مشکل آب شش روستای منطقه زیودار پلدختر به گونه ای است که در برخی مواقع روستائیان مجبورند برای تهیه آب آشامیدنی سالم و بهداشتی به شهر مراجعه کنند و دانش آموزان مجتمع این منطقه نیز به دلیل مشکل یاد شده با خود آب به مدرسه می برند.
کد خبر: ۷۴۱۱۲۷
وقتی دانش آموزان، آب به مدرسه می برند

اهالی روستاهای منطقه زیودار از توابع شهرستان پلدختر سالهاست با مشکل آب آشامیدنی دست و پنجه نرم می کنند که انتظار می رود چاره اندیشی جدی در این زمینه از سوی مسئولان صورت گیرد.

رسول آزادی، دهیار روستای منطقه زیودار پلدختر گفت: مدت هشت سال است چشمه قبلی به علت بارندگی های کم و خشکسالی متعدد خشک شده که شرکت آب و فاضلاب روستایی حدود دو سال پیش مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان برای تامین آب آشامیدنی روستاهای منطقه زیودار هزینه کرده است.

وی افزود: این در حالیست که از این پروژه آبرسانی تنها لوله کشی و منبع آب آشامیدنی نصب شده و دو سال است که پروژه به حالت تعطیل در آمده است.

آزادی با بیان اینکه شبکه داخلی آب روستا باید وصل شود که این امر نیاز به اعتبار دارد، افزود: در حال حاضر اهالی منطقه با مشکل جدی کمبود آب آشامیدنی دست و پنجه نرم می کنند و از این موضوع رنج می برند.

وقتی روستائیان برای تامین آب به شهر می روند

دهیار روستای زیودار با بیان اینکه قرار شد ۱۵۰ نفر از اهالی روستاها برای انعکاس مشکلات خود به مرکز استان بروند که ما مانع رفتن این عده شدیم، گفت: این منطقه شامل لیتبر زیودار، سرنجه زیودار، زیر انبار و طاق عباسعلی و دو روستای دیگر است که با مشکل آب آشامیدنی مواجه هستند.

عضو شورای روستای سرنجه زیودار نیز گفت: تاکنون از پروژه آبرسانی به زیودار تنها بخشی از کار و لوله کشی صورت گرفته و مابقی کار مانده است.

حاتم هاشمی زاده گفت: اهالی روستاهای منطقه در مضیقه کمبود آب آشامیدنی هستند به طوریکه باید برای تهیه آب آشامیدنی به روستای زورانتل و یا شهر پلدختر بروند.

وی افزود: تهیه آب آشامیدنی به این شکل علاوه بر اتلاف وقت و انرژی و پیمودن مسافت، موجب متحمل شدن ضرر و زیان روستائیان شده و خطرات جاده هم مزید بر علت است.

هاشم طرهانی ساکن روستای تاق عباس علی سرنجه زیودار نیز گفت: برای روستاهای تاق عباسعلی، زیر انبار، لیتبر، تشمورت، برد سر و آمیران از مجتمع آبرسانی کوثر لوله کشی انجام شده که مدت سه سال است روند اجرای عملیات این پروژه کند است.

نامه نگاری برای تکمیل مجتمع آبرسانی روستاها

وی گفت: لوله وارد روستا و منبع آب هم تعبیه شده ولی توجهی به تکمیل این طرح آبرسانی نمی شود که از مسئولان تقاضا می شود مشکل اهالی مناطق زیودار را حل کنند.

وی افزود: نماینده مجلس و امام جمعه هم به روستاهای منطقه آمده و مشکلات اهالی را از نزدیک مشاهده کردند و به مسئولان نامه نگاری شد ولی اقدام عملی در راستای رفع مشکل صورت نگرفته است.

طرحانی گفت: بزرگان روستا وقتی دیدند که مشکل همچنان به قوت خود باقی است نامه ای به استاندار، نماینده مردم در مجلس و فرماندار تهیه و تنظیم کردند تا به داد اهالی برسند.

کیومرث آزادی ساکن روستای لیتبر زیودار پلدختر نیز گفت: اهالی روستا سال ۸۵ هزینه انشعاب آب آشامیدنی پرداخت کرده اند ولی هیچگونه اقدام عملی صورت نگرفته است.

وی افزود: ۳۶۰ دانش آموز مجتمع شهید باقرنژاد سرنجه زیودار با مشکل آب آشامیدنی روبرو هستند که این تعداد دانش آموز به وسیله بطری آب با خود به آموزشگاه می برند که گاهی موجب می شود کتاب های آنها خیس شود.

آزادی گفت: بارها مشکلاتمان را با مسئولان در میان گذاشته ایم ولی از اقدام خبری نیست.

مشکل آب شرب سه هزار روستایی

بخشدار معمولان با تائید مشکل آب آشامیدنی روستاهای منطقه زیودار گفت: پروژه آبرسانی از دو سال گذشته آغاز شده و در این راستا ۸۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

صمد چراغی پور با بیان اینکه مشکل ممکن است از مجتمع آبرسانی کوثر باشد که آب آشامیدنی آن کم است، افزود: اخیرا ۲۰ لیتر آب از چشمه دوم به چشمه اول اضافه شده تا مشکل کمبود آب آشامیدنی رفع شود.

وی گفت: در حال حاضر مشکل اصلی نیمه تمام رها شدن پروژه آبرسانی به این منطقه است که دولت امسال از منابع مختلف اعتبار پیش بینی کرده تا در اولین فرصت پیمانکار انتخاب شده و کار را ادامه دهد.

چراغی پور افزود: چنانچه اعتبار مصوب تخصیص یابد پروژه در اواخر سال ۹۳ یا اوایل سال ۹۴ این پروژه به بهره برداری خواهد رسید.

وی گفت: حدود سه هزار نفر در روستاهای تاق عباسعلی، سرنجه، لیتبر، زیر انبار و غیره ساکن هستند که در گذشته از یک چشمه معروف به چشمه «لیت انبار» آب آشامیدنی خود را به صورت سنتی و از درون مخزن با یکسری شبکه غیر استاندارد تامین می کردند.

چراغی پور افزود: این روستاها زیر پوشش آب و فاضلاب روستایی قرار ندارند و تاکنون آب بها هم پرداخت نکرده اند که قرار است با احداث شبکه و خط انتقال جدید زیر پوشش آب و فاضلاب روستایی قرار گیرند تا هم آب بها بپردازند و هم دولت به آنها خدمات ارائه کند.

بخشدار معمولان اظهار داشت: هم اکنون اهالی روستاهای منطقه زیودار برای تامین آب آشامیدنی از مخزن سنگ و سیمانی و یک چشمه محلی استفاده می کنند.

تکمیل مجتمع آبرسانی ۱۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

رییس آب و فاضلاب روستایی پلدختر نیز گفت: روستاهای زیودار با ۶ روستا، ۳۶۲ خانوار و جمعیت یکهزار و ۵۴۸ نفر در حال حاضر از آب چشمه استفاده می کنند.

حمید بهاروند افزود: قرار است آب آشامیدنی اهالی این روستاها از مجتمع آبرسانی کوثر تامین شود که تا کنون ۸۰۰ میلیون تومان برای این کار هزینه شده است.

وی گفت: برای ساخت ایستگاه پمپاژ، مخازن و ادامه کار به ۱۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

بهاروند با بیان اینکه برای احداث ایستگاه های پمپاژ و شبکه های داخلی روستا که طراحی و نقشه برداری شده اند به اعتبار نیاز است، افزود: در حال حاضر تجهیزات ایستگاه پمپاژ و تامین برق به مناقصه گذاشته شده است.

رییس آب و فاضلاب روستایی پلدختر گفت: در صورت تخصیص اعتبار مشکل آب آشامیدنی روستاهای مجتمع زیودار تا اوایل سال ۹۴ حل می شود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها