درگذشت «مرتضی پاشایی»، خواننده پاپ، چالش‌ها و واکنشهایی متفاوتی را به وجود آورد. تازه‌ترین رخداد، جنجالی در شبکه‌های اجتماعی و بویژه اتفاقی است که در صفحه «هانیه توسلی»، بازیگر سینما کلید خورده است. برخی معتقدند کار‌شناسان مرتبط باید بررسی و تحلیل کنند که چرا چنین عکس‌العمل‌هایی در رفتار اجتماعی و فرهنگ عمومی ما بروز کرده و بسرعت نیز در حال شیوع است.
کد خبر: ۷۴۰۱۸۱
خط و نشان علاقه‌مندان «پاشایی» برای «هانیه توسلی»

جام جم سرا به نقل از کافه سینما: «من آقای پاشایی رو نمی شناختم. یعنی نه کارهاش رو شنیده بودم نه خودش رو از نزدیک دیده بودم. سبک و مدل موسیقی‌اش هم که الان می شنوم دوست ندارم. ولی دلم می سوزه. جیگرم کبابه. از مرگ جوون‌ها بیزارم.»
ابن‌ها جملات ابتدایی پست هانیه توسلی در صفحه اینستاگرامش است، یادداشتی که باعث شد کامنتهای مخالف زیادی پای این پست ثبت شود. کامنتهایی تند و بعضا همراه با الفاظ رکیک از سوی کامنت‌گذارانی اکثرا خشمگین که به زعمشان به خواننده محبوب آن‌ها توهین شده است، رفتاری که پیش از این و البته به مراتب آرام‌تر و کم حاشیه‌تر در صفحه بهرام رادان شاهدهش بودیم.

البته با خواندن کامل یادداشت هانیه توسلی هیچ گونه توهینی به مرتضی پاشایی و یا هوادارانش به چشم نمی‌خورد، هانیه توسلی تنها درخواست کرده که دیگران برای او تعیین تکلیف نکنن که تسلیت بگوید یا نه. که ظاهرا به مذاق طرافداران پاشایی خوش نیامده است.


متن کامل یادداشت هانیه توسلی و سپس چند کامنت مخالف وی را بخوانید:


«من آقای پاشایی رو نمی شناختم. یعنی نه کارهاش رو شنیده بودم نه خودش رو از نزدیک دیده بودم. سبک و مدل موسیقی‌اش هم که الان می شنوم دوست ندارم. ولی دلم می سوزه. جیگرم کبابه. از مرگ جوون‌ها بیزارم. کم هم نیست الان متاسفانه. خودم هم داشتم تجربه‌اش رو. از دست رفتن جوون وحشتناکه. ولی واکنش مردم به نظرم عجیبه. زیادیه. عادت ندارم تسلیت بگم. دردی رو دوا نمی کنه. کسایی که میان اینجا و به من می گن چرا تسلیت نمی گی هم نمی فهمم. اگه خانواده‌اش رو می شناختم از نزدیک حتمن به اون‌ها تسلیت می گفتم. مثل مجید بهرامی که خیلی دوست و همکار مشترک داریم و خیلی شخصی تسلیت گفتم به خودشون. ملت عجیبی هستیم. اینجا برای من تعیین تکلیف نکنید لطفن. به اندازه ی کافی حال و روزم بد هست. لطفن هم با تنوین نمی نویسم. دلیلش هم صد بار گفتم. ممنون از بقیه ی دوستان که مهربون و با محبت هستند و همیشه به من لطف دارند.»


چند کامنت انتهایی این پست که تا این لحظه نزدیک به پنج هزار کامنت پای آن ثبت شده است:
-یه سری طرفدار مشترک داشتی که متاسفانه لیاقت نداشتی نگهشون داری، شاید یه تسلیت کوچیک از طرف خودت باعث می‌شد تصویر زیباتری از سیرتت روی قلبشون حک کنی، شما هم یه روزی می‌میری چه خوبه بعد از مرگ یه هنرمند واقعا خدابیامرزی از ته دل بگیم.

- اتفاقا منم نه از... شما نه از بازی کردنت خوشم می‌اد جدی گفتم و رک مثل خودت.

-واقعا خیلی گستاخ هستید شما باید الگو باشید در ضمن سنی هم ازتون گذشته به نظرتون با این حرفا خیلی متفاوت به نظر می‌این؟ نه فکرتون اشتباهه.

-وااااااا چه چیییییی تو دخترررررر!!! اولا که تسلیت نگفتنت چیزی از محبوبیت مرتضی کم نکرد، دوم اینکه خانوم بازیگر به اصطلاح مردمی، حالا نخواستی تسلیت بگی اوکی نگفتی، که اصلا مهم نیست. نیاز نبود بیای پست بزاری. نگفتی تموم شد رفت دیگه پست گذاشتنت چیه؟ سوم اینکه خب چی؟ دوست نداری سبک موسیقیشو این به مردم چه ربطی داره که اومدی جار می‌زنی؟ چقد بد خودتو از چشم انداختی. در ضمن بازیات پیش خیلیا داغونه. واست آرزو می‌کنم روزی به اندازه مرتضی محبوب شی البته بعید می‌دونم.

-منظور خانوم توسلی از واکنش، احساسات مردم نیست، اینایی که میان تو پیج‌ها توهین می‌کنن به بهونه تسلیت نگفتن، رو می‌گه. آخه مگه تسلیت گفتن زوریه؟؟

-فقط متاسفم باشه شما خاصی. شما متفاوتی، این روزا واسه خودتونم پیش می‌اد پس انتظار تسلیت نداشته باشید

-شما به عنوان یه بازیگر وظیفه داری به طرفدارای مشترک خودتون و آقای پاشایی تسلیت بگی.

-اظهار نظر متفاوت، مستقل و معتدل شما بسیار عالی است رفتار ما ایرانی‌ها در بسیاری از زمینه‌ها از تعادل خارج شده.


* همانطور که پیش‌تر گفتیم، تعداد کامنتها بسیار زیاد است و لحن بیشتر آن‌ها مشابه کامنتهای بالا و بعضا تند‌تر. اینکه چرا فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به سمت و سویی رفته است که پست سادهٔ یک بازیگر و اظهارنظرش که در آن توهینی هم به چشم نمی‌خورد، اینچنین واکنش‌های تندی به دنبال دارد، جای تامل بیشتری دارد.


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲۳
م
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
۰
۰
هركس برای خودش شخصیت و نظر خاصی داره. بنظرم نباید برا كسی تعیین تكلیف كرد. بالاخره ایشون تشخیص دادن اینجوری رفتار كنند. شاید بهتر باشه تو زندگی شخصی دیگران كمتر دخالت بكنیم. مرسی
حمید كلباسی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
۰
۰
هنرمندان گلهای خودروی جامعه هستند كه هیچكس برای شكوفایی آنها زحمتی نكشیده اما نباید توقع داشت یك ملت در سوگ یك هنرمند خون گریه كنند ، اگر هر كدام از ما در هر موقعیت اجتماعی كه هستیم فقط به وظیفه خود عمل كنیم ثمرات آن بسیار ارزشمند خواهد بود .
مردم
United States
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
۰
۰
بعضی از مردم ایران كلا جا اینكه كارخودشونو انجام بدن همش تو كار بقیه سرك میكشن.فضول ترین آدمهای دنیا همین بعضیهان.....
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
۰
۰
بالاخره گذشته از هنرمند بودن ما همه انسان هستیم غم و اندوه دیگران دل ما رو هم به درد میاره، به هر حال آقای پاشایی جوان بودند این اتفاق دردناك بود، خانم توسلی خودشون دوست دارن خدای نكرده تو جوونی با چنین بیماری از دنیا برن؟ آنچه بر خود نمی پسندی به دیگران هم مپسند.
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
۰
۰
ما انسانهایی با عقاید متفاوت هستیم نباید به افكار و عقاید و نظر دیگران توهین كنیم زنده را تا زنده است باید به فریادش رسید ور نه بر سنگ مزارش آب پاشیدن چه سود دوستان گرامی نگذاریم ایرانی بودنمان خدشه دارتر شود
من
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
۰
۰
به نظر من هر كسی عقیده ای داره اما میتونه با ادب تر وخارج ازغرور حرفشو بزنه.من خودم به شخصه از این رفتارشون خوشم نیومد وازچشمم افتادن.آدمی كه آخرش ناچاره به مرگ تن بده نباید منم منم داشته باشه وبا تكبر صحبت كنه.خانم محترم مردم به خاطر اینكه هنرمندی گفتن تسلیت بگید. حالا ناراحت میشی كه چی؟یعنی مقامتون از مرحوم پاشایی بالاتره.اون خدابیامرز هیچ ادعا وغروری نداشت بهتره این رفتار سرلوحه شماباشه خانم محترم
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
۰
۰
خیلی ها از نظر قلبی مهم هستن و با عطوفت ولی بی صدا میمیرن.از قدیم گفتن مرگ فقیر صدا نداره
به هر حال خدا همه درگذشتگان رو رحمت كنه همینطور آقای پاشایی رو.ولی این دلیل نمیشه كه كسی شخص خاصی رو دوست نداره به اجبار دیگران باید دوست داشته باشه.این نهایت خودخواهی است.موفق باشید
حسین قراگوزلو
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
۰
۰
با سلام،
در فرهنگ و آداب و رسوم ملت ما در وهله اول رعایت ادب جای ویژه داره كه متاسفانه نسل كنونی كم كم داره اونو از زندگیش پاك می كنه! بعد هم نظر شخصی هر فردی محترمه. یكی از عزاداری خوشش نمیاد یكی از جشنها، یكی از موسیقی های سبك جدید خوشش نمیاد و عده ای به این نوع سبك خو گرفتن. جبهه گیری دردی رو دوا نمی كنه و تحمیل كردن ها هم راه بجایی نمی ببره. ما ایرانیان همیشه به تاریخ و فرهنگ هزاران ساله خود می بالیم ، پس باید برای حفط سنن و آداب بكوشیم و با زبان ادب با یكدیگر سخن بگوئیم. جامعه هنرمندان از هر نوع آن ، جای ویژه ای در دلهای مردمان سرزمین ها دارند. خداوند روح مرحوم پاشایی رو قرین رحمت الهی بفرمایند و برای همه هنرمندان عزیزمون هم عمر با عزت و سلامتی و موفقیت عطا فرمایند. هنرمندان سرمایه های ملتها هستند.
بهنام
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
۰
۰
بنظرم چیزی نگفته كه بشه بزرگش كرد همه واسه خودشون نظری دارن. به همه باید احترام گذاشت اما در كشورمان بزرگان زیادی رفته اند اینقد رسانه ای نكرده بودن.ازخلبانان و فرماندهان گرفته تا بازیگران تلویزیون وسینما وشاعران و نویسندگان و....بنظرم باید در سوگ كسانی نشست كه منفعت كشور با رفتنش لطمه زده می شود.
رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
۰
۰
در حیرتم از مرام این مردم. تا هست به ذلت بكشندش به جفا، گر مرد به عزت ببرندش سر دست
مرتضی پاشایی ملكیان
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
۰
۰
سلام منم مرتضی پاشایی ام اما با اون مرحوم نسبتی ندارم و تشابه اسمی هست تو ایران مرتضی پاشایی زیاد داریم هر چند من فامیلم پسوند داره ولی شاید باور نكنید تا همین چند وقت پیش نمی دونستم همچین خواننده ای با این نام یا اینطور بگم هم نام من وجود داره اما كاری به خانم هانیه توسلی ندارم خصوصن كه برای ایشون به عنوان یك هنرمند احترام قائلم ولی خیلی از هنرمندانی كه در مراسم تدفین ایشون بودن یا پیام دادن و تسلیت گفتن استفاده از نام مرحوم برای افزایش محبوبیت خودشون بوده و این یك سیاست واقعی هست و كارشون هم درست بوده ولی یكی مثل خانم توسلی نخواسته از این سیاست استفاده كنه اشكالی داره؟
ستاره
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
۰
۰
اصلا مهم نیست مرتضی عزیز اینقدر طرفدار داشته كه نیازی به تسلیت گفتن این خانوم نداشته
آخه این خانم بازیگر اینقدرها مهم و مشهور نیستن كه بخوان نظری در این مورد بدن
نینا
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
نه تو رو خدا آقای پاشایی هنرمند جهانی بودن!!! خدا بیامرزدش... اگر خودشون زنده بودن از این همه موج هیجان پوچ در تعجب باقی می موندن...خوش بحالش رفت و از این دنیای بی منطق خلاص شد.
فرجام
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
۰
۰
هنرمند هنرمند است فرقی نمیكند بازیگر باشد یا كارگردان یا فیلمنامه نویس یا خواننده مهم هنری است كه در وجود او عجین شده است مرتضی پاشایی در نوع خود برای من مانند یك برادر بود كما اینكه مرحوم جمیله شیخی هم همچون خواهر بود هر آن كس كه به نام نیك از میان رفت برای من عزیز است چه بهتر بود كه خانم توسلی نیز اینگونه فكر می كرد
مرتضی پاشایی ملكیان
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
۰
۰
ستاره خانوم ایشون یك هنرمند هستند به نظر شما اینقدرمهم نبودند كه بخوان تسلیت بگن یا نگن
من و شما هم یه ادم معمولی هستیم كه به اندازه ی خانوم توسلی هم طرفدار و جایگاه اجتماعی نداریم پس مهم نیست این دعواها را ادامه بدیم و با كامنت های جورواجور برای دیگران تكلیف تعیین كنیم.دستور بدیم به چالش بكشیم یا بازخواست كنیم.
به خودمون احترام بذاریم
ستاره
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
۰
۰
آقای ملكیان بعضی وقتها ادمای معمولی مانند من و شما ادبمون خیلی بیشتر از اونایی است كه
جایگاه اجتماعی دارن بعدم تعیین و تكلیف دیگه چیه؟ مگه كسی بهش گفته نظر بده مودبانه
میتونسته نظر نده
زیبا
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
۰
۰
نیوشا با اون مشهوریتش و گلزار با اون معروفیتش با طرفدارای مرتضی همدردی كردن هانیه اسمش بازیگره
ارتان
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
۰
۰
اصلا لحن ادبیاتش غرور و حسادت رو فریاد میزنه البته خیلیا به این سوگواری میلیونیه بی سابقه مردم عزیزمون حسادت كردن. به هر حال این رفتارش تو ذهن همه میمونه مردم ما ادما رو خوب تشخیص میدن پس خواهشا زن زلیلها ازش طرفداری نكنن!
فرفرحان
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
۰
۰
خانم توسلی اگه خودشون دوست نداشتن كه پاشون به این جنجال ها كشیده بشه با دیدن این همه طرفدار های اقای پاشایی كامنت نمی گذاشتن شاید می خواستن با این كار از اون سیاست مشهورترشدن ولی با روش معكوس استفاده كنن تسلیت بگی اگه شما میای تو یه فیلم 1ساعته بازی میكنی و میری بدون كه صدای مرتضی لحظه به لحظه همراه این مردم و برای اونا نمرده
س ا م
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
۰
۰
دوستان گرامی یادمان باشد افراطی گری همیشه مایه ازار برای خود و دیگران است مرتضی پاشائی منش .كنش و رویه وصدایش برای من صنم بود دوستش داشته و دارم لیكن هیچ دلیلی برای معاندت با كسانی كه صراحتا و یا خفائتا ابراز عقیده میكنند نباید باشد. دوستان اینگونه برخوردها باعث میشود تا همه اعمال دیگران ظاهری شود وبا جامعه ای متظاهر و بدون راستی و درستی روبرو شویم و از خانم هانیه توسلی تشكركنیم كه اینگونه در ابراز عقیده شان صادق بودند و یادمان باشد كه از ایشان برای مراسم عزیزمان مرتضی دعوت ننمائیم
نیلوفر
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
۰
۰
من كاملا با نظر ستاره موافقم مرتضی پاشایی به اندازه كافی طرفدار داره كه نیازی به تسلیت گفتن خانم توسلی نداره خداوند رحمتش كنه......
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
۰
۰
من هم با نظر نیلوفرجون و ستاره جون موافقم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
در جامعه یه سری افراد متفكر وعمیق وخوش سلیقه داریم ویه سری عوام داریم كه فقط ظاهر پسند هستندوبه عمق ومحتوا كاری ندارندومتناسب باهمین افراد هم موسیقی خودش شكل گرفته یعنی موسیقی بی مایه برای افراد بیمایه.اگه بگی این موسیقی محتوا نداره بهت فهاشی میكنند چون عوام هستندوكاری هم نمیشه كرد چون بین درك اینها وموسیقی یك تناظر یك به یك برقرارشده.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها