اعتراضی که حتی خبرش در اخبار روزانه و مهم سایت جشنواره منعکس نشده است، باید دید مسئولان جشنواره می‌توانند راهی برای حل این مشکل و برقراری دوباره آرامش پیدا کنند یا این‌که این رویداد بزرگ سینمایی دو ماه پیش از شروع دستخوش حاشیه می‌شود.

معارفه و هماهنگی هیات انتخاب

این حاشیه در شرایطی به وجود آمده که مسئولان جشنواره فیلم فجر مسیر خود را برای برگزاری جشنواره‌ای باکیفیت طی می‌کنند.علیرضا رضاداد، دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر در جلسه معارفه و هماهنگی اعضای هیات انتخاب بخش‌های رقابتی سینمای ایران این رویداد که دیروز به‌طور جداگانه برگزار شد، تاکید کرد: هیات انتخاب به عنوان نماینده فعالان سینما باید اعتماد همگان را جلب کند و مظهر اعتماد جامعه سینمایی باشد.به گزارش واحد ارتباطات و اطلاع‌رسانی سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، در این جلسات که با حضور اعضای هیات‌های انتخاب بخش مسابقه سینمای ایران و مستند به صورت جداگانه برگزار شد، علیرضا رضاداد با تشکر از اعضای هیات‌های انتخاب با اشاره به این‌که جشنواره فیلم فجر بهترین فرصت برای تمام فعالان سینمای ایران به شمار می‌رود، تاکید کرد: این جشنواره برآیند هویت جامعه سینمایی کشور محسوب می‌شود؛ به همین دلیل باید تلاش کرد تا هم سینماگران و هم مردم با سلایق مختلف آن را متعلق به خود بدانند.

رضاداد با اشاره به این‌که سبد سینمای ایران گاهی متفاوت با پیش‌بینی‌هاست، گفت: جشنواره فیلم فجر در هر دوره شاهد تغییراتی بوده و در این دوره نیز امیدواریم شاهد کشف استعدادها و آثار درخشانی باشیم.

او تصریح کرد: تغییرات اعمال شده در مقررات جشنواره امسال و تدوین آیین نامه اختصاصی برای انتخاب و داوری از ویژگی‌های این دوره است که باری را از روی دوش هیات انتخاب برخواهد داشت.

روزی 3 فیلم؛ سهم هیات انتخاب

ناصر باکیده، مدیر دبیرخانه جشنواره هم با اشاره به مدت زمان یک ماهه برای بازبینی آثار گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده به طور متوسط روزانه سه فیلم از سوی اعضای هیات انتخاب دیده می‌شود. دکتر حسین کرمی یکی از اعضای هیات انتخاب بخش سینمای ایران فیلم فجر در این مراسم با اشاره به آیین نامه هیات انتخاب گفت: آیین‌نامه ارائه شده به هیات انتخاب می‌تواند برای دانش و سوابق دبیرخانه بسیار مفید فایده باشد، در صورتی که این آیین‌نامه در سال‌های آینده به صورت نسخه کامل و جامع به عنوان تجربه مکتوب در اختیار اعضای هیات‌های انتخاب و داوری قرار گیرد، امری ستودنی است.

احمد امینی، کارگردان تلویزیون و سینما هم به عنوان یکی دیگر از اعضای هیات انتخاب بخش سینمای ایران سی‌و سومین جشنواره فیلم فجر در مراسم معارفه اعضای هیات انتخاب با اشاره به این‌که صنعت فیلمسازی تحولات بسیاری داشته، افزود: امروزه کارگردانان فقط برای افزودن بر کارنامه هنری خود فیلم تولید نمی‌کنند و فیلمسازان جوان گاهی با خلق ایده‌های بی‌نظیر اقدام به تولید یک فیلم خوب می‌کنند که این امر نشان از پیشرفت در حوزه سینما دارد و از همین رو مسئولیت هیات انتخاب را سنگین‌تر می‌کند.

در جلسه هیات انتخاب بخش سینمای ایران احمد امینی، رسول صدرعاملی، حسین کرمی، محمدعلی باشه آهنگر، محمد احسانی، مجید رضابالا و بهنام بهزادی حضور داشتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها