راهنمای زوجین:‌ اثبات زوجیت و دریافت خرجی از مرد دوزنه

خرجی خودم هیچ، شوهرم یک جوراب هم برای فرزندم نمی‌خرد!

برای اثبات وجود رابطه عقد موقت لازم است دادخواستی در این خصوص به دادگاه خانواده تقدیم شود. دادگاهی که این دعوا را از شما خواهد پذیرفت و به اصطلاح حقوقی، صلاحیت رسیدگی به این موضوع را دارد، دادگاهی خواهد بود که همسر موقت شما در حوزه آن اقامت دارد.
کد خبر: ۷۴۰۵۶۷
روش‌های اثبات زوجیت در ازدواج موقت

جام جم سرا به نقل از ایران: شما به عنوان نشانی محل اقامت وی می‌توانید نشانی خانه یا محل کارش را در دادخواست بنویسد، البته در انتخاب نشانی دقت کنید. محلی را انتخاب کنید که رفت و آمد به دادگاه مربوط به آن برای شما آسانتر باشد و در ضمن مطمئن باشید اوراقی که دادگاه به آن نشانی می‌فرستد، به دست همسرتان خواهد رسید.
نکته بسیار مهم در دعوای اثبات زوجیت این است که چون این دعوا از اهمیت زیادی برخوردار است و از نظر حقیقی دعوی پیچیده‌ای محسوب می‌شود این احتمال وجود دارد که تعیین تکلیف نهایی در مورد آن حتی چند سال طول بکشد و به دلیل اعتراض مکرر طرف مقابل، پرونده به دادگاه تجدید‌نظر استان و حتی دیوان عالی کشور فرستاده شود.
به خاطر اهمیت و حساسیت موضوع، بر‌اساس آیین‌نامه اجباری شدن وکالت، شما برای طرح این دعوا به طور حتم باید وکیل داشته باشید. هرگز تصور نکنید که این تکلیف بیهوده و سنگین است، زیرا حضور یک وکیل آگاه و مسلط می‌تواند درصد موفقیت شما را تا حد زیادی افزایش دهد و موجب شود که در نهایت و به رغم پرداخت حق‌الوکاله، وقت و هزینه کمتری صرف کنید.
پس از انتخاب وکیل، دقت کنید که همه اطلاعات مربوط به ازدواج موقت خود را با صداقت کامل و وسواس در اختیار او قرار دهید. هرگونه دست‌نوشته یا هر دلیلی که وجود نوعی ارتباط میان شما و طرف مقابل را ثابت کند، می‌تواند مفید باشد.
به عنوان مثال اگر طرف مقابل برای سکونت شما خانه‌ای تهیه کرده، می‌توانید از صاحبخانه بخواهید که این موضوع را شهادت دهد یا اگر سندی دال بر خرید یا اجاره خانه مزبور به نام همسرتان در دسترس دارید، آن را ارائه دهید. شهادت افرادی که از وجود این رابطه آگاه بوده‌اند نیز می‌تواند مفید باشد، پس بهتر است شهود تا حد امکان از بستگان نزدیک شما نباشند.
شهادت همسایگان، دوستان یا همکاران می‌تواند بسیار مؤثر باشد. همچنین اگر برای اجرای صیغه شرعی به محضرهای شرعی یا نزد افراد روحانی رفته‌اید، می‌توانید با یافتن عاقد، گام مهمی در راه اثبات رابطه بردارید و موقعیت خود را تثبیت کنید. در هر صورت به شما پیشنهاد می‌شود در همان زمان انعقاد عقد از همسر خود بخواهید که برای ثبت ازدواج یا حداقل تنظیم یک سند عادی تحت عنوان صیغه‌نامه که مشخصات شناسنامه‌ای هر دو نفر، مدت عقد، مهریه و سایر شرایط ازدواج در آن به روشنی قید شده و به امضای شما و همسرتان و دو شاهد رسیده باشد، اقدام کنید.
شما نیز یک نسخه از آن را دریافت و در محل مطمئنی نگه دارید. اگر چنین مدرکی را در اختیار داشته باشید، انکار رابطه برای همسرتان بسیار مشکل خواهد بود. از آنجا که مهریه یکی از شرایط ضروری برای ازدواج موقت است، اگر آن را دریافت کرده و دلایلی در این خصوص دارید، به عنوان مثال چکی به نام شما صادر کرده، مدارک مربوطه را به دادگاه ارائه دهید، زیرا این امر می‌تواند این احتمال را در ذهن قاضی تقویت کند که میان شما و طرف مقابل ارتباطی وجود داشته که بر‌اساس این رابطه، مبلغی را به شما پرداخت کرده است.


پرسش و پاسخی درباره عقد موقت

آیا در عقد موقت می‌توان تمکین را به شرط ارث بردن در نظر گرفت یا خیر؟
خیر در عقد موقت، تمکین در برابر مهر است، مشروط کردن آن به بردن ارث بر‌اساس قانون نامشروع است. در نتیجه چنین شرطی باطل و بی‌اثر است، پس عقد صحیح است.


آیا مهر زوجه غیر دائم (موقت) عندالمطالبه قابل دریافت است یا خیر؟
با توجه به اینکه در عقد موقت، مهر قابل مطالبه بودن، از ارکان مهم به شمار می‌رود، به همین خاطر مطالبه قابل دریافت است، بنابراین قبل از رابطه زناشویی، نصف مهر و بعد از آن تمام مهر قابل دریافت است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
۰
۰
من با یه دختری عقد موقت كردم,با سند ازدواج موقت جایی رو بهمون اجاره میدن كه بمونیم؟

نیازمندی ها