راهکارهایی برای غلبه بر احساس تنهایی

هیچ کم‌وکسری ندارم اما تنهام؛ خیلی تنها

جوان ۲۸ ساله ای هستم که ۶ سال پیش ازدواج کردم و یک فرزند دختر دارم. در زندگی‌ام هیچ کم و کسری ندارم ولی همیشه فکر می‌کنم تنها هستم و فردی کنارم نیست. لطفا راهنمایی کنید.
کد خبر: ۷۴۱۹۳۶
هیچ کم‌وکسری ندارم اما تنهام؛ خیلی تنها

جام جم سرا به نقل از خراسان: تنها بودن وضعیتی است که می‌تواند گاهی سازنده و گاهی مخرب باشد. اگر تنهایی به تولید فکر، ایده، هنر و خلاقیت منجر شود هوشمندانه است، اما اگر این وضعیت به احساس تنهایی یا نداشتن دوست و همدم منجر شود، یک مشکل در زندگی محسوب می‌شود و رنج آور است. در ادامه علت‌های احساس تنهایی در افراد مورد بررسی قرار می‌گیرد. شما می‌توانید با کشف علت احساس تنهایی در خودتان به فکر راه حل باشید.


شاید به شما توجه نمی‌شود:
شاید احساس می‌کنید که مورد بی‌توجهی دیگران قرار گرفته‌اید. نداشتن مهارت بیان خواسته‌ها و نیاز‌ها، باعث احساس تنهایی می‌شود. وقتی شما به خوبی نتوانید نیاز‌ها و احساسات مثبت یا منفی خود را در ارتباط با دیگران بخصوص همسرتان بیان کنید، احساس می‌کنید مورد بی‌توجهی دیگران قرار گرفته‌اید. در این وضعیت، شما احساس می‌کنید که فردی شما را نمی‌بیند یا به خاطر رفتار‌های خوب از دیگران تایید یا قدردانی دریافت نمی‌کنید و همین باعث ناراحتیتان می‌شود.


شاید با مهارت ارتباط کلامی آشنا نیستید:
مهارت ارتباط کلامی موثر با دیگران نیز یکی از انواع مهارت‌های مورد نیاز در زندگی است که اگر فاقد این مهارت باشیم، دچاراحساس تنهایی می‌شویم؛ چون نمی‌توانیم به درستی در محافل خانوادگی و فامیلی جای خود را باز کنیم و مورد توجه و ارتباط دیگران قرار بگیریم؛ بنابراین تلاش کنید با کسب این مهارت، بیشتر در جمع‌های فامیلی و دوستانه حاضر شوید.


شاید دوست یا همدم ندارید:
گاهی احساس تنهایی ناشی از نداشتن دوست یا همدم است. داشتن دوست در محیط‌های اجتماعی، کاری، فرهنگی، مذهبی و ورزشی کمک می‌کند تا احساس تنها بودن نکنیم. وجود دوستان صمیمی در هر یک از این زمینه‌ها، سبب می‌شود در هنگام سختی‌ها و مشکلات دچار حس بی‌پناهی و تنهایی نشویم بلکه به حمایت دیگران امیدوار هم باشیم.


شاید افکار منفیتان را کنترل نمی‌کنید:
وجود برخی افکار منفی نیز، گاهی سبب احساس تنهایی در افراد می‌شود. افکاری مانند «هیچ فردی مرا دوست ندارد»، «هیچ فردی به من توجه نمی‌کند» یا «من همیشه تنها هستم» باعث می‌شود که احساس تنهایی در شما بیشتر شود. تا حد امکان به محض شکل گیری چنین افکاری در ذهنتان، محیط را ترک کنید یا با همسرتان ارتباط تلفنی برقرار کنید تا این حس در شما کاهش یابد.


با توجه به نکاتی که مطرح شد، دقت کنید در کدام زمینه دچار مشکل هستید. سپس به رفع مشکل خود بپردازید. در برقراری روابط عاطفی سالم با اطرافیان به خصوص همسر و فرزندتان تجدید نظر کنید تا بتوانید ارتباط بهتری برقرار کنید. همچنین با ایجاد برنامه‌های تفریحی، مذهبی و روابط فامیلی به همراه خانواده‌تان بر احساس تنهایی خود در اجتماع غلبه کنید. (زهره حسینی - کار‌شناس ارشد مشاوره خانواده)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
بیكار
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
۰
۰
به احتمال زیاد در زندگتان عزیزی فوت كرده كه قبلا به او وابستگی شدیدی داشتید.
چون من هم احساس تنهایی میكنم
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها