معاون سازمان محیط زیست:

آب تهران به نیترات آلوده نیست

دعوا بر سر سلامت آب پایتخت در شورای شهر

بالاخره، مردم تهران آب بخورند یا نخورند؟!

« ننوشید! خطر مرگ دارد! »، « بنوشید! خاطرتان جمع باشد!» ، خلاصه غائله آلودگی آب پایتخت نشین ها همین است که امروز رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران برگ تازه ای از آن را رو کرد و هشدار داد « به مسئولان برای اعتراف به آلودگی آب تهران، 24 ساعت مهلت می دهم و در غیر این صورت، اسنادی قانونی برای اثبات ادعایم فاش می کنم. » اما همچون گذشته، این ادعا بلافاصله از سوی سازمان آب و فاضلاب کشور و وزارت بهداشت رد شد.
کد خبر: ۷۳۹۷۹۲
بالاخره، مردم تهران آب بخورند یا نخورند؟!

به گزارش جام جم آنلاین، امروز نخستین باری نبود که رحمت الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر جلسات هفتگی شورای شهر را بهانه کرد تا به شهروندان هشدار دهد که آب تهران به شدت آلوده است و برای حفظ جان شان هم که شده باید از آب معدنی استفاده کنند.

این مسئول در گفتگوی اختصاصی با جام جم آنلاین بار دیگر همان گفته ها را تایید کرد و گفت که میزان نیترات آب مصرفی برخی مناطق آب تهران به حدی بالاست که مردم برای حفظ سلامت شان حتما باید آب معدنی بخورند.

حافظی از وزیر کشور خواست تا 24 ساعت آینده ، کمیته ای اضطراری با حضور مسئولان برای رسیدگی به مساله آلودگی آب تهران تشکیل دهد و تهدید کرد که اگر این کمیته تشکیل نشود اسنادی محرمانه از سوی یکی از سازمان های دولتی را در اختیار رسانه ها قرار می دهد که اثبات می کند میزان نیترات در آب تهران بیشتر از حد مجاز است.

او گفت: « یک ماه پیش هم به شرکت آب و فاضلاب درباره آلودگی آب تهران هشدار دادیم اما رسیدگی نکردند. اما حالا مستندات قانونی دارم .با این حال فعلا تمایلی ندارم آن اسناد محرمانه را رو کنم اما اگر دستگاه ها به تکذیب کردن ماجرا ادامه بدهند مجبورم منتشرشان کنم. »

« آب کدام مناطق تهران آلودگی شدید دارد ؟ » ، « مستندات قانونی نشان دهنده آلودگی آب ، از سوی کدام سازمان دولتی تایید شده است ؟ » ، « اسناد محرمانه ، چگونه در اختیار شما قرار گرفته است ؟» ، عضو شورای شهر به این پرسش ها پاسخ نداد. او گفت: « فقط بدانید که میزان نیترات در برخی مناطق آب تهران، از 50 پی پی ام هم بالاتر است. آن سازمان که اسناد را ارائه کرده است وزارت بهداشت نیست اما اسنادش معتبر است. »

او مسئولان وزارت بهداشت و آب و فاضلاب را خطاب قرار داد و تهدید کرد که اگر مستنداتش را فاش کند آنها که اخبار آلودگی آب پایتخت را تکذیب کرده اند ، باید به مردم پاسخگو باشند.

چند ماه پیش، سازمان آب و فاضلاب سه حلقه چاه آلوده را در منطقه 18 تهران با هشدار وزارت بهداشت مسدود کرد اما عضو شورای شهر امروز گفت مساله آلودگی آب برخی مناطق تهران فراتر از این ماجراست.

عضو شورای شهر : نوزادان آب تهران را بخورند ، می میرند

حافظی چند ماه پیش از این هم هشدار داده بود که نیترات موجود در آب تهران ممکن است برای نوزادان خطر مرگ داشته باشند و با ارایه آماری ثابت کرده بود که در سال گذشته 75 درصد آب مصرفی تهران ، تصفیه شده و 25 درصدش از چاه های عمیق بود که این میزان امسال به 58 درصد آب تصفیه شده و 42 درصد آب چاه رسیده و سال آینده نیز به 40 درصد آب تصفیه شده و 60 درصد آب چاه خواهد رسید.

پیشنهاد او این بود که به جای صرف روزانه 3 میلیارد تومان برای تصفیه اب تهران، آب شرب به شکل بطری های آب معدنی به مردم عرضه شود و آب لوله کشی صرفا برای مصارف بهداشتی به کار برود چرا که آمارها گواهی می داد فقط یک درصد از آب تصفیه شده تهران ، صرف شرب شهروندان می شود.

شرکت آب و فاضلاب : تکذیب می کنیم

جام جم آنلاین در پی اعلام این اخبار با حمیدرضا جانباز ، مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز گفتگویی اختصاصی داشت اما این مسئول وجود نیترات بالا را در آب تهران تکذیب کرد و گفت: « میزان نیترات آب شرب پایتخت ، بیشتر از حد مجاز نیست. این مساله را وزارت بهداشت نیز تایید کرده است . »

جانباز توضیح داد: ادعای آلودگی آب تهران با نیترات صحت ندارد اما حتی اگر نیترات آب تهران از حد مجاز بالاتر باشد نیز باعث مرگ نوزادان نمی شود بلکه در آن ها سندرومی به نام « blue baby » ایجاد می کند.

سندرومی که مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب در حرف هایش به آن اشاره می کند نوعی اختلال است که پس از ترکیب نیترات با خون و کاهش میزان اکسیژن رسانی به اندام ها ظاهر می شود و دور چشم و دهان نوزادان را تیره می کند.

نیترات فقط برای نوزادان عوارض ندارد . پژوهش های علمی منتشر شده در ایران و سایر کشورها نشان می دهد که اگر میزان این ماده در آب شرب زیاد باشد باعث مسمومیت ، اختلالات گوارشی ، گیجی و کم حواسی و از همه مهمتر سرطان می شود.

به هر حال مستنداتی که مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در اختیار دارد نشان می دهد که تهرانی ها سالانه بیش از 1 میلیارد تن آب مصرف می کنند اما بخش عمده اش را هدر می دهند به طوری که هر تهرانی به طور متوسط در روز 250 لیتر آب مصرف می کند درحالی که متوسط مصرف آب شرب برای هر نفر 5 تا 10 لیتر است .

ولخرجی تهرانی ها در مصرف آب ، باعث شده است شرکت آب و فاضلاب در تامین آب پایتخت با مشکل مواجه باشد و همین موضوع حافظی را مشکوک کرده است که احتمالا در تامین آب این مناطق از منابع آلوده به نیترات استفاده شده است. مدیران شرکت آب و فاضلاب هم در این گیر و دار مدتی است به تفکیک آب شرب از آب لوله کشی فکر می کنند و این شاید تنها وجه تشابه آنها با حافظی باشد که می گوید آب شرب را از آب لوله کشی جدا کرد .

خبر سوخته بود ؟ چه وقت؟

در واکنش به گفته های عضو شورای شهر، علی اکبر سیاری ، معاون بهداشتی وزیر بهداشت هم خبر آلودگی آب تهران را« خبری سوخته» می خواند و از مردم می خواهد به هیچ وجه نگران نباشند چون میزان نیترات موجود در آب تهران از حد مجاز هم کمتر است.

خبر سوخته از نظر حرفه ای، به خبری گفته می شود که قدیمی است، پیش تر لو رفته و شگفتی سازی اش تمام شده است اما اگر آب تهران به هیچ وجه آلوده نیست چرا سیاری در گفتگو با فارس، خبر آلودگی آب تهران را سوخته می داند ؟ او می گوید: « تا چندی پیش به علت کمبود آب و خشکسالی نگرانی هایی داشتیم و ممکن بود به علت ادامه این روند و کمبود بارندگی نیترات آب در برخی مناطق تهران بالا برود اما با اضافه شدن سد ماملو به منابع آب تهران از بحران عبور کرده ایم و اگر آب این سد نبود ممکن بود نگرانی هایی ایجاد شود. »

در حالی که هنوز بر سر تداوم بحران آب در تهران بویژه مناطق شرقی پایتخت، اختلاف نظر همچنان ادامه دارد، حافظی عضو شورای شهر ، قول داده است که در صورت سهل انگاری مسئولان برای تشکیل کمیته اضطراری آلودگی آب تهران ،‌ ادعایش را با ارائه مستنداتی رو کند. حالا باید دید که آیا این کمیته تشکیل می شود یا سرانجام مکاتبات مکتوبی که حافظی از آنها حرف می زند، برای مردم هم فاش می شود تا دستکم درباره سالم بودن یا نبودن نوشیدنی شان به قطعیت برسند.

مریم یوشی زاده - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها