نتیجه مذاکرات هسته ای چه خواهد شد؟

لحظات نفسگیر برای سیاستمداران و رسانه ها در وین

در هفتمین و آخرین روز از مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای 1+5 و واپسین ساعات مهلت مقرر، وزیران خارجه هفت کشور مذاکره کننده، برای دستیابی به تفاهم نهایی در وین بسر می برند. در همین حال، صدها خبرنگار نیز خود را به پایتخت اتریش رسانده اند تا نتایج این نشست حساس و تاریخی را بطور زنده برای مخاطبان خود در سراسر جهان مخابره کنند.
کد خبر: ۷۴۱۹۷۷
لحظات نفسگیر برای سیاستمداران و رسانه ها در وین

به گزارش جام جم آنلاین، علاوه بر محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران که از شش روز پیش به وین آمده است، جان کری وزیر خارجه آمریکا، فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه، فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان ، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و وانگ ایی وزیر خارجه چین نیز در وین هستند.

حجم بالای محورهای مذاکره و محدودیت زمان موجب شده که روز گذشته ، بنا بر برگزاری سه دیدار به طور همزمان باشد. امروز دوشنبه نیز از یک سو شش کشور طرف مذاکره با ایران ، دو به دو و یا همگی با یکدیگر مذاکره می کنند و از سوی دیگر با دیپلمات های ایرانی دیدار و گفت و گو خواهند داشت.

به گزارش ایرنا، نخستین دیدار صبح دوشنبه را ظریف و همتای چینی اش داشتند. سپس وزیر خارجه ایران با کاترین اشتون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت و گو کرد .

پس از آن اعلام شد که جان کری به دیدار محمد جواد ظریف خواهد رفت تا برای دومین بار از شب گذشته تاکنون به طور دو جانبه و بدون حضور نفر سوم با یکدیگر گفت و گو کنند.

سپس کشورهای 1+5 با هم مذاکره خواهند کرد و پس از این دیدار، شش کشور با هیات مذاکره کننده ایرانی پشت یک میز خواهند نشست تا راه حل ها برا ی اختلافات باقی مانده را بررسی کنند.

در لابلای این مذاکرات هم سرگئی لاوروف با همتای چینی خود وانگ ایی دیدار می کند، ضمن آن که جان کری نیز با وانگ ای دیدار خواهد داشت.

مذاکرات پیاپی و نفسگیر

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به وین، جان کری، فیلیپ هاموند، لوران فابیوس، فرانک والتر اشتاین مایر، سرگئی لاوروف و وانگ یی به ترتیب وزیران خارجه آمریکا، انگلیس، فرانسه ، آلمان، روسیه و چین پیش از دیدار با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران با یکدیگر نشست 6 جانبه ای خواهند داشت.

ظریف هفتمین روز مذاکرات وین 8 را که در واقع آخرین روز مهلت تعیین شده برای مذاکرات جامع هسته ای است، با دیدار با وانگ یی وزیر خارجه چین آغاز کرد و از پس از آن مذاکرات دو جانبه خود با کاترین اشتون هماهنگ کننده 1+5 را آغاز کرده است.

هفت روز است که تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان به ویژه ظریف، سخت ترین و فشرده ترین روزهای کاری خود را در تاریخ دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را می گذارنند که این سختی و فشردگی امروز و امشب بیش از پیش خواهد بود.

ظریف در مواجهه با وزرای خارجه 6 قدرت جهان، در حال مذاکره برای تثبیت حقوق حقه هسته ای ملت ایران است تا به یک بحران غیر ضروری در جهان از طریق مذاکره خاتمه دهد.

به گزارش ایرنا، از روز گذشته، نشانه های مثبت بیشتری برای دستیابی طرفین به توافق دیده می شود.

حضور کری و همزمان دیدارهای حضوری، تلفنی و ویدئو کنفرانس وی با وزرای خارجه کشورهای حوزه خلیج فارس و نیز سایر وزرای خارجه جهان از دیدگاه بسیاری دیپلمات ها و تحلیلگران نشانه آن است که او در پی متقاعد کردن کشورهایی است که چندان از حصول توافق میان ایران و آمریکا خرسند نیستند تا آنجا که سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی روز گذشته به وین آمد و در هواپیمای شخصی اش با کری در فرودگاه بین المللی اتریش دیدار و گفت و گو کرد.

اگرچه دستگاههای تبلیغاتی و رسانه های غرب از نخستین روز مذاکرات وین 8 با سناریوهای مختلف سعی در غیرواقعی جلوه دادن فضای مذاکرات و تاکید بر «تمدید» مذاکرات دارند اما تیم مذاکره کننده هسته ای ایران همچنان می گوید که بر دستیابی به توافق تمرکز دارد و تمدید در دستور کار نیست.

حضور 500 خبرنگار در وین

در همین حال، گزارش می رسد شمار خبرنگارانی که برای پوشش خبری و تصویری مذاکرات هسته ای به وین آمده اند، امروز دوشنبه به رقم 500 نفر رسیده است.

منابع آگاه به خبرنگار ایرنا گفتند این تعداد در روز سه شنبه هفته گذشته و در نخستین روز مذاکرات 250 بود که الان به 500 رسیده است.

تیم مذاکره کننده ایرانی به ریاست محمد جواد ظریف از سه شنبه هفته گذشته در وین بسر می برد.

مهلت مقرر برای مذاکره ایران و کشورهای 1+5 شامگاه دوشنبه به پایان می رسد.

ایران تاکنون اعلام کرده که خواهان تمدید نیست و در مذاکرات متمرکز بر دستیابی به توافق است و به تمدید فکر نمی کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها