زایمان به روش سزارین، بچه‌دار شدن زنان را محدود می‌کند

لطفا سزارین کنید؛ من از زایمان طبیعی می‌ترسم!

یک نوزاد کوچولو می‌تواند زندگی‌تان را پر از شادی کند، اما پذیرش مسئولیت هم کار راحتی نیست. اگر می‌خواهید صاحب فرزند شوید، هر هفته با ما همراه باشید. از اولین گام تا تولد فرزندتان باشما خواهیم بود.
کد خبر: ۷۴۰۹۷۰
از زایمان ‌در ‌آب‌ چه ‌می‌دانید؟

جام جم سرا: به طور کلی عدم چرخش جنین و تولد با پا یا ته (نمای بریج) یا عرضی قرار گرفتن جنین، جفت سر راهی (جفت جلو یا خیلی پایین باشد)، عدم پیشرفت زایمان، وجود خطر جانی برای مادر بر اثر زایمان یا برای جنین (مثلا جنین مدفوع دفع کند و ضربان قلبش کاهش یابد) و تنگی لگن مادر از جمله عواملی است که خانم باردار را مجبور به انجام سزارین می‌کند.

اما این‌که ترس از زایمان طبیعی دلیل سزارین باشد، باور بسیار غلطی است و برای کاهش درد باید تقاضای بی‌دردی داده شود نه جراحی. مثلا ایجاد محیط خصوصی در کاهش اضطراب زایمان و تسهیل فرآیند زایمان از اهمیت زیادی برخوردار است.

در حین انجام زایمان در محیط خصوصی، بیمار از سوی ماما به طور مرتب کنترل می‌شود و از لحاظ روحی و عاطفی نیز مورد حمایت قرار می‌گیرد.

در این میان بسیاری از خانم‌ها همواره این سوال را مطرح می‌کنند که آیا زایمان در آب موجب کاهش ترس و درد ناشی از زایمان طبیعی می‌شود؟ باید گفت زایمان در آب به عنوان یک روش غیرتهاجمی، غیردارویی و طبیعی همراه با کاهش بالقوه درد زایمان است و اثر بی‌وزنی آب باعث به وجود آمدن فشار یکسان بر تمام اعضای بدن می‌شود.

از طرفی انجام زایمان در آب به مراتب آسان‌تر از زایمان روی تخت است و از میزان مداخلات پزشکی حین زایمان کاسته خواهد شد. اثرات آرامش‌دهنده آب نیز باعث کاهش اضطراب، ترس مادر و درد زایمان می‌شود.

همچنین از اثرات مثبت زایمان در آب می‌توان به احساس سبک وزنی، شناوری، توانایی تحرک بیشتر، قابلیت قرار گرفتن در وضعیت‌های مختلف، مشارکت فعال در روند زایمان، کاهش ترس، خشم و اضطراب اشاره کرد. البته شرکت در کلاس‌های آمادگی زایمان هم موجب تشویق مادران به انجام زایمان طبیعی می‌شود.

در واقع هدف از برگزاری کلاس‌های آمادگی زایمان، آشنایی خانم‌های باردار با پروسه زایمان و کاهش ترس آنها نسبت به زایمان طبیعی است؛ چرا که ثابت شده است ترس از زایمان و استرس، بر سیر زایمان تأثیر می‌گذارد و باعث افزایش درد می‌شود.

در این کلاس‌ها که از هفته بیستم بارداری آغاز و تا هفته سی و هفتم بارداری ادامه می‌یابد، راهکارهایی از قبیل چگونگی نفس کشیدن در دوران بارداری و هنگام زایمان، روش‌های ریلکسیشن برای کاهش درد، تقلا نکردن و... به خانم‌ها آموزش داده می‌شود.

همه موارد گفته شده کاهش استرس و درد هنگام زایمان را به همراه دارد. در عین حال، روش‌های مختلف طب سوزنی، طب فشاری و زایمان در آب نیز در این کلاس‌ها مورد بحث و آموزش قرار می‌گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها