تهران رکورددار جهان در فرونشست زمین

پایتخت باید تخلیه شود! + عکس

وزیر نیرو هشدار داد:

تهران در خطر نشست زمین

وزیر نیرو نسبت به برداشت بیش از حد منابع زیرزمینی و مشکلات نشست زمین در دشت‌های تهران هشدار داد و گفت: در صورت عدم کنترل این موضوع، خطرات قابل توجهی زیرساخت‌های موجود تهران را تهدید خواهد کرد.
کد خبر: ۷۳۹۸۲۹
تهران در خطر نشست زمین

حمید چیت چیان امروز در همایش مدیریت منابع و مصارف آب با تشریح چالش‌ها و راهکارهای فعلی در بخش آب، گفت: امیدوارم با توجه به شرایط نامناسب کشور در بخش منابع آبی به راهکارهای عملی برای رفع این مشکل دست یابیم. این وزارتخانه به دنبال نظرات تئوری نیست بلکه به دنبال راهکارهای عملی است.

وزیر نیرو با بیان اینکه در کنار برداشت‌های بیش از حد از منابع زیرزمینی، موضوع نشست زمین در دشت‌های تهران از مشکلات است که در صورت عدم کنترل خطرات قابل توجهی را به زیرساخت های موجود در تهران وارد خواهد کرد، افزود: آلودگی منابع آب زیرزمینی و سطحی از دیگر چالش‌ های این بخش است و در حال حاضر امکان بهره برداری از بسیاری از چاه‌های آب تهران و کرج وجود ندارد.

وی، مصرف بالای سرانه آب شرب در کشور و فرسودگی تاسیسات آبرسانی و توزیع آب در شهرهای بزرگ را از دیگر چالش‌های این بخش عنوان کرد و گفت: عدم توازن هزینه ها و درآمدهای ناشی از تامین آب امکان بازسازی و بهسازی شبکه ها را سلب کرده است. راهکارهای متعددی برای جلوگیری از تمرکز جمعیت در این مناطق وجود دارد ولی متاسفانه تاکنون این راهکارها اثربخشی لازم را نداشته و روز به روز به جمعیت افزوده شده است.

چیت چیان، تفکیک شبکه آب شرب را از دیگر راهکارها عنوان کرد و افزود: به اذعان کارشناسان، اجرای طرح‌های فاضلاب و جمع آوری پساب حاصل از آن از دیگر راهکارهای موجود برای رفع این مشکل است.

وی، بازچرخانی آب را یکی از راهکارهای تعادل بخشی منابع آبی برشمرد و گفت: سیاست‌های تعرفه ای نیز می تواند در اصلاح و مدیریت مصرف موثر باشد و برای اجرایی کردن این راهکارها باید مسئله آب از بدنه وزارت نیرو به درون جامعه کشیده شود، چرا که این یک مسئله پیچیده اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و فنی است و نیازمند همکاری همه قوا و مردم است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه از تمام رودخانه هایی که امکان استحصال آب از آنها وجود داشت، سدهای لازم ساخته شده است، گفت: در جنوب رشته کوه های البرز امکان جدیدی برای استحصال وجود ندارد بنابراین مهمترین چالش پیش روی ما چگونگی تامین آب شرب تهران و البرز مرکزی است.

چیت چیان افزود: به دلیل محدودیت شدید منابع و استفاده متمرکز از آب موجود فشار زیادی به مناطق همجوار وارد شده است و آب‌های سد لار که متعلق به مازندران و آب سد ماملو که متعلق به ورامین و پاکدشت بوده، برای تهران به مصرف رسیده است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها