دانشمندان ابزاری ساده اما قدرتمند ارائه داده‌اند که سلول‌های سرطانی زنده را پیش از این که آن‌ها در جایی از بدن مقیم شوند و توموری خطرناک را شکل دهند، در جریان خون شناسایی می‌کند.
کد خبر: ۷۴۰۰۴۶
ابزار ژنتیک‌محور شناسایی سلول‌های سرطانی

جام جم سرا به نقل از ایسنا: فنآوری NanoFlare نخستین رویکرد ژنتیک‌محور به شمار می‌رود که قادر به تشخیص‌دادن سلول‌های زنده تومور سرگردان در خون‌ از خود خون انسان است.

در بررسی‌های انجام‌شده دانشمندان دانشگاه نورث‌وسترن بر روی سرطان پستان، فناوری جدید به آسانی وارد سلول‌ها شد و در صوت وجود نشانگر ژنتیکی تومور در سلولی خاص، آن را روشن کرد. اساس این فناوری در واقع بر پایه اسیدهای نوکلئیک کروی ریزی است که هسته‌های نانوذره طلا دارد و هسته‌ها به جرقه‌های دی‌ان‌ای تک‌رشته‌ای مجهز هستند. این فناوری، پتانسیل تغییردادن قابل‌توجه مطالعه و درمان سرطان پستان و سرطان‌های دیگر در حالت کلی را دارد.

فناوری NanoFlare به گونه‌ای طراحی شده که کد ژنتیکی خاص مرتبط با سرطان را شناسایی می‌کند. سپس نانوذره هسته‌ این سیستم که قطر آن فقط 13 نانومتر است، وارد سلول می‌شود و هدفش را جستجو می‌کند. چنانچه هدف ژنتیکی در سلول حاضر باشد، NanoFlare به آن می‌چسبد و جرقه گیرنده‌ خود را ‌برای تولید سیگنال فلورسنتی آزاد می‌کند. پس از آن محققان می‌توانند سلول‌های سرطانی شناسایی‌شده را ایزوله کنند.

این موضوع که چنین فناوری در ماتریکس پیچیده خون انسان کارآمد است، پیشرفت بزرگی به شمار می‌آید، چون با کمک آن دانشمندان می‌توانند به دنبال تعداد کوچکی از سلول‌های سرطانی در خون بگردند و این موضوع مانند جست‌وجوی سوزن در انبار کاه است. جزئیات این دستاورد علمی در مجموعه مقالات آکادمی علوم امریکا قابل‌مشاهده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها